Kurobe Gorge

September 2, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 28 °C

Tijd voor een nieuwe dag in de trein. We pakken de Shinkansen en we razen langs de zee en vooral door veel tunnels. We komen aan in Kurobe-Unazukionsen. 🚅 Daar pakken we de Toyama Chico spoorlijn naar Unazuki. 🚃

We belanden hier aan het begin van de Kurobe kloof. De kloof is diep en groen en bovendien erg geschikt voor de constructie van een dam. Dat hoef je Japanners geen twee keer te vertellen dus die dam kwam er ook. Ter ondersteuning van de bouw werd er een spoorlijntje aangelegd. Na de constructie van de dam is de spoorlijn een toeristische attractie geworden om met smalle lange treintjes door de kloof te zigzaggen. 🛤️

Dat hebben we natuurlijk gedaan en het was absoluut de moeite waard. De uitzichten waren adembenemend. In de open wagons konden we alle kanten op kijken en genieten van het uitzicht. 🏞️ We slingeren langs afgronden, over bruggen en door tunnels. Bij Keyakidaira stappen we uit en pakken we een goede lunch mee. We hebben hier ook mooie uitzichten en kunnen afdalen tot op de bodem van de kloof.

De terugweg met dezelfde trein is opnieuw fantastisch en deze keer zien we zelfs een flinke groep apen 🐒 die vlakbij het spoor vertoefden.

Met de lokale trein 🚃 vervolgen we onze terugweg naar Kurobe-Unazukionsen. Daar stappen we weer op de Shinkansen naar Nagano. Maar niet voordat een andere trein met veel "geweld" het station passeert. 💨

Teruggekomen in Nagano drinken we een biertje bij een leuk tentje om de hoek. We worden aangesproken door een Japans duo dat erg benieuwd was naar onze trip in Japan. Van Nederland wisten ze vooral Kinderdijk 🇳🇱 te benoemen.

Daarna besluiten we te gaan eten bij weer een lokaal restaurantje. De tafel naast ons blijkt van Chinese 🇨🇳 afkomst te zijn. Zonder gesproken taal maar vooral met handen en voeten wordt duidelijk dat ze uit Beijing en Harbin komen. Ze stonden erop dat we een drankje van ze zouden aannemen. Wij stonden erop dat we dan een foto 📸 zouden nemen met z'n allen.

Wat een dag! 😄