A logbook to document our travel through Latin America
Currently traveling

Santa Marta en Palomino

June 12 in Colombia ⋅ 🌧 25 °C

Na Minca vulden we de dagen die we normaal gingen besteden aan de Ciudad Perdida trektocht in Santa Marta, een best grote stad aan de Caraïbische kust. Hier viel uiteindelijk weinig te beleven, en de stad leek niet erg gezellig.

We kozen Santa Marta dan als uitvalsbasis om een tocht te maken met een zeilboot naar het nabij gelegen vissersdorpje, Taganga. We spendeerden een gezellige namiddag op de boot, aan het strand en in de zee en leerden zelfs een beetje paddleboarden!

De dag erna besloten we een waterval te gaan bezoeken (Quebrada Valencia), op een uurtje rijden van Santa Marta. Hier zagen we howler monkeys met een rode vacht en plonsden we in de beekjes gevormd door de gigantische waterval.

Na Santa Marta gingen we richting Palomino, een dorpje net aan de kust van de Caraïbische zee. We kozen deze bestemming oorspronkelijk als uitrustpunt na de trektocht van de 'Ciudad Perdida'. Jammer genoeg verliep ons avontuur naar Palomino niet zoals verwacht, gezien we uiteindelijk in Minca en Santa Marta al heel lang uitgerust hadden en de trektocht eigenlijk nooit gedaan hadden.

Desondanks vonden we het wel leuk in Palomino, waar we het grootste, oorverdovendste onweer meemaakten met bliksem die nabij ons insloeg met het geluid van zweepslagen op de aarde, al dit gepaard met sterke regenval waar Tom niet op voorzien was gezien hij z'n regenjasje verloren was. Zoals je kan zien op de foto's, moest Tom dan maar inventief zijn met zwembroeken en vuilzakken.

Na het spannende onweer gingen we ook gaan tuben op de Palomino rivier, waar we een uurtje of twee door de stroomversnellingen van de rivier werden gegidst van in het midden van de jungle richting de kust. Op onze weg naar de oever van de rivier sprong onze gids een gat in de lucht. Bleek dat er een slang op de weg lag, die net een pad gevangen had (zie filmpje)! We zagen vervolgens ook een prachtige papegaai in het wild, maar hadden jammer genoeg geen goed fototoestel om het vast te leggen.

wow

amai ,prachtig en Tom, wat een originele regenkledij, echt cool 😉💖

😮🏖

Minca deel 2 - Natuur

June 9 in Colombia ⋅ ⛅ 19 °C

Zoals vermeld in vorige post, deel 2 van de foto's! Inclusief de laatste foto die het toestel ooit getrokken heeft, voor het verdronk in de rivier... (laatste foto van de footprint).

Jan VC

prachtig, hopelijk hebben jullie snel een nieuw fototoestel

Ann Deville

super mooi! nu een nieuw fototoestel op de kop tikken 🥲💖

Marv Vanoverbeke

Great picture

Ilse Geladi

Mooi mooi

Minca deel 1 - diertjes

June 8 in Colombia ⋅ 🌧 22 °C

Na het drukke Cartagena besloten we naar het rustigere Minca te trekken. Minca is een dorpje in de Sierra Nevada bergengordel en bevindt zich in een zogenaamd ‘cloud forest’, waarbij de wolken zich vaak net naast of op jouw vormen.
    Gezien we in Minca een overvloed aan beestjes vonden, en een overvloed aan prachtige natuur, besloten we deze footprint in twee op te delen, een stukje met de fauna en een stukje met de flora, watervallen en uitzichtpunten (we konden ons maar niet aan de limiet van 20 foto’s houden als we alles wilden tonen!)

Minca ligt omgeven door verschillende watervallen, verschillende koffie en cacaoboerderijen en ongelooflijk veel gezellige restaurantjes en barretjes. Jammer genoeg hebben we niet alles wat we wilden kunnen zien van Minca, gezien we beide wederom een zware voedselvergiftiging opliepen en een paar dagen van tel waren. Normaal gezien gingen we ook vanuit Minca de befaamde ‘Ciudad Perdida’ trektocht doen, een wandeltocht door de Sierra Nevada jungle die eindigt in een oude, overgroeide stad. Dit moesten we jammer genoeg overslaan door zo ziek te zijn...

We lieten de ziekte echter zo weinig mogelijk van de pret bederven, en probeerden toch zoveel mogelijk uitstapjes te doen (weliswaar voornamelijk in de regen, gezien we intussen middenin het regenseizoen zitten). Zo deden we een night tour om de diertjes te gaan spotten die voornamelijk ’s nachts actief worden (waaronder dodelijke slakken!), twee tochten naar een waterval en een bird watching tour waarbij de expertise van de gids een extra dimensie gaf aan het vogelspotten. Daar leerden we bijvoorbeeld dat Minca een paradijs is voor vogelspotters met ongeveer 360 soorten vogels, bijna eentje voor elke dag van het jaar!

We hopen dat de foto’s een beetje kunnen weergeven hoe ongelooflijk mooi Minca wel was, ondanks de malchance van de ziekte, de vele regen en het verlies van een fototoestel aan de lokale rivier. Vanaf nu zal de fotokwaliteit van de footprints een beetje afnemen alleszins tot we een nieuw toestelletje kunnen kopen!

schoon!

prachtig❤️

Jana Meeus

Straf dat jullie elkaar steeds weer wisten op te peppen wanneer jullie om beurt ziek waren. Goed bezig !

👌👍

Cartagena

June 4 in Colombia ⋅ ⛅ 30 °C

Onze laatste bestemming deze reis is Colombia. We vlogen hierheen via San José, de hoofdstad van Costa Rica. Costa Rica zelf sloegen we deze keer over aangezien we dit prachtige land drie jaar geleden al bezochten. We begonnen ons Colombiaanse avontuur in Cartagena, wat een prachtige stad is. Helaas zagen we de eerste dagen niet veel meer dan de 4 muren van onze hotelkamer want jammer genoeg waren we onderweg ziek geworden en bleek het eenmaal toegekomen om covid-19 te gaan. Hierdoor hadden we niet even veel tijd als we hadden gehoopt om de stad te verkennen, maar wat we zagen was wel absoluut de moeite! Het oude stadscentrum bestaat uit allemaal kleurrijke gebouwen, waarvan de belangrijkste vrijwel altijd geel gekleurd zijn, en de straatjes wemelen van de verkopers met toeristische souvenirs, snoepgoed en eigenlijk al wat je maar bedenken kan. Hoewel dit zeker een charmant stukje stad is vonden wij het misschien net iets te toeristisch en genoten we meer van de recentelijk opgewaardeerde wijk “Getsemani”. Kunst spat hier letterlijk van de muren af, met de ene mooie muurschildering na de andere. In elke straat vind je talloze gezellige barretjes en restaurantjes, en op elk pleintje barst er ’s avonds feest los met muziek, getalenteerde dansers en ander artistiek talent. Wat we absoluut niet hadden verwacht was dat we ook veel leuke beestjes gingen tegenkomen zoals twee verschillende soorten eekhoorns, een iguana, parkieten en enkele pagegaaien. Tot onze verbazing bleken er ook luiaards en zelfs speciale doodshoofdaapjes in een park in het midden van de stad te wonen! Deze zijn hier natuurlijk wel geplaatst geweest en hadden we idealiter toch liever in hun natuurlijke habitat tegen het lijf gelopen.Read more

knap

wat een.prachtig kleurenpalet,super mooi❤️

Nadine Van Dycke

oh ziet er daar super gezellig uit! 😍

Ilse Geladi

Mooie fotos wow

Bartola - Reserva Indio Maiz

May 30 in Nicaragua ⋅ ☁️ 27 °C

Vanuit El Castillo hadden we een jungle verblijf gepland in basecamp Bartola. We hadden niet zo goed door, tot we daar toekwamen, dat dit een geïsoleerde community is in het biologische reservaat Indio Maiz. Ongeveer 35 families (170 mensen) leven hier een volledig zelfvoorzienend bestaan. Een extra inkomen komt vanuit toerisme. Er zijn twee hutjes gebouwd met een tentje in die verhuurd worden voor 1 tot 3 nachten aan de toeristen om kennis te maken met de community en het prachtige reservaat.

We werden opgepikt in El Castillo en werden vervolgens met een bootje gebracht over de Rio San Juan tot in het basecamp. Deze boottocht duurde maar liefst 2h en was op zich al buitengewoon! We zagen enkele schildpadden en prachtige stukken jungle die de rivier omgeven.

Eens aangekomen werd ons verteld dat er een ongelooflijke diversiteit aan vogels waar te nemen valt in het kamp, waaronder de befaamde toucans! We besloten dus op wandel te gaan en konden vele soorten kleurrijke vogels spotten (niet allemaal op foto gekregen)! In het midden van onze wandeling hoorden we het typerende gekwaak van de toucans en hadden we een aangename ontmoeting met een stuk of 7 toucans (zelf van 2 verschillende species, zoals je op de foto's kan zien aan hun verschillende snavels!)

We gingen ook op een avondtoer langs de rivier waar we slapende iguana's en vogels zagen. In de vroege ochtend vertrokken we op een wandeling doorheen de jungle waar we gifkikkertjes zagen (kwaliteit van de foto laat te wensen over) en leerden hoe de locals chocolade maken. We hielpen de geroosterde en gedroogde cacaobonen te pellen, verpulveren en uitkoken in melk en suiker. De resulterende massa was chocolade en die draaiden we in bolletjes. Niet even lekker als Belgische chocolade, maar toch leuk eens te doen!

Al bij al was dit een heel unieke ervaring, enkel jammer dat Tom al wat ziek was en dit later Covid bleek te zijn.
    We namen dan contact op met de community uit angst deze besmet te hebben maar daar bleek gelukkig iedereen in orde te zijn!

waw, prachtig❤

super mooi

Ann Deville

Al die vogelpracht is echt iets waar ik van hou en dan ...chocolade maken...dat is ook spek voor mijn bek,njamie xxx

El Castillo

May 28 in Nicaragua ⋅ ⛅ 31 °C

Na ons bezoek aan de Corn Islands besloten we richting El Castillo te trekken, wat wederom nogal buiten de toeristenradar ligt. Om hier te geraken moesten we eerst 5h op de bus vanuit de hoofdstad en dan 3h op de boot over de Rio San Juan. El Castillo is dus enkel bereikbaar via de boot!

We waren de enige twee gringo's in town, zeker omdat het ondertussen laagseizoen is in Nicaragua. De naam El Castillo wijst op het grote kasteel dat op de heuvel van dit dorp staat en in koloniale tijden diende om de piraten te onderscheppen. Het dorp ligt namelijk net naast een stroomversnelling in Rio San Juan, waardoor alle schepen moesten vertragen op dit punt en dus een easy target werden voor de kanonnen van El Castillo.

We hadden een gezellig verblijfje net aan de rivier en genoten van de vele vogels en gekko's/iguana's die ons vergezelden. Ook bezochten we het kasteel zelf en het bijhorende museum.

Tot slot was El Castillo ook de uitvalsbasis voor ons bezoek aan het Reserva Indio Maiz, een stukje beschermde jungle waar we gingen overnachten bij een lokale community (meer hierover later!)

Little Corn Island

May 21 in Nicaragua ⋅ ☁️ 29 °C

Voor Tom zijn verjaardag gingen we op vakantie binnen de reis naar Little Corn Island. Dit eiland ligt ten noorden van Nicaragua in de Caraïbische zee.

We kozen ervoor met het vliegtuig en twee korte bootritjes te gaan omdat het over land een hel ging zijn. Little Corn island staat gekend als een paradijselijke bestemming waar de tijd stil lijkt te hebben staan. Zo zijn gemotoriseerde voertuigen niet toegelaten, is er bijna nergens Wi-Fi te vinden en leven veel mensen van wat ze groeien op hun eigen boerderijen.

Het was in net zo'n boerderij dat we onderdak zochten voor een weekje weg van alles. Hier werden we rotverwend door de AirBnB hosts die ons verzorgden met vers kokosbrood, bananen, platanen, avocado's, verse confituur, eitjes, kokosnoten en verschillende soorten limoenen, zowel zuur als bitter. Dit spaarde ons verschillende keren de 35 minuten lange jungle-wandeling naar de dichtstbijzijnde winkel uit!

Het enige wat een beetje tegenstak was het feit dat het regenseizoen net op gang begon te komen in Nicaragua en we dus verschrikkelijk slecht weer hadden op het eiland. Ten gevolge van alle regen waren er ook ongelooflijk veel insecten (lees: muggen) die ons het leven zuur maakten en Tom maar liefst 82 keer staken (zelf geteld) ondanks het flinke gebruik van insectwerende spray...

Gelukkig heeft een mens niet te veel last van de regen onder water, dus gingen we een aantal keer duiken om te ontsnappen aan het oppervlak, waarbij we vele prachtige oceaandiertjes en riffen konden bezichtigen.

We vierden Tom zijn verjaardag ook in stijl (en in de regen) met zelfgebakken worteltaart, vers fruit en een glaasje cava!

idyllisch 👍💖

Ann Deville

njamie,ziet er super lekker uit 🙂👍

Ann Deville

wat een sublieme locatie om je verjaardag te vieren ,super fijn om er zo verwend te worden.met gezonde lekkernijen fantastisch 💖🙂

Esteli

May 15 in Nicaragua ⋅ ☁️ 27 °C

Onze tocht door Nicaragua volgt een wat onlogische route omdat we pas halfweg beseften dat we door een te lage waterstand niet met de ferry door konden naar de andere kant van het gigantische Lago Nicaragua en dus op onze stappen terug moesten keren om een ander prachtig stukje natuur te gaan bewonderen dicht bij het stadje Esteli. Deze bestemming wordt duidelijk minder vaak bezocht door toeristen wat zorgde voor een fijne, authentieke ervaring! Zo hadden we een gids enkel voor ons tweetjes (uiteraard in het Spaans) toen we de prachtige canyon Somoto al wandelend, klauterend, springend en zwemmend ontdekten. Ook tijdens ons bezoekje aan een waterval dicht bij de stad werden we enkel omgeven door locals die verfrissing zochten in het verrassend koude (!) water, of er hun avondeten al vissend kwamen vangen.Read more

Jana Meeus

Prachtig! Zo fijn dat het er niet toeristisch was.

Ann Deville

amai, prachtig en een unieke ervaring👍🙂

😮

5/26/22Reply

Altijd de beste ervaringen met de locals! Hoe leuk dit te lezen!! [Ilse geladi]

Ometepe

May 11 in Nicaragua ⋅ ⛅ 30 °C

Ometepe is een eiland in het gigantische zoetwatermeer 'Lago Nicaragua', die bestaat uit twee vulkanen - Volcan Conception en Volcan Madera. Hier verbleven we in een bamboehutje net aan het meer! 🛖😊

Oorspronkelijk waren we half van zin een vulkaan te beklimmen, op z'n minst naar de waterval van San Ramon op Volcan Madera, maar door onze surf-geïnduceerde verwondingen is dat niet doorgegaan. In de plaats huurden we een scootertje en verkenden we op ons gemak het eiland.

We verbleven een namiddag in hangmatten aan Playa Mango, waar er, zoals de naam doet vermoeden, ongelooflijk veel gigantische mangobomen waren. Hier leerden we van een local hoe we best rijpe mango's kunnen spotten, plukken en uit 't vuistje eten. Vanuit Playa Mango deden we ook een rustige kayaktoer waarbij we een klein riviertje tussen de vulkanen afvaarden. Hier zagen we paarden en koeien in de rivier, verschillende soorten vogels (voornamelijk veel soorten reigers) en veel kaaimannen van verschillende groottes.

We deden ook een wandelingetje, eerst door een vlindertuin en vervolgens rond een meertje, waarbij we een familie aapjes tegenkwamen en foto's konden maken van de prachtige white-throated blue magpie jay, een veelvoorkomende vogel op het eiland met een grappig krullewietje op hun hoofd.

Op Ometepe was er eigenlijk relatief weinig toerisme, maar we konden er alsnog eens lekker Italiaans en Indisch gaan eten, een aangename afwisseling van alle rijst en bonen!

We deden het iets rustiger aan op Ometepe en genoten ten volle van de rustgevende omgeving van het eiland.

wow! zot uitzicht!

prachtige fauna!

waw, prachtig, mooie foto's van pracht en praal van de fauna en flora1💖

Popoyo

May 8 in Nicaragua ⋅ ⛅ 31 °C

De Pacifische kust in Popoyo: een kortverhaal.

We kwamen toe in dit idylische oord met een prachtig uitzicht op de Pacifische kust (foto 1), die we deze reis nog niet eerder hadden gezien en voelden ons onmiddelijk helemaal in onze nopjes zoals weergegeven in het bijhorende filmpje. We waagden ons dan ook aan een initiatie surfen, wat de voornaamste activiteit is in dit surfersparadijs. De golven leken die ochtend wel wat hoog naar ons gevoel maar de ‘Beginner Bay Surf School’ had een uurtje ervoor nog geconfirmeerd en de instructeur leek er goesting in te hebben want na 5 minuten oefenen op de juiste houding op het strand mochten we het water in! Dat was makkelijker gezegd dan gedaan want door de kracht van het water raakten we de golven niet goed door, en werd ik (Samya) al meermaals onder water gesleurd en over het ruwe zand gesleept terwijl ik naar adem hapte en mijn surfboard ergens ronddreef. Dit was uiteraard een eerste rode vlag maar de instructeur verzekerde ons dat het makkelijker zou worden eenmaal voorbij die golven, no hay problema! Lang verhaal kort – ik had een kortverhaal beloofd – bakten we er natuurlijk niets van en bleven we maar wat sukkelen tot ik het surfboard hard tegen mijn hoofd gekletst kreeg en Tom zijn ribben gekneusd waren van een verkeerde val. Uit het water komen was jammer genoeg ook weer niet vanzelfsprekend en we stonden allebei doodsangsten uit terwijl we keer op keer kopje onder gingen tot we weer op het strand werden uitgespuwd. Na een klein uurtje stonden we dus volledig over onze toeren alweer in de surfschool en kregen we als kers op de taart de volle pot (goed voor 3 uur les) aangerekend. Mijn hoofdpijn trok na enkele dagen gelukkig weg maar Tom wordt nog elke dag herinnerd aan deze ‘memorabele ervaring’, al ziet dat er meer uit zoals afgebeeld op foto 3 door de pijn in arm en ribben. Ay caramba!Read more

veel beterschap!

Jan VC

jullie hebben wreed pech gehad met een idiote instructeur die er alleen geld wou uitslaan en niet geïnteresseerd was in jullie veiligheid ... Next time you might want to trust your gutfeeling xx

Jana Meeus

Schandalig...Gelukkig is de hoofdpijn ondertussen verdwenen. Hopelijk wordt het bij Tom ook steeds beter

Ann Deville

stomme instructeur😞spijtig dat de kennismaking met het surfen zo desastreus was door die onverantwoorde kerel gelukkig gaat het nu al beter met jullie ❤️