Rinjani deel 5

September 7, 2016 in Indonesia ⋅ ☀️ 24 °C

Na de lunch gaan we nog even liggen, het is een uur of 1 in de middag van de tweede dag en we zijn al aardig gaar. We moeten straks nog de kraterrand omhoog, een heel stuk door de jungle en daarna over een steile pas de wand op. We kijken er tegenop en vragen ons af waarom we dit ook alweer doen :). Maar ondanks dat de we 500 hoogtemeters moesten maken en er twee uur over deden was het een heel mooi stuk! In het groen hadden we beschutting van de zon em later van de steile kraterrand. Daar hadden we ook steeds een geweldig uitzicht op het kratermeer. De stukken klimmen waren leuk en uitdagend. Apart om te zien dat de porters met het zware gewicht op de.schouders en slippertjes aan met gemak ook boven komen. Eenmaal weer op de kraterrand dachten we dat we klaar waren voor de dag. Maar onze gids besloot een post lager te gaan overnachten, we waren op tijd en dan zouden we het morgen niet meer hoeven te lopen. De tering wat was uur naar beneden lopen zwaar, de knieën en benen hadden het al zwaar gehad maar nu helemaal. Rond vijf uur aan kwamen we aan op de post waar we zouden overnachten. Daar waren de porters al bezig met de maaltijd. Die nacht was het bijzonder koud, we zaten weliswaar in de jungle maar het leek kouder dan bovenop de berg een nacht eerder. Ik was blij om eruit te komen om half zeven ‘s ochtends. We hadden nog een 3 uur durende tocht voor ons, dwars door de jungle, en alleen maar naar beneden. En wat waren onze benen en spieren stijf in de ochtend, we leken wel opa en oma :) Na een half uurtje lopen was dat wel weg en maakte het plaats voor spierpijn. Ik telde de uren af en was blij dat we met elke stap dichter bij het einde kwamen. Na drie uur kwamen we onder de boog door die het begin, of eind van de tocht aangaf. We hadden het gehaald!! Yeah.

Na een foto en een flinke slok water zaten we lekker te wachten. We vroegen de gids wanneer de pickup ons kwam halen. Zegt ie dat de auto nog 25 minuten naar beneden lopen is… goed, wat wachten we hier dan? Gaan met die banaan. Een klein half uurtje later zaten we in de auto naar het dichtsbijzijnde dorpje, daar een heerlijk pilsje gedronken op het uitlopen van de driedaagse rinjani tocht!