13.07.17: Fra Krk til Budapest

July 13, 2017 in Croatia ⋅ ⛅ 29 °C

Så kom dagen hvor vi måtte forlade vores lille kroatiske ø, Krk. Turen gik til Budapest. Den startede rigtig tidligt – vi måtte op kl. 4 for at nå en bus til Rijeka kl. 5:10. Vi var de eneste, som skulle med bussen fra Krk, men der kom flere med undervejs. Vi havde besluttet os for at tage tog hele dagen, så vi var fremme om aften i stedet for først at være i Budapest d. 14/7. Vi skulle med toget fra Rijeka kl 7:27, men ud fra vores tid, stod der pludselig bus. Efter en lille samtale med kvinden i servicecenteret fandt vi ud af, at der var noget galt, men vi fandt aldrig ud af hvad. Vi skulle derfor med en bus til en anden togstation uden for Rijeka også videre med toget til Ogulin, hvor vi skulle skifte til Zagreb også videre til Budapest.
    Da vi kom til Ogulin, var vi heldige, at der allerede var et tog til Zagreb efter 30 minutter frem for 2 timer. Desværre gik der dog ikke et tidligere tog fra Zagreb, men det betød at vi havde 4 timer i Zagreb, hvor vi faktisk kunne komme uden for togstationen og se lidt af byen.

I Zagreb låste vi vores baggage ind på stationen i et skab for at komme rundt og se lidt af byen uden at skulle have 15 kg hver på ryggen. Det første man ser, når man kommer ud fra Zagrebs togstation er en flot park med et springvand og et kunstgalleri forenden. Der sad mange på græsplænen og nød det dejlige vejr – det var specielt backpackere som sad med deres tasker og slappede af i solen. Vi fortsatte ned til et shopping center, som desværre ikke havde så mange kendte mærker, hvilket vil sige at vi intet anede om hverken kvalitet eller prisniveau. På baggrund af det fandt vi et andet shopping center, men det bestod desværre kun af en biograf og 4-5 andre butikker. Til sidst satte vi os ned på en cafe på en form for torv, hvor der var springvand og udsigt til store, ret majestætiske bygninger. Efter en smoothie, en kaffe og flere spil uno gik vi lige så stille tilbage mod stationen for at stå klar til at toget kom.
    Vi stod længe på spor 2 og ventede og 15 minutter inden toget skulle køre, begyndte vi at undre os lidt over hvor det blev af. Der var en form for at afspærring af vores perron, men eftersom at der sad en del mennesker på den side, tænkte vi ikke videre over det. Vi så et tog holde længere nede på samme perron uden for afspærringen. Jeg (Charlotte) gik så helt ned i den anden ende for at høre om det var toget til Budapest – det var det heldigvis! Jeg havde dog kun taget min backpack med, så Joe måtte slæbe alle vores andre ting imens jeg fandt en plads i toget, da det var et tog uden reservation. Han havde 10 minutter til at komme helt ned i den anden ende af perronen, men han nåede det og vi kom med. Vi tror dog at mange andre missede toget for de kaldte ikke over højtalerne at man skulle ned i den anden ende af sporet for at stige på (i hvert fald ikke på engelsk). Vi så flere komme løbende i sidste øjeblik – bare man dog kunne forstå de forskellige sprog eller de kunne benytte sig noget mere af engelsk.

Da vi kom til Budapest, skulle vi sove en nat på et hostel for derefter at checke ind ved en AirBNB booking. Hostellet var et kollegie, som om sommeren blev brugt som hostel. Det var ekstremt slidt, men en speciel oplevelse. Vi kom ind på værelse 46, hvor der var to skriveborde, 2 skabe, et køleskab, en håndvask og en hems. Vi skulle så sove på hemsen. Det var nu meget sjovt at prøve, men vi glædede os allerede til den lejlighed, vi havde lejet på AirBNB, til de kommende overnatninger.
    I morgen står den på den hel store tur rundt i Budapest – det skal nok blive godt.