Rinjani deel 4

September 6, 2016 in Indonesia ⋅ ⛅ 21 °C

Het is tijd om weer naar beneden te gaan, de zon is op en we moeten weer 1100 meter dalen naar het basecamp. We vliegen naar beneden zo lijkt het, grote stappen in het gravel waarbij je enkele tientallen centimeter door glijdt. Met het licht zien we nu pas waar we onszelf uren lang op stukgebeten hebben. We zien ook nog mensen omhoog gaan, nog steeds aan het zwoegen maar te laat voor de zonsopgang. We zien ze lijden en voelen ons des te beter :). Maar na een half uur afdalen begin ik mijn knieën en bovenbenen wel al te voelen. Gelukkig maakt het uitzicht veel goed. Na het gravel kwam het zanderige gladde pad, om niet uit te glijden moeten we voorzichtig stappen en zit er continu druk op de bovenbenen. Alleen maar omhoog is niet fijn, maar alleen omlaag is ook geen pretje. Met mijn wandelstok probeer ik de stappen op te vangen om de knieën te ontlasten. Na totaal anderhalf uit komen we aan bij het basecamp, gesloopt maar voldaan. We kregen snel een tweede ontbijt, kruipen daarna onze tent in en vallen snel in slaap.

Een uur later worden we al weer gewekt, het is tijd voor de volgende etappe, naar het crater meer en de hot springs. Vooral dat laatste is genoeg motivatie om uit de tent te kruipen, lekker even het zweet wegspoelen. De route naar het bergmeer is bijzonder mooi, het is eigenlijk een hele grote stenen trap naar beneden waar we soms overeen moeten klauteren. In de verte zien we het bergmeer omringd door de krater en allerlei bossen en ander groen, net alsof je door een lord of the ring set loopt. De bovenbenen beginnen wel behoorlijk zwaar te worden, en met elke stap zien we de kraterwand verder boven ons uit rijzen, wetende dat we die dezelfde dag ook nog op moeten. Maar goed, dat is van later zorg, wel zijn er na drie uur wandelen/klauteren. We gooien onze spullen neer en gaan op zoek naar de hot spring. Hij ziet er super uit, een komvormige vijver in het stroompje waar een flinke waterval in valt. Het water is zo’n 40 graden gok ik. Heerlijk warm en we spoelen de lagen stof, zand en vermoeidheid van ons af. Met tegenzin gaan we er naar een tijdje weer uit. De lunch staat klaar!