Baegyangsa 2

November 10, 2017 in South Korea ⋅ 🌬 10 °C

Ons schema was als volgt:

4.30u opstaan
    05.00u morning ceremony. Dat was in de main temple (heel mooi, heel oud) waar de monniken samenkwamen samen met de staff om een 40min lang mantras, sutras en gebedjes op te zeggen. Dat was echt mooi want die zongen die mantras in een soort canon waardoor je echt snapt waarom mantras bestaan en hoe ze je in een soort trans kunnen krijgen. Erna was het 20min mediteren en om 06.30u ontbijt.
    Het eten in de tempel werd gemaakt door de staff volgens de tempelfood regels. Dat is onder andere dat je alles gebruikt van een ingrediënt en je dus niks verloren laat gaan. Natuurlijk is het ook vegetarisch. Ook gebruiken ze bepaalde ingrediënten niet zoals ajuin, pijpajuin, look en nog enkele andere die ik vergeten ben.

Voor de kenners en netflix kijkers (chef's table, seizoen 3 afl 1), de tempel waar wij verbleven is de tempel waar Jeong Kwan een non is, zij is één van de beste chefs in de wereld zonder een chef te zijn. Haar hebben we op onze laatste dag gezien in haar keuken. Zij woont niet in het tempelcomplex maar hoger op de berg in een hermitage). Haar voedsel hebben we niet kunnen proeven, gaan eten bij haar kost 200€ per persoon. Vandaag kwam de baas van Hermes (van de sjakossen) eten bij haar.

Van 07 tot 08u deden we community work. Dat betekende op het tempeldomein de blaadjes sweepen en opruimen samen met de monniken.

08-09u Rust. Dan sliepen we want veel slaap kan je niet vatten op de vloer. Joy wel, die had daar geen problemen mee.

09-10u tea time. We hebben twee maal thee gedronken met een ongelooflijk lieve monnik. Zijn Engels was erg goed en het was zeer interessant om thee te drinken met een monnik en te praten over vanalles in onze levens. Filosofische gesprekken, uitleg over buddhisme en verhalen over Buddha die je aan het denken zetten. Enorm van genoten om de levensvisie van een monnik te horen, heel erg zuiver.

10u-11.30u: Free time. Dan mag je doen wat je wilt, wij gingen wandelen in het national park.

11.30 lunch: Bibimbap de klok rond, zowel als ontbijt, lunch of avondmaal. Lekker, gezond maar blij dat ik vanavond eens niet een rijstkom eten moest.

11.30-17u: Free time. Eerst een dutje en dan een stevige wandeling bergop naar verschillende hermitages.

17u: avondeten.

18u: Ring a big bell. Dat is wanneer een monnik 10minuten lang een grote houten balk om de 15 tellen tegen een grote bel laat vallen. Dit zorgt voor een sereen maar luid geluid waar je zen van wordt, die bel vibreert zo hard dat je dat in je lichaam kan voelen. Wij mochten ook de bel eens ringen.

Erna had je de keuze of je de avond ceremony wou meevolgen of dat je gewoon ging rusten maar wij kozen ervoor om met de aangename monnik een wandeling te maken en nog wat te converseren.

21u: bed time.

Hele mooie ervaring en magisch gemaakt door de kleuren van het bos.

PS: die fotografen daar stonden daar allemaal al vanaf 06u ‘s ochtends te wachten op god knows what voor een foto te nemen. Wij denken op een bepaald zonlicht. Dat waren de fanatiekste hobbyfotografen die we ooit gezien hebben.