Sri Lanka

• 8,3kkilometer
  • Dag 13

Dag 11 23 november

24. november 2017, Sri Lanka ⋅ ⛅ 16 °C

De laatste dag van onze rondreis en de dag dat de groep uiteenvalt. In ieder geval gaat iedereen genieten van een verblijf aan het strand verdeeld over verschillende locaties afhankelijk wat je geboekt hebt. Maar eerst nog enkele excursies: de eerste is aan een weeshuis voor olifanten. Weesolifanten uit de jungle krijgen hier 4x per dag melk tot ze klaar zijn om zelfstandig terug te keren naar de jungle. Op vaste voedertijden, wij waren er om 9 uur 's ochtends, komen ze uit de jungle naar de voederplaats. Om vervolgens weer te verdwijnen in de bossen en om een paar uur later weer terug te keren.
    De volgende stop is, na behoorlijk wat kilometers te hebben afgelegd, de lunch: we zijn dan al aangekomen aan de kust. Na de lunch rijden we door naar Galle: een stad met bezienswaardigheden uit de Nederlandse koloniale tijd. Sri Lanka was eerst een Portugese kolonie, Nederland / VOC heeft eiland toen verovert. Omdat Nederland in dezelfde periode bezet werd door Napoleon en bevrijd werd met hulp van Engeland, heeft Nederland Sri Lanka als dank geschonken aan de Engelsen. Door de stad gelopen en een kerk en een fort bezocht.
    Tot slot zijn we gegaan naar Holland House of Hope: een weeshuis opgericht door Nederlanders in 2005, kort na de verwoestende tsunami. Nu verblijven er 85 wees kinderen in het tehuis, overigens kinderen niet meer uit de periode van de tsunami. De afgelopen dagen hebben we in de bus geld ingezameld en wat gekocht voor de kinderen en dit uitgedeeld. In het begin verliep het redelijk totdat ballen werden verdeeld: dan geldt ook hier het recht van de sterkste. Hebben we niet goed over nagedacht en voelt als anti climax.
    Ondertussen is de schemering ingevallen en rijden we door naar ons strandhotels, gelegen aan de Indische Oceaan. We nemen afscheid van de groep en zien elkaar weer maandag op het vliegveld voor de terugvlucht naar Amsterdam.

• Dag 13

Dag 12 24 november

24. november 2017, Sri Lanka ⋅ 🌙 22 °C

Eerste van de 4 stranddagen, echt niets gedaan en dat betekent een mini Penguin.
    Heerlijk in zee gezwommen, nou ja zwemmen, overeind blijven staan is al een hele kunst. Zelfs Gerrit deed een bijna geslaagde poging.
    Verder niet spannends, tenzij pinnen bij de bank toch onder de noemer ‘spannend’ valt. Ook qua foto’s een schrale oogst.

• Dag 15

Dag 13 25 november

26. november 2017, Sri Lanka ⋅ 🌙 22 °C

Na een dag luieren gaan we na het ontbijt weer op stap en wel met de bus naar de plaats Galle waar we eerder zijn geweest met de groep. Klinkt relaxed echter een ritje met het openbaar vervoer van 20 minuten is best een avontuur. Vlakbij ons hotel is de bushalte, we hoeven niet lang te wachten op de bus, stappen achterin, nog voordat de laatste is ingestapt geeft de bestuurder al weer gas. Staan in het gangpad en je moet je heel goed vasthouden anders lig je door de inhaalmanoeuvres van de buschauffeur zo maar in het gangpad. Vervolgens komt een mannetje langs en rekent met je af: afzetter, moesten € 1,75 voor z’n vieren betalen. Op de terugweg was dit de helft!
    Waren op zoek naar de markt echter we werden meerdere keren een andere kant opgestuurd. Dan maar wat ronddwalen, ook leuk, helaas begon het na een uurtje te regenen. Uiteindelijk de bus weer terug genomen naar het hotel waar we prima geluncht hebben. ‘s Middags leuk tuk-tuk ritje gemaakt langs een groot meer dat vlakbij ons hotel ligt, onderweg stopte de tuk-tuk bij een kruidentuin en batikwinkel in een dorpje. Helemaal leuk. Voor het eten nog langs het strand gewandeld, goed voor de kuiten en eetlust verhogend.

• Dag 16

Dag 14 26 november

27. november 2017, Sri Lanka ⋅ ⛅ 21 °C

We lezen op nu.nl dat het in Nederland heeft gevroren en er natte sneeuw is gevallen. Beetje vreemd als je hier wakker wordt en het 28 graden is en je over een paar dagen thuis bent. We kiezen er voor om in de ochtend een boottocht te maken over het grote meer dat vlakbij ons hotel ligt. Met de tuk-tuk er naar toe en aangekomen bij het meer stappen we over in de boot. Op het water genieten we maar weer eens een keer van de mooie natuur: van king fischer tot zee arend, van mangrove tot kaneelstruik en van varaan tot zwarte aap. Onderweg stoppen we bij 2 eilandjes, een waar kaneel verbouwd wordt en een waar een boeddhistische tempel opstaat. Na de boottocht nog een leuk ritje met de tuk-tuk door de jungle. De chauffeur vertelt ons dat hij bij de tsunami zijn vader is verloren die als visser op zee was. 2 Dagen later hebben ze hem gevonden nadat hij was aangespoeld. Zelf kan hij goed zwemmen en is hij er afgekomen met verwonding aan zijn been waarvan de littekens nog zichtbaar zijn.
    Na terugkomst in hotel lopen we via het strand en door het water naar het restaurant, 20 minuten verderop. Lekker geluncht en terug naar het hotel: onderweg krijgen we een forse bui op ons dak dus doorweekt komen we bij het hotel aan. Ach, het is maar lauw regenwater en de temperatuur is nog prima.

• Dag 16

Dag 15 27 november

27. november 2017, Sri Lanka ⋅ ⛅ 29 °C

Laatste dag is een ‘lange wachtdag’ omdat we pas om 19:00 uur worden opgehaald. Rustig aan dus, ontbijten, koffer inpakken, zonnen, lunchen, douchen, nog een drankje in de lobby, worden nog getrakteerd op een beste plensbui en dan komt de bus voor de rit naar het vliegveld. Onderweg pikken we de andere reisgenoten op die hebben gelogeerd in andere hotels. Rond 23:00 uur komen we aan op het vliegveld, maken de laatste roepia’s op vertrekken op tijd weg voor een vlucht van 10 uur. Alle tijd om in de blauwe vogel deze laatste Penguin te tikken....✈️Læs mere