Dag 6 Naar Byblos

May 12, 2023 in Lebanon ⋅ 🌙 20 °C

Vandaag de laatste dag wakker geworden in Beirut. Vandaag reizen we door naar Byblos, ongeveer 50 km boven Beirut. Onderweg stoppen we bij de grotten van Jeitta. Om de beneden grotten te bezoeken gaan we met een bootje varen. De bovengrotten doen we lopend. Het is erg lawaaierig in de grotten: volgens mij houden alle Libanese scholen hun jaarlijkse uitje. Het is de laatste dag voordat over enkele weken de schoolexamens starten, en dan gaan ze een dagje weg.
    De grotten zijn druipsteengrotten met grote stalagmieten en stalactieten.
    Hierna gaan we naar Harissa, waar een groot Maria beeld staat. Hiervandaan gaan we met een kabelbaan naar beneden.
    Daarna rijden we naar Byblos, een stadje aan de kust van Libanon. Eerst weer een flinke lunch, met weer nieuwe en bekende Libanese gerechten. Daarna gaan we naar een ruïne van de Kruisvaarders. Een groot complex vlakbij de Souk van Byblos. Het is een mooi complex, met een theater vlakbij de zee.
    Daarna is het tijd om wat te drinken in een bar in de Souk, waarbij Joop eindelijk zijn truc met de kurk uit de fles kan laten zien.
    In de avond gaan we met 9 personen eten in de Souk, bij een gezellig restaurant vlakbij de bloeiende struiken. We eten dit keer geen Libanees, maar gefrituurde snacks. Morgen een laatste echte dag in Libanon, zondag gaan we weer naar huis.