vrijdag

August 26, 2016 in Greece ⋅ 🌬 27 °C

Gisteravond na het eten nog kort gesproken met een Grieks echtpaar met 2 jonge kinderen. Ze kwamen uit Athene en waren in Poros op vakantie.
    Op mijn vraag hoe het leven in Griekenland is na alle gedoe vanuit de EU gaven ze aan dat het zwaar is omdat de belastingen erg hoog zijn, ze moeten beiden hard werken om rond te kunnen komen.
    Vb een liter melk kost op Poros €1.35, de goedkoopste, deze melk kost in Athene iets minder, maar zo'n €1.30. Volgens mij kost een liter melk in NL ongeveer €0.75. De salarissen In NL liggen 2 tot 4 keer hoger dan in NL.
    Hij verwachtte naast financiële steun ook bestuurlijke steun omdat de Griekse overheid wel advies en begeleiding kan gebruiken. En, er moet meer eenheid komen binnen de unie, nu lijkt het veel op masters and slaves, noord west europa en zuid Europa. Het was een prettig gesprek.

Vrijdagmorgen een rondje op de scooter gemaakt met Lars. Het weer is prima, 32° en zonnig.
    Zo tijd om te gaan zwemmen, we gaan dit keer naar de Russian Bay. En dat was lekker, op een strandbed onder een parasol en als het toch te heet is dan maar even in de zee. En, eindelijk m'n 3e boek uitgelezen.

Vlak voor vertrek nog een gesprek met een Griekse familie, vader, moeder en zoon. De moeder is docent aan de highschool en geeft vakken als Grieks, wetenschap en geschiedenis. Door de hoge werkeloosheid en de toekomst verwachting in Griekenland hebben ze besloten te immigreren naar Australië.
    Ik ben natuurlijk maar een leek maar ik denk dat er veel opbouwend werk is voor de Europese unie.

We realiseren ons dat we alweer een week in Griekenland zijn, het gaat snel.