Nelly en Peter Vinkenborg

Joined February 2017

Dag 15 27 november

November 27, 2017 in Sri Lanka

Laatste dag is een ‘lange wachtdag’ omdat we pas om 19:00 uur worden opgehaald. Rustig aan dus, ontbijten, koffer inpakken, zonnen, lunchen, douchen, nog een drankje in de lobby, worden nog getrakteerd op een beste plensbui en dan komt de bus voor de rit naar het vliegveld. Onderweg pikken we de andere reisgenoten op die hebben gelogeerd in andere hotels. Rond 23:00 uur komen we aan op het vliegveld, maken de laatste roepia’s op vertrekken op tijd weg voor een vlucht van 10 uur. Alle tijd om in de blauwe vogel deze laatste Penguin te tikken....✈️Read more

Dag 14 26 november

November 27, 2017 in Sri Lanka

We lezen op nu.nl dat het in Nederland heeft gevroren en er natte sneeuw is gevallen. Beetje vreemd als je hier wakker wordt en het 28 graden is en je over een paar dagen thuis bent. We kiezen er voor om in de ochtend een boottocht te maken over het grote meer dat vlakbij ons hotel ligt. Met de tuk-tuk er naar toe en aangekomen bij het meer stappen we over in de boot. Op het water genieten we maar weer eens een keer van de mooie natuur: van king fischer tot zee arend, van mangrove tot kaneelstruik en van varaan tot zwarte aap. Onderweg stoppen we bij 2 eilandjes, een waar kaneel verbouwd wordt en een waar een boeddhistische tempel opstaat. Na de boottocht nog een leuk ritje met de tuk-tuk door de jungle. De chauffeur vertelt ons dat hij bij de tsunami zijn vader is verloren die als visser op zee was. 2 Dagen later hebben ze hem gevonden nadat hij was aangespoeld. Zelf kan hij goed zwemmen en is hij er afgekomen met verwonding aan zijn been waarvan de littekens nog zichtbaar zijn.
    Na terugkomst in hotel lopen we via het strand en door het water naar het restaurant, 20 minuten verderop. Lekker geluncht en terug naar het hotel: onderweg krijgen we een forse bui op ons dak dus doorweekt komen we bij het hotel aan. Ach, het is maar lauw regenwater en de temperatuur is nog prima.

Dag 13 25 november

November 26, 2017 in Sri Lanka

Na een dag luieren gaan we na het ontbijt weer op stap en wel met de bus naar de plaats Galle waar we eerder zijn geweest met de groep. Klinkt relaxed echter een ritje met het openbaar vervoer van 20 minuten is best een avontuur. Vlakbij ons hotel is de bushalte, we hoeven niet lang te wachten op de bus, stappen achterin, nog voordat de laatste is ingestapt geeft de bestuurder al weer gas. Staan in het gangpad en je moet je heel goed vasthouden anders lig je door de inhaalmanoeuvres van de buschauffeur zo maar in het gangpad. Vervolgens komt een mannetje langs en rekent met je af: afzetter, moesten € 1,75 voor z’n vieren betalen. Op de terugweg was dit de helft!
    Waren op zoek naar de markt echter we werden meerdere keren een andere kant opgestuurd. Dan maar wat ronddwalen, ook leuk, helaas begon het na een uurtje te regenen. Uiteindelijk de bus weer terug genomen naar het hotel waar we prima geluncht hebben. ‘s Middags leuk tuk-tuk ritje gemaakt langs een groot meer dat vlakbij ons hotel ligt, onderweg stopte de tuk-tuk bij een kruidentuin en batikwinkel in een dorpje. Helemaal leuk. Voor het eten nog langs het strand gewandeld, goed voor de kuiten en eetlust verhogend.

Dag 12 24 november

November 24, 2017 in Sri Lanka

Eerste van de 4 stranddagen, echt niets gedaan en dat betekent een mini Penguin.
    Heerlijk in zee gezwommen, nou ja zwemmen, overeind blijven staan is al een hele kunst. Zelfs Gerrit deed een bijna geslaagde poging.
    Verder niet spannends, tenzij pinnen bij de bank toch onder de noemer ‘spannend’ valt. Ook qua foto’s een schrale oogst.

Dag 11 23 november

November 24, 2017 in Sri Lanka

De laatste dag van onze rondreis en de dag dat de groep uiteenvalt. In ieder geval gaat iedereen genieten van een verblijf aan het strand verdeeld over verschillende locaties afhankelijk wat je geboekt hebt. Maar eerst nog enkele excursies: de eerste is aan een weeshuis voor olifanten. Weesolifanten uit de jungle krijgen hier 4x per dag melk tot ze klaar zijn om zelfstandig terug te keren naar de jungle. Op vaste voedertijden, wij waren er om 9 uur 's ochtends, komen ze uit de jungle naar de voederplaats. Om vervolgens weer te verdwijnen in de bossen en om een paar uur later weer terug te keren.
    De volgende stop is, na behoorlijk wat kilometers te hebben afgelegd, de lunch: we zijn dan al aangekomen aan de kust. Na de lunch rijden we door naar Galle: een stad met bezienswaardigheden uit de Nederlandse koloniale tijd. Sri Lanka was eerst een Portugese kolonie, Nederland / VOC heeft eiland toen verovert. Omdat Nederland in dezelfde periode bezet werd door Napoleon en bevrijd werd met hulp van Engeland, heeft Nederland Sri Lanka als dank geschonken aan de Engelsen. Door de stad gelopen en een kerk en een fort bezocht.
    Tot slot zijn we gegaan naar Holland House of Hope: een weeshuis opgericht door Nederlanders in 2005, kort na de verwoestende tsunami. Nu verblijven er 85 wees kinderen in het tehuis, overigens kinderen niet meer uit de periode van de tsunami. De afgelopen dagen hebben we in de bus geld ingezameld en wat gekocht voor de kinderen en dit uitgedeeld. In het begin verliep het redelijk totdat ballen werden verdeeld: dan geldt ook hier het recht van de sterkste. Hebben we niet goed over nagedacht en voelt als anti climax.
    Ondertussen is de schemering ingevallen en rijden we door naar ons strandhotels, gelegen aan de Indische Oceaan. We nemen afscheid van de groep en zien elkaar weer maandag op het vliegveld voor de terugvlucht naar Amsterdam.

Dag 10 22 november

November 22, 2017 in Sri Lanka

Ontbijt, lunch en buffet: dit zijn de dagelijks terugkerende activiteiten tijdens onze Sri Lanka vakantie. Verder stond voor vandaag op het programma busreis naar grootste nationaal natuurpark en uiteraard slapen in ons volgende hotel, ook voor 1 nacht. Safari tocht van 2 uur in een jeep. We waren ruim op tijd en we starte om 1 uur. Mooie tocht door het park en uiteindelijk stapte we pas om 5 uur uit de jeep. Dus echt waar voor ons geld gekregen. Olifanten, waterbuffels, herten, groene duiven, krokodillen, pauwen, wilde zwijnen, mooi gekleurde vogels, varanen, jakhalzen, pauwen, apen en nog meer. Echt prachtig. Ook op de plek geweest waar 2e kerstdag 2004 de tsunami met 10m hoge golven uit de Indische Oceaan aan land kwam. Van het restaurant wat er stond hebben ze de fundering laten staan. Bijzonder om daar te staan. Maar al met al, genoten van de natuur. O ja, vergat ik bijna te melden: olifant stond te drinken uit een beekje en bedacht laat ik eens op een kleine meter langs de jeep lopen.....deze was gelukkig niet boos.Read more

Dag 9 21 november

November 22, 2017 in Sri Lanka

Na 3 nachten Kandy vandaag met bus en trein naar Elle waar we 1 nachtje blijven, maar wel een aparte nacht. De dag begint met een busreis van een half uur. We stoppen in een plaats waar 15 tuk-tuks voor ons klaarstaan. Hiermee rijden we naar de eerste excursie voor vandaag, een theefabriek waar wordt uitgelegd hoe thee gemaakt wordt. Begint met het plukken van de bovenste 3 blaadjes van een theestruik. Na 17 dagen is dit weer aangegroeid en kan opnieuw geplukt worden. Er zijn eigenlijk maar enkele soorten thee waaronder BOP, BOPF, groene thee, zwarte en witte thee. Duurste is de witte thee die gemaakt wordt van het kleinste, jongste blaadje. Na het plukken begint het drogen, soms fermenteren, snijden en sorteren op kleur van de thee. Daarna gaat de thee balen van 50kg. Dit gaat naar de veiling in Colombo waar het wordt opgekocht en verder wordt verwerkt tot bijvoorbeeld smaakjes thee van Lipton. Nog wat verschillende soorten thee gedronken en daarna door met de bus naar de volgende plaats, waar we lunchen in ‘english style’. Mooi hotel wat gebouwd is door de Engelsen. Na de lunch gaan we naar het station voor een treinrit van 2 uur die ons naar de eindbestemming voor vandaag, Elle, brengt. We nemen de trein van 3 uur echter we vertrekken pas om 4 uur. Eigenlijk is dit de trein van 1 uur die ‘slechts’ 3 uur vertraging heeft😄 We kunnen allemaal zitten en de natuur die voorbij trekt is erg mooi. Na aankomst worden we naar ons hotel gebracht, waar we in eerste instantie een kamer krijgen toegewezen waar blijkt dat we niet de enige bewoners zijn. Binnen no-time 8 torretjes gevangen. Even naar de receptie: en zonder problemen krijgen we een andere kamer: nou ja kamer. Een zaal compleet met hemelbed, nog een 2 persoonsbed, bankstel en..... inpandig zwembad, waarvan het waterzuiveringssysteem ook ‘s nacht doordraait. Volgende ochtend weer vroeg op dus hebben in deze villa alleen maar geslapen.Read more

Dag 8 20 november

November 20, 2017 in Sri Lanka

Tot 14:30 uur geen programma, dus in eerste instantie denk ‘ha, lekker uitslapen’, maar dan zit je toch al om 8:30 aan het ontbijt. Uurtje later in de tuk-tuk richting centrum van Kandy. Typische Aziatische winkelstraatjes en markten. Hier en daar nog wat inkopen gedaan, onder andere schoenen en sokken voor opa, en rond het middaguur weer terug met de tuk-tuk naar ons hotel. (dachten we)
    Werden we gebracht naar een hotel waarvan de naam wel leek op die van ons hotel maar dat was ook het enige. Gelukkig was het niet zo ver van ons hotel vandaan, maar toch even een dingetje.
    ‘s Middags na de lunch naar edelstenen fabriek, tempel waar een tand van boeddha bewaard wordt en een dansvoorstelling. Edelstenen fabriek commercieel verhaal met de bedoeling dat je wat koopt natuurlijk. Tempel van de tand: de echte tand krijgt niemand te zien, is zo belangrijk omdat alle woorden van boeddha langs die tand gegaan zijn (sorry ik heb dit niet bedacht) en dansvoorstelling was ok: niet te lang, precies goed. Al met al redelijk relaxed dagje: we zijn uitgerust voor morgen, weer een dag met meerdere activiteiten.

Dag 7 19 november

November 19, 2017 in Sri Lanka

Vanmorgen na het ontbijt vertrokken naar een complex waar zich verdeeld over 5 verschillende grotten ruim 200 boeddhabeelden bevinden. Sommige beelden zijn ter plaatse uit het steen gehouwen, het overgrote deel is elders gemaakt en vervoerd naar de 5 grotten, die te bereiken zijn via meerdere trappen van in totaal 225 treden. Naast de beelden zijn de plafonds van de grotten mooi beschilderd. Zeer bijzonder allemaal en best wel indrukwekkend. Hierna door naar een terras voor wat te drinken, waar overigens al een kerstboom en een opblaasbare kerstman stonden, wel erg vroeg toch? Na de versnapering terug in de bus voor de rit naar de volgende stop: een kruiden en specerijen tuin. De bevolking van Sri Lanka leeft qua eten en drinken dicht bij de natuur, blijven ook langer gezond en in dit land komt aanzienlijk minder kanker en hart en vaat ziekten voor dan in het westen. Gemiddeld worden ze ook ook paar jaar ouder dan westerlingen. Deels door het eten van natuurlijke producten, gebruik van medicatie op basis van kruiden en specerijen en ook door het mediteren wat men minimaal 5 minuten per dag doet: dit laatste leidt tot minder stress. Kruiden en specerijen gezien en geroken: onder andere cacao, koffie, peper, foelie, nootmuskaat, kaneel, citroengras, et cetera. Ook allemaal een gezichtsmassage gehad met een heerlijke crème, wat je ook kon kopen uiteraard.
    Daarna verder met de bus voor de lunch om vervolgens door te rijden naar ons volgende hotel. Wederom prima, kamer met mooi uitzicht over de rivier en na aankomst werden we getrakteerd op de eerste tropische regenbui in onze vakantie inclusief donder en bliksem.

Dag 6 18 november

November 18, 2017 in Sri Lanka

04:15 uur Harde knallen volgen elkaar op. Vuurwerk? Apen die op het dak met kokosnoten gooien? Terroristische aanslag? Als je half slaapt heb je niet snel scherp wat er loos is. Buiten hoor je mensen, dus snel naar buiten en al snel krijgen we door wat er aan de hand is: brand! Achter ons appartement op 30 meter afstand in het gebouwtje waar massages gegeven worden en je in de sauna kunt. Vlammen slaan door het dak, geblust wordt met emmertjes water, knallen houden op en de elektra valt uit op het complex. Paniek? Nee maar wel alle spullen gepakt voor evacuatie. De knallen werden veroorzaakt door gesmolten stroomkabels die steeds kortsluiting maakte. Oorzaak brand: lekkende gasfles en smeulend vuur van de houtgestookte sauna. Nadat brand onder controle was begon nablussen en hebben we nog een poging gedaan om de slaap te vatten.
    08:00 uur vertrek met de bus voor de fietstocht. In totaal 15.7 km gefietst door de natuur en het was geweldig. Uiteraard warm maar te doen, ondanks de fietsen welke bij ons niet door de APK keuring zouden komen. Na het bereiken van het eindpunt, ijsje gegeten, pannenkoekjes gegeten en uiteraard water gedronken.
    Verder door naar tempel, museum, koninklijk paleis uit 1100 en complex met 4 boeddha’s bezocht. Als dat niet cultureel is.
    Daarna doorgereden naar restaurant voor de lunch, allemaal Sri Lankaanse gerechten, en toen terug naar het hotel: aankomst 16:45, dus al met al een lange dag met als hoogtepunt de fietstocht.

Never miss updates of Nelly en Peter Vinkenborg with our app: