04.07.17: Fra La Spezia til Torino

July 4, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 26 °C

Vi skulle checke ud af vores hotel kl. 11 og inden da spise noget morgenmad. Det købte vi nede hos det nærmeste supermarked. Vi sørgede også lige for frokost, nu hvor vi alligevel handlede. Dét at have madpakke med er den klart billigste måde at få frokost på, så det er lige os.
    Vi fik slappet af og spist morgenmad, også var det ellers afsted til togstationen, hvor vi skulle med et tog til Genova Brighole for at skifte til et tog til Torino. Da vores hotel var nabo til stationen havde vi lidt ventetid (fra kl. 11.00 til 11.50) inden vi skulle påbegynde rejsen. I den lille times ventetid sad vi på nogle bænke sammen med andre rejsende under et stort træ i skyggen og hørte lidt musik og snakkede.

Det var et rigtig fint tog, indtil vi havde siddet der i ca 30 min, så begyndte det virkelig at være koldt på grund af airconditionen, men man skal jo ikke klage. Det var faktisk dejligt for en gangs skyld at fryse lidt. Vi er nået et punkt nu hvor frysende koldt er bedre end svende varmt; man kan altid tage mere tøj på. I toget var kontrolløren meget grundig, vi skulle vise pas og det hele – det har vi ikke oplevet før. Yderligere skulle vi udfylde en formular på Interrail passet; Interrail passet er selve billetten til alle togene.

Vi havde 6 min. til at skifte tog, så jeg (Charlotte) løb så hurtigt, at mine sko faldt af tasken. Der var så en venlig mand, som forgæves prøvede at komme i kontakt med mig. Joe havde heldigvis allerede samlet min sko op. Vi nåede toget, så vi holder vores perfekte score; vi har endnu ikke misset et tog , 7-9-13 (en eller anden, bank under et træbord!).

I toget havde vi en mindre krise om, hvor vi skulle bo. Vi havde booket logi i Torino. Når vi planlægger vores rejser bruger vi en mobil-app, som hedder 'Rail Planner', og det var vores tog til Schweiz pludselig væk. Vi havde snakket om at bo i Milano frem for Torino, da toget gik fra Milano til Schweiz. Det selv samme tog, som kørte til Milano holdte i Torino på vejen, så vi besluttede os for at bo der. Men det betød så også, at vi skulle på en 5 timers togtur frem og tilbage fra Schweiz, frem for de 3 timer, det ville tage mellem Milano og Schweiz. Det blev pludselig en ret uoverskuelig dag. Nyheden om de i alt 10 timers transport gik heldigvis ikke ud over humøret – vi skulle jo se bjerget Matterhorn!

Vi havde lejet et værelse i Torino igennem AirBNB, som er et websted, hvor private kan leje et værelse eller hele hjem ud til andre. All kommunikation og transaktion foregår gennem AirBNB's websted (de har selvfølgelig også fin app, som er rigtig god). AirBNB har diverse features, hvor både lejer og ejer kan give en omtale af hinanden, så man kan se om folk har fået/givet en ordentlig behandling eller ej. Det er mange steder billigere end hoteller (visse steder også billigere end dorms og hostels, som ellers er det aller mest skrabede man kan få) hvilket gør det meget fordelagtig for os som budgetrejsende. Da vi rejste i Asien for nogle år siden, benyttede vi os af hostels og dorms, og det var meget skrabet, men også ekstremt billigt.

Så ankom vi til Torino station, hvorfra vi gik med fuld oppakning hjem til 'Faisal'. Det var Faisal og hans kæreste vi havde lejet et værelset hos. Vi kom frem, og de var et meget flinkt og ungt. De var 3-4 år ældre end os. Han var fra Egypten hun fra Rumænien, og de talte begge ganske fint engelsk. De havde mødt hinanden gennem en tidligere værelseskammerat, og han og hun studerede henholdsvis software ingeniør og kunst i Torino.

Vi gik straks efter et super marked, som skulle vise sig at være et ret stort supermarked. Grundet sikkerhed skulle man aflevere sin taske inden man gik ind og man kunne ikke få den før man var helt færdig med at betale, så man kunne ikke pakke sine varer ned i den. Det var lidt fjollet, eftersom at så var man jo tvunget til at købe poser for derefter at pakke om.
    I supermarkedet kom vi til at bagtale nogle folk med en barnevogn, som i den grad lignede italienere. Det viste sig at manden kunne dansk, ups. Men de fyldte altså sindssygt meget, med deres barnevogn!Forresten var vi meget sultne, da vi handlede, det er farligt.