Sri Lanka

November 2017
A 16-day adventure by Nelly en Peter Read more

Dag 1 13 november

November 12, 2017 in the Netherlands ⋅ 🌧 5 °C

Vandaag gaan we 10 uur vliegen van Amsterdam naar de Sri Lakaanse commerciële hoofdstad Colombo. Het tijdverschil met Nederland is +5.5 uur, we verwachten veilig te landen om 23:45 uur lokale tijd en de temperatuur zal 24 graden zijn.Read more

Dag 2 14 november

November 14, 2017 in Sri Lanka ⋅ ⛅ 30 °C

Voordat we vannacht na een relaxte vlucht gedouched en wel ons bed in rolden was het tegen drieën. Na een kort nachtje zaten we al voor negen uur aan ons eerste ontbijtbuffet op de zevende verdieping van ons hotel met een prima uitzicht over de oceaan. Een kleine wandeling gemaakt over het strand en bij de vissers gekeken. Elf uur informatiebijeenkomst en nog even de straat op en neer op het heetst van de dag. Lunch, zonnen en een duik genomen in de woeste oceaan: temperatuur van het water ‘pis lauw’, kracht van de golven enorm.
    Om drie uur de eerste excursie met de groep: in een bootje over de ‘Dutch Cannels’ de prachtige natuur in. Onder andere kingfisher, ijsvogel, pelikanen in een boom midden op een brak water meer en apen: en alles wat daar tussen zit. Erg mooi!
    Na het diner, op tijd naar bed: morgenochtend gaat de rondreis beginnen en we vertrekken om acht uur.

Dag 3 15 november

November 15, 2017 in Sri Lanka ⋅ ☀️ 29 °C

Om 8 uur vertrekt de bus richting de vismarkt van Negombo. We stappen uit bij een katholieke kerk en lopen via de haven met kleurrijke vissersboten naar de markt. Veel tonijn, maar ook sardientjes, makreel, inktvis, platvis, garnalen, kreeften en andere vissoorten die we niet herkennen. Allemaal vers uit de oceaan: ‘catch of the night’. Daarna in de bus, 175 km richting het noorden: een rit van ruim 4 uur met aansluitend een late lunch. Onderweg genoten van de mooie natuur, geleerd dat rode bananen en rode rijst bestaan, borden ‘Pas op overstekende olifanten!’ gezien en we kregen van onze gids een filosofieles Boedhisme aangeboden. Gevolgd door een bezoek aan achtereenvolgens het grootste klooster van Sri Lanka, de Bo Boom (de boom waaronder Boedha verlichting bereikte) en de grootste stupa ter wereld. Al met al een leerzame dag. En hotel is prima, helaas slechts voor een nacht: mooie kamer en heerlijk gegeten. Voldaan naar bed echter eerst nog even de vierde aflevering van Hendrick Groen kijken😄Read more

Dag 4 16 november

November 16, 2017 in Sri Lanka ⋅ ⛅ 21 °C

De enige georganiseerde activiteiten voor vandaag zijn de bustocht van ongeveer 2 uur naar ons volgende hotel en onderweg het bezoeken van een groentemarkt voor de groothandel.
    Wat uitgeslapen en een ontbijtje genoten. Met tuk-tuk zijn we naar het centrum gereden, ritje van 3 kilometer, wat gewandeld en niet veel meer ondernomen.
    De helft van de groep was op safari (optioneel) gegaan en om 05:00 uur vertrokken. Rond het middaguur waren ze weer terug in het hotel en het was de moeite waard begrepen we. Morgenmiddag gaan wij overigens een natuurpark in. ‘s Middags de grootste groentemarkt van Sri-Lanka bezocht en ook rode bananen gezien: al rode rijst gegeten dus deze kunnen beide van de to-eat lijst af. Reis vervolgd richting hotel waar we drie nachten blijven. Ziet er weer prima uit inclusief een mooie binnentuin waar we vanaf ons ‘zitje’ op uitkijken. Al met al geen spectaculaire dag vandaag: op naar morgen!

Dag 5 17 november

November 17, 2017 in Sri Lanka ⋅ 🌧 22 °C

Vandaag: bezoek aan de leeuwenrots en een natuurpark. Op een klein half uurtje rijden met de bus van ons hotel bevindt zich de leeuwenrots. Circa 200 meter hoog en voor de liefhebber van een mooi uitzicht 1021 treden naar de top. Na 200 treden waren we er wel klaar mee en hebben we beneden gewacht op degene die naar de top zijn gegaan. Op de terugweg naar beneden langs de cobrarots gelopen. Daarna lunch in een restaurant vlakbij ons hotel en daarna door naar een natuurpark voor de jeep safari. 6 persoons 4 wheel drive jeep voor ons vieren, ruimte genoeg om te zitten en, open dak, dus ook konden staan. We waren amper op weg en ja hoor, linker voorband lek. Binnen 10 minuten verwisseld met behulp van collega chauffeurs en weer door het park in. Na 20 minuten de eerste olifant gespot. Vreemd omdat ze meestal in kuddes leven. Nog geen 10 minuten verder de eerste kudde: fantastisch om ze zo in het wild te zien. Daarna meerdere kudden, verschillende vogels waaronder pauwen en apen gespot.
    2 uur in het park rondgereden en daarna bijna de krant gehaald. De olifanten trekken van het ene park naar het andere. Waar we eerder het waarschuwingsbord ‘Pas op overstekende olifanten!’ hadden gezien, kwamen we 2 grote en een kleintje tegen. Auto’s en tuk-tuks keerden of reden achteruit, de buschauffeur stopte en reed toen door. Beide grote olifanten kwamen op de bus af en raakte die bijna ter hoogte waar opa en oma zaten. Dus.......🚌🐘🐘 Al met al, een onvergetelijke ervaring. Op naar het diner en een hete nacht🙃

Dag 6 18 november

November 18, 2017 in Sri Lanka ⋅ 🌧 22 °C

04:15 uur Harde knallen volgen elkaar op. Vuurwerk? Apen die op het dak met kokosnoten gooien? Terroristische aanslag? Als je half slaapt heb je niet snel scherp wat er loos is. Buiten hoor je mensen, dus snel naar buiten en al snel krijgen we door wat er aan de hand is: brand! Achter ons appartement op 30 meter afstand in het gebouwtje waar massages gegeven worden en je in de sauna kunt. Vlammen slaan door het dak, geblust wordt met emmertjes water, knallen houden op en de elektra valt uit op het complex. Paniek? Nee maar wel alle spullen gepakt voor evacuatie. De knallen werden veroorzaakt door gesmolten stroomkabels die steeds kortsluiting maakte. Oorzaak brand: lekkende gasfles en smeulend vuur van de houtgestookte sauna. Nadat brand onder controle was begon nablussen en hebben we nog een poging gedaan om de slaap te vatten.
    08:00 uur vertrek met de bus voor de fietstocht. In totaal 15.7 km gefietst door de natuur en het was geweldig. Uiteraard warm maar te doen, ondanks de fietsen welke bij ons niet door de APK keuring zouden komen. Na het bereiken van het eindpunt, ijsje gegeten, pannenkoekjes gegeten en uiteraard water gedronken.
    Verder door naar tempel, museum, koninklijk paleis uit 1100 en complex met 4 boeddha’s bezocht. Als dat niet cultureel is.
    Daarna doorgereden naar restaurant voor de lunch, allemaal Sri Lankaanse gerechten, en toen terug naar het hotel: aankomst 16:45, dus al met al een lange dag met als hoogtepunt de fietstocht.

Dag 7 19 november

November 19, 2017 in Sri Lanka ⋅ ☁️ 22 °C

Vanmorgen na het ontbijt vertrokken naar een complex waar zich verdeeld over 5 verschillende grotten ruim 200 boeddhabeelden bevinden. Sommige beelden zijn ter plaatse uit het steen gehouwen, het overgrote deel is elders gemaakt en vervoerd naar de 5 grotten, die te bereiken zijn via meerdere trappen van in totaal 225 treden. Naast de beelden zijn de plafonds van de grotten mooi beschilderd. Zeer bijzonder allemaal en best wel indrukwekkend. Hierna door naar een terras voor wat te drinken, waar overigens al een kerstboom en een opblaasbare kerstman stonden, wel erg vroeg toch? Na de versnapering terug in de bus voor de rit naar de volgende stop: een kruiden en specerijen tuin. De bevolking van Sri Lanka leeft qua eten en drinken dicht bij de natuur, blijven ook langer gezond en in dit land komt aanzienlijk minder kanker en hart en vaat ziekten voor dan in het westen. Gemiddeld worden ze ook ook paar jaar ouder dan westerlingen. Deels door het eten van natuurlijke producten, gebruik van medicatie op basis van kruiden en specerijen en ook door het mediteren wat men minimaal 5 minuten per dag doet: dit laatste leidt tot minder stress. Kruiden en specerijen gezien en geroken: onder andere cacao, koffie, peper, foelie, nootmuskaat, kaneel, citroengras, et cetera. Ook allemaal een gezichtsmassage gehad met een heerlijke crème, wat je ook kon kopen uiteraard.
    Daarna verder met de bus voor de lunch om vervolgens door te rijden naar ons volgende hotel. Wederom prima, kamer met mooi uitzicht over de rivier en na aankomst werden we getrakteerd op de eerste tropische regenbui in onze vakantie inclusief donder en bliksem.

Dag 8 20 november

November 20, 2017 in Sri Lanka ⋅ 🌙 16 °C

Tot 14:30 uur geen programma, dus in eerste instantie denk ‘ha, lekker uitslapen’, maar dan zit je toch al om 8:30 aan het ontbijt. Uurtje later in de tuk-tuk richting centrum van Kandy. Typische Aziatische winkelstraatjes en markten. Hier en daar nog wat inkopen gedaan, onder andere schoenen en sokken voor opa, en rond het middaguur weer terug met de tuk-tuk naar ons hotel. (dachten we)
    Werden we gebracht naar een hotel waarvan de naam wel leek op die van ons hotel maar dat was ook het enige. Gelukkig was het niet zo ver van ons hotel vandaan, maar toch even een dingetje.
    ‘s Middags na de lunch naar edelstenen fabriek, tempel waar een tand van boeddha bewaard wordt en een dansvoorstelling. Edelstenen fabriek commercieel verhaal met de bedoeling dat je wat koopt natuurlijk. Tempel van de tand: de echte tand krijgt niemand te zien, is zo belangrijk omdat alle woorden van boeddha langs die tand gegaan zijn (sorry ik heb dit niet bedacht) en dansvoorstelling was ok: niet te lang, precies goed. Al met al redelijk relaxed dagje: we zijn uitgerust voor morgen, weer een dag met meerdere activiteiten.

Dag 9 21 november

November 22, 2017 in Sri Lanka ⋅ 🌙 16 °C

Na 3 nachten Kandy vandaag met bus en trein naar Elle waar we 1 nachtje blijven, maar wel een aparte nacht. De dag begint met een busreis van een half uur. We stoppen in een plaats waar 15 tuk-tuks voor ons klaarstaan. Hiermee rijden we naar de eerste excursie voor vandaag, een theefabriek waar wordt uitgelegd hoe thee gemaakt wordt. Begint met het plukken van de bovenste 3 blaadjes van een theestruik. Na 17 dagen is dit weer aangegroeid en kan opnieuw geplukt worden. Er zijn eigenlijk maar enkele soorten thee waaronder BOP, BOPF, groene thee, zwarte en witte thee. Duurste is de witte thee die gemaakt wordt van het kleinste, jongste blaadje. Na het plukken begint het drogen, soms fermenteren, snijden en sorteren op kleur van de thee. Daarna gaat de thee balen van 50kg. Dit gaat naar de veiling in Colombo waar het wordt opgekocht en verder wordt verwerkt tot bijvoorbeeld smaakjes thee van Lipton. Nog wat verschillende soorten thee gedronken en daarna door met de bus naar de volgende plaats, waar we lunchen in ‘english style’. Mooi hotel wat gebouwd is door de Engelsen. Na de lunch gaan we naar het station voor een treinrit van 2 uur die ons naar de eindbestemming voor vandaag, Elle, brengt. We nemen de trein van 3 uur echter we vertrekken pas om 4 uur. Eigenlijk is dit de trein van 1 uur die ‘slechts’ 3 uur vertraging heeft😄 We kunnen allemaal zitten en de natuur die voorbij trekt is erg mooi. Na aankomst worden we naar ons hotel gebracht, waar we in eerste instantie een kamer krijgen toegewezen waar blijkt dat we niet de enige bewoners zijn. Binnen no-time 8 torretjes gevangen. Even naar de receptie: en zonder problemen krijgen we een andere kamer: nou ja kamer. Een zaal compleet met hemelbed, nog een 2 persoonsbed, bankstel en..... inpandig zwembad, waarvan het waterzuiveringssysteem ook ‘s nacht doordraait. Volgende ochtend weer vroeg op dus hebben in deze villa alleen maar geslapen.Read more

Dag 10 22 november

November 22, 2017 in Sri Lanka ⋅ ⛅ 24 °C

Ontbijt, lunch en buffet: dit zijn de dagelijks terugkerende activiteiten tijdens onze Sri Lanka vakantie. Verder stond voor vandaag op het programma busreis naar grootste nationaal natuurpark en uiteraard slapen in ons volgende hotel, ook voor 1 nacht. Safari tocht van 2 uur in een jeep. We waren ruim op tijd en we starte om 1 uur. Mooie tocht door het park en uiteindelijk stapte we pas om 5 uur uit de jeep. Dus echt waar voor ons geld gekregen. Olifanten, waterbuffels, herten, groene duiven, krokodillen, pauwen, wilde zwijnen, mooi gekleurde vogels, varanen, jakhalzen, pauwen, apen en nog meer. Echt prachtig. Ook op de plek geweest waar 2e kerstdag 2004 de tsunami met 10m hoge golven uit de Indische Oceaan aan land kwam. Van het restaurant wat er stond hebben ze de fundering laten staan. Bijzonder om daar te staan. Maar al met al, genoten van de natuur. O ja, vergat ik bijna te melden: olifant stond te drinken uit een beekje en bedacht laat ik eens op een kleine meter langs de jeep lopen.....deze was gelukkig niet boos.Read more