Satellite
Show on map
  • Day 168

    Extrema dagar och regnperiodens början

    May 15, 2017 in Colombia ⋅ ⛅ 41 °C

    Nicaragua och ön Ometepe var min senaste destination förra gången jag skrev vilket känns som en smärre evighet sen nu när det ligger 2 länder, många upplevelser bakom mig! Även en början av regnsäsongen har tagit vid och därmed också lågsäsongen av turism. Vi tar det från början!

    Efter ön Ometepe bar det av mot den turistiga orten San Juan i södra delen av Nicaragua vilket också blev efter en fantastisk dag av surfing med de bästa vågorna jag haft den sista platsen jag besökte i Nicaragua. Faktum är att jag cirka 2 veckor tidigare hade bokat en biljett från Costa Rica till Colombia och för första gången på länge kände lite stress över att jag hade för lite tid. Det blev alltså bara drygt 1 vecka inom Costa Ricas gränser egentligen på grund av 2 anledningar. 1: Att det är extremt dyrt (i centralamerikansk bemärkelse) i Costa Rica så ville medvetet inte stanna allt för länge där. 2: Eftersom jag inte vet hur man reser med någon sorts "tidspress" försvann tiden lite på något sätt i Nicaragua utan att jag märkte och plötsligt var det bara drygt en vecka tills jag skulle ta flyget till Colombia, märkligt!!

    Nåja, detta betydde ju inte att jag bara stog och stampade på ett ställe i en vecka i Costa Rica. Jag hann med en del också! Först och främst tog vi (jag reste ännu med svensken från förra inlägget vid det här laget) en buss mot Monteverde som ligger uppe i bergen från Nicaragua. Bussen tog oss inte hela vägen utan släpper av oss i nån håla 4 mil från monteverde. Det intressanta är att trots Monteverde är en turistig plats går det bara 2 bussar om dagen dit så det var bara att sätta sig för att vänta då vi anlände 3,5 h innan sista bussen. Nåja vi kom fram iallafall och dagen efter väntande nya äventyr!

    Antagligen den mest fullsmäckade dagen på länge började med en ziplinetour som inte kan beskrivas som annat än barnsligt roligt! Med ett stort flin åkte man relativt snabbt genom både djungel och över en dal 100 meter upp! Allt avslutades även med en "Tarzan swing" där man hoppande ner för kanske 40 meter för att sedan gunga fram och tillbaka några gånger innan man tillsist blev nerfirad och det roliga var över från den aktiviteten. Lyckligtvis hade dagen mer att erbjuda! Aktivitet 2 blev lite Wildlifespotting i djungeln där vi blev ensamma med en guide. Turen växlar mellan att man går uppe på broar till små stigar. I fågelväg fick vi se en hel del faktiskt! För er som intreserar er i det såg vi bland annat Tukaner, vild kalkon, massor av kolibris och den mytomspunna Quetzalfågeln! Faktum är att dagens upplevelser inte heller var slut där utan på kvällen väntade en nattur genom djungeln också! Den blev dock inte lika högt uppskattad som de andra aktiviteterna men en sengångare fick vi se iallafall!

    Dag 2 i Monteverde blev ännu en tidig morgon med bungyjump på schemat! Större adrenalinkick har jag nog aldrig varit med om när man med skräckblandad glädje slängde sig ut från plattformen 143 meter över dalen långt där nere. Helt fantastisk upplevelse! Senare på eftermiddagen skiljdes jag och min svenske resekamrat åt och jag tog mig själv till La Fortuna! Där verkade de tidigare späckade dagarna ta ut sin rätt och fick helt enkelt lägga en dag åt vila..

    Efter att fullständigt öst ut pengar i Monteverde valde jag att göra nånting lite billigare i La fortuna. Nämnligen åter igen praktisera trekking och bestiga min sjätte vulkan! För att göra det ennu billigare skippar jag taxin till början av trailen och går dit. Den här vulkanen är relativt enkel att bestiga och därför fullt möjlig att bestiga själv. Efter en varm hajk så belönas man även med en vacker lagun att svalka sig i nära toppen. Perfekt gratistur tänkte jag tills insikten att alla andra har inträdesarmband och det tydligen kostar 15 dollar inträde till parken och vulkanen. Det missade jag faktiskt utan att försöka smita från det helt! Sen la jag ingen energi på att försöka betala på vägen ner men det kändes mindre viktigt. Nedanför vulkanen låg nämnligen ett stort vattenfall där inträdet tyvärr inte gick att missa men valde ändå att gå in där. Vattenfallet i sig var vackert men förutom ett starkt flöde av vatten flödade det ordentligt av turister också.. Turligt nog hittade jag en lite gömd spännande trail genom djungeln som ytterst få andra traskade vilket gjorde det hela värt det!

    Dagen efter bar det av mot Sarapiqui! Ett mycket mindre turistigt område men framförallt med bra rafting (forsränning) som är den största anledningen till att jag tog mig dit. Det tråkiga i det hela är att det är så mycket lågsäsong och utan att vara en stor turistort så var det ingen annan som skulle på rafting när jag var där. Det betyder alltså att det inte blir något av det. Istället blir det en kayaktur på floden och en ridtur som absolut inte är fel. Problemet är att eftersom jag är själv får jag betala extra. Så när jag efter en dag i huvudstaden San José sedan tar flyget mot Colombia så kan jag konstatera att Costa Rica blev en dyr vecka men att det absolut var vart det också!

    Colombia, landet som jag hört så många historier om hur fantastiskt landet och folket är här och sett fram emot så mycket visar sig leva upp till de skyhöga förväntningarna! Vägen från flygplatsen till mitt hostel visar sig gå enklare än jag trodde då en linje av hjälpsamma människor ibland tillochmed utan att jag behövde fråga antingen gav mig vägbeskrivning, slussade mig på rätt buss eller gick flera kvarter med mig för att hjälpa mig hitta rätt. Helt otroligt vad alla borde lära sig av dem!

    Storstaden Bogota ligger på den kyliga höjden 2700 meter över havet där jag tror Sverige för första gången på den här resan hade bättre väder än jag själv hade! Cirka 9 miljoner invånare bor i Bogota men till skillnad av storstäderna i Centralamerika stortrivdes jag i Bogota! Mycket säkert på grund av att jag spenderade mycket tid med locals som jag träffade här som var hur härliga som helst men staden i sig hade en hel del att erbjuda också! Dessutom så hände antagligen det mest oväntade på den här resan. En kväll när jag och en kompis var påväg tillbaka till vårat hostel efter vi ätit kvällsmat gick vi förbi någon sorts inspelning. För att se vad som egentligen försigick stannade vi till ett tag för att kolla på inspelningen som visade sig senare vara en musikvideo. Kort senare blev vi också indragna av en producent som sa att om vi ville kunde vi stå med i inspelningen som "extras" i bakgrunden där vårt enda "jobb" blev att dansa runt med en hög andra medans det hände lite olika saker framför oss med dansare, trumslagare och artisten själv. För att tona ner det hela lite så ska jag påpeka att artisten som var från USA inte är särskilt känd men tydligen ändå tillräckligt känd för att spela in en ganska påkostad musikvideo. Kvällen slutade också med att jag åkte med producentteamet hem till deras studio och kom även tillbaka dagen efter och fick se lite hur de jobbade! Otroligt oväntat men ska bli intressant och se hur videon blev även om jag antagligen absolut inte kommer synas när den kommer ut om cirka 1 månad!

    Så efter bra dagar i Bogota blev nästa station tillslut San Gil som antagligen är en av extremsporternas Mecka. Tyvärr alldeles för mycket att göra för att hinna med allt trots att Colombia är väldigt billigt så är alltid extremsporter dyrt. Första dagen blev mitt andra bungyjump som i efterhand kanske var lite för billigt för att säkerheten skulle vara mer okej men det blev också en upplevelse i sig och det 50 meter höga hoppet gick bra! Dag 2 blev en tour längs floden i en canyon. Hopp från klippor, 2 repelleringar nerför vattenfall och klättring över stock och sten för att ta sig till slutet av canyonen. Likt zipliningen i Costa Rica var även detta barnsligt roligt!

    Det sista jag gjorde innan jag lämnade San Gil var att testa på paragliding! I paragliding sitter du framför en "guide" som i en korg där guiden efter att tillsammans sprungit nerför en bergssluttning för att börja styr en stor fallskärm och använder uppåtvindarna för att ta höjd och sedan flyga högt över marken utan annat än vinden och fallskärmen till hjälp. En otrolig utsikt över berg och dalar bjöds det på under de cirka 30 minuterna flygande uppe i luften innan guiden styrde ner för en inte helt enkel landning. Även om jag blev lite åksjuk däruppe på grund av att man cirklar ganska snabbt över de uppåtvindar som finns för att ta höjd men ändå en upplevelse helt klart värd pengarna! Senare samma kväll togs det en 13 timmars nattbuss till Santa Marta där jag befinner mig nu.

    De gångna veckorna har varit ganska händelserika det ska också tilläggas att efter ha gått cirka 5 månader utan att knappt fått en regndroppe på mig har det regnat varje dag sen jag lämnade Nicaragua! Dock inte hela dagarna utan mest på eftermiddagarna. Colombia har förutom mycket regn låga priser på allt och lever hittills upp till alla förväntningar! Landet är stort med hur mycket som helst att göra och det känns som att man skulle kunna lägga en livstid åt bara Colombia men ändå inte uppleva allt (jag kommer inte lägga en livstid här). Eftersom att jag tyvärr åter igen dragit på mig någon sorts förkylning så tvingas jag ta några lunga dagar här i Santa Marta men förhoppningsvis ska det snart gå att uppleva nya saker i de norra delarna av Colombia!

    Entonces, Over and out från ett regnigt Colombia!
    Read more