Satellite
Show on map
  • Day 123

    Avancerad dykning och nya länder!

    March 31, 2017 in Nicaragua ⋅ ⛅ 32 °C

    Efter ett segt utlägg förre gången som mest handlade om sjukdom och tråkiga besked så har den gångna tiden kanske inte varit perfekt men oj så mycket bättre! Har lagt en hel del mil bakom mig sen sist också!

    Så efter att spenderat ännu ett tag till i Merida, tror det blev runt 2 veckor sammanlagt (!!) så åkte jag tillbaka till Cancun för att plocka upp mitt andra kort. Bestämde mig sen tillslut efter mycket om och men att boka ett flyg till Honduras ist för att ta en buss genom Guatemala som var första planen eftersom jag förlorat så mkt tid i Mexico så kände jag att det var dags att röra på sig lite snabbare så flyg fick det bli. 3 dagar fick jag sen spendera i Cancun i väntan på flyget vilket var värdelöst... Ville helst bara lämna Mexico som jag spenderat alldeles för mycket tid i och Cancun gillade jag inte alls.

    Tillslut kom dagen då flyget skulle lyfta! Ordentligt nervös var jag på morgonen då jag skulle ta mig till flygplatsen med minnen från hur krångligt de varit de förra gångerna.. Därför infann jag mig 3,5 timme innan flyget skulle gå på flygplatsen. Självklart skulle det krångla lite så tur var väl det! Pga att jag behövde byta flyg i Miami dock utan att gå in i landet så behövde jag tydligen köpa ett "esta" för 15 dollar för att ta mig förbi passkontrollen USA (greedy bastards). Lyckligtvis gick detta att köpa på flygplatsen men det tog lite tid och tydligen behövde jag en extra stämpel i mitt pass för att lämna Mexico också (lägg på 27 dollar till). Men efter det rullade allt faktiskt på och senare på kvällen landade jag i San Pedro Sula, Honduras.

    I San Pedro Sula spenderades det bara en natt innan det bar av mot den verkliga destinationen i Honduras. Nämnligen ön Utila! Utila har varit med på min lista väldigt länge av platser jag vill besöka faktiskt! Ända från Jamaica ville jag ta mitt dykarcert där. Sen råkade de ju bli så att jag tog det i Mexico istället men det tog inte bort Utila från listan! Istället bestämde jag mig för att ta nästa steg i dykningen vilket är advanced Open water diver. Enda skillnaden är egentligen från "vanlig" padi Open water diver får du "bara" dyka ner till 18 meter men med advanced får du dyka ner ända till 30 meter! Plus att du får lära dig lite mer om hur du blir en bättre dykare helt enklelt.

    Olyckligt nog lyckades jag på nått sätt bli sjuk ännu en gång precis när jag kommit till Utila... Den här gången dock väldigt mycket mer lindrigt och bara kort tid men oj så frustrerande och med en stor hemlängtan knackande på dörren när jag åter igen inte kunde göra så mycket. Blev iallafall snabbt tillräckligt frisk för att kunna börja dyka!

    Advanced Open water kursen är väldigt rolig också då du egentligen inte gör så mycket övningar utan dyken är mest bara fun dives! Det första dyket som gick ner till exakt 30 meter var ett vrakdyk där vi fick simma runt och upptäcka en båt på botten! Väldigt speciellt och häftigt! Förutom ett till "deep dive" där vi fick testa att leka med ett knäckt ägg och dricka cola med sugrör på 30 meters djup (ägget går inte sönder och vättskorna blandas inte pga trycket) så gick vi även ut en kväll och gjorde ett nattdyk! Sjukt coolt att simma runt i mörkret och leta efter olika sorters fiskar och djur med endast en ficklampa som ledljus! Förutom en del krabbor 2 humrar och ett hela tiden växande stim av småfiskar som drogs mot ljuset och simmade in i dig hela tiden såg vi bland annat även en bläckfisk! Fett!

    Första dyket som certifierad advanced diver så fick vi även testa på att simma genom en liten grottgång vilket också var sjukt häftigt! Dagen efter fick jag även se min första haj!! En bebi nurseshark som låg och sov på havsbotten! För att sammanfatta min dykningssession så känns det helt enkelt som att wowupplevelserna under ytan aldrig slut!

    Dock tar dyknignsupplevelserna för mig slut för den här gången nu då det är dags att röra på sig. Även om dykning på Utila är billigt så är dykning över lag väldigt dyrt. Därför styrs kosan redan mot nästa land, Nicaragua!

    Det är just där jag befinner mig nu, Nicaragua! Närmare bestämt i staden Leon som jag kom fram till vid 01:30 i nättres efter att lämnat Utila tidig morgon igår vid 06:30. Bussen som skulle vara framme mellan 20:00-22:00 tog alltså lite längre tid än beräknat. Den utlovade AC:n och gratis frukten verkade ha uteblivit också.. Men jag kom fram till Leon så ska väl inte klaga för mycket!

    Så vad som nu står på schemat är att komma fram till vad jag egentligen ska göra i Nicaragua då jag har rätt dålig koll på landet. Men det brukar klarna ganska så snabbt!

    Over and out från ett än så länge oupptäckt Nicaragua!
    Read more