• Day 95

Møgeltønder

August 17, 2023 in Denmark ⋅ ☁️ 17 °C

I dag kørte vi til Skamlingsbanken , der er en 2-3 km lang randmorænen i Sydjylland. Dens top Højskamling, hvorfra man kan se langt ud over det meget kuperede område, var med sine 113 m o.h. det højeste punkt i det historiske Sønderjylland, Banken ligger i Vejstrup Sogn, som hørte til Hertugdømmet Slesvig, men var et af dem, der ved fredsslutningen efter Krigen i 1864 blev indlemmet i Kongeriget Danmark. Sognet kom derfor ikke under preussiske styre frem til Genforeningen i 1920og hører derfor ikke til Sønderjylland efter den nutidige definition. 1863 rejstes efter adskillige års forberedelse mindestøtten for det danske sprogs forkæmpere på toppen af Højskamling, men kort efter udbrød der krig mellem Danmark og Det tyske Forbund, og mindre end et halvt år senere sprængtes den af preussiske soldater. Stenene solgtes på auktion, men Skamlingsbankeselskabet lod dem opkøbe ved stråmænd, og i 1866 genrejstes støtten, der endnu viser tydelige spor af sprængningen. Efter krigen i 1864.