• Day 2

Lund naar Enköping

February 21, 2022 in Sweden ⋅ ❄️ 0 °C

Maandag vertrokken we om 9:00 vanuit Lund. Even wat ontbijt gehaald en daarna naar de biltema om de stekker en kachel te halen voor de auto. Daarna zijn we doorgereden naar Arkösund, waar Nick (de vorige eigenaar van de auto) woont. We hebben hier onze spikebanden opgehaald. Toen we weer weg gingen bij Nick, begon het pas echt. Sneeuw en wind en sneeuw en wind. Het plan was om helemaal door te rijden naar Uppsala, waar het volgende stoppunt is. Dit zou zo’n 4 uur rijden zijn vanaf Nick, waar we om 18:00 wegreden. Door de weersomstandigheden een besneeuwde wegen duurde dit alleen een stuk langer. Heel veel langer. Het laatste stuk was het onmogelijk om de weg te zien, alleen maar sneeuw dat over de weg waaide.
    Via een app vonden we een parkeerplek met stroom in Enköping en besloten daar heen te rijden om te overnachten. Hier aangekomen werkte de betaalautomaat niet mee. We proberen nog het telefoonnummer te bellen dat op de automaat stond, maar het was te laat om iemand te bereiken. Het was inmiddels al 0:20. We zagen ineens het licht aan gaan in een camper en besloten te vragen hoe we stroom konden krijgen. Helaas sprak deze meneer geen Engels en werden we niks wijzer. We zijn toen nog even het dorp van Enköping ingereden, maar er was geen mens te bekennen. We besloten terug te rijden naar de parkeerplek en gewoon te gaan slapen zonder verwarming. Het was op dat moment -1 graden. Dikke kleren aan, bed klaarmaken en slapen maar! Het was eigenlijk beter te doen dan we dachten, maar een lange nacht was het niet natuurlijk. Het was 1:30 toen we eindelijk in bed lagen en om 06:30 gingen we er weer uit. Nu vervolgen we de weg in sneeuw en zon!