Ambue Ari week 3

May 8, 2010 in Bolivia ⋅ 🌬 15 °C

Wat een week!

Het weekend stond in het teken van hard werken...en voor veel andere kampbeoners in het teken van uitgaan. Ook dit weekend hebben ze zich weer flink misdragen on Guarayos...helaas...en helaas is het management te slap om hier iets aan te doen!

Op de dag waren we druk...in korte tijd moesten de dorms afgebouwd worden en moest de storage voor de rugzakken klaar. Samen met George heb ik de storage gebouwd van jungle hout...zwaar werk want het hout valt moeilijk te bewerken...zagen met de motorzaag...en spijkers moet je eerst in de olie leggen en vervolgens met een tang vasthouden om ze er in te kunnen slaan. Kapotte handen en blaren....maar het is klaar!

Zaterdag heb ik de ochtend in de keuken gestaan om de dames te helpen met bruidstaarten bakken en garneren. De broer van één van de meiden ging trouwen...het was een leuke afwisseling! Tevens heb ik maandagavond een dinertje gekookt voor Hanah en Justin. Ze hadden een dinertje gekocht bij de veiling om geld te werven voor het park...maar de kok was inmiddels vertrokken. Ik heb mijn kookkunsten aangeboden om het toch door te kunnen laten gaan en heb ze o.a. getrakteerd op hemelse modder! Ik had iets teveel gemaakt...en kon bijna een nieuwe veiling beginnen.

Ondertussen ben ik iedere middag druk met Popular. Hij heeft me inmiddels geaccepteerd in zijn territorium en met de dag gaat het beter tussen ons. Deze week was Noemi zo druk dat ik een aantal dagen alleen met hem in de kooi ben geweest. Ik mocht hem over zijn kop aaien en bij het passeren op zijn rug. Noemi is zeer blij met de vorderingen...het schijnt uitzonderlijk snel te zijn. Het idée is nu om volgende week met hem te gaan lopen buiten de kooi...en hem aan de runner te zetten. De vorige keer dat hij buiten de kooi is geweest is langer dan een jaar geleden...en dat is toen niet helemaal goed gegaan. We gaan zien of het gaat lukken!

Met de komst van de Quest kinderen is het een en ander veranderd in het kamp. Vrijwilligers, vooral feestgangers, zijn van hun kat gehaald en vertrekken eerder dan gepland...geen verkeerde ontwikkeling. Het eten is er ook op vooruitgegaan...zo krijgen we tegenwoordig fruit bij het ontbijt...en betere maaltijd in de avond. We zijn inmiddels wel de grootste afnemer geworden van de canbyshop...we zijn een snicker dieet begonnen...bij het ontbijt, de lunch en het diner...

Helaas nemen ze, tegen eerdere berichtgevingen in, nog steeds vrijwilligers aan en loopt het kamp overvol. Deze week waren er op één dag 81 vrijwilligers...terwijl de faciliteiten ingericht zijn op 30 tot 40 mensen. Dus moet er gegeten worden in shifts en is was er drie dagen geen water meer om te douchen.

Heleen is deze week ook moeder geworden van een zeer klein brulaapje van iets meer dan 600 gr welke binnen werd gebracht met abcessen in haar nek en aan haar beentjes...en was zeer ondervoed. Om de dag heft ze moederdienst en is ze de hele dag met haar bezig. De andere dag neemt Eva het over en is Heleen druk met voeden en verzorgen van alle andere dieren, 36 papegaaien, capucijner apen, eekhoornaapje, nachtaapje, schildpadden, neusbeertje, Braziliaanse wilde kat en een baby jungle zwijntje....ze vind het fantastisch!! Eva en Bram zijn Belgen en werken beide ook in de quarantaine en zijn inmiddels onze maatjes geworden. Het zijn geen uitgaanstypes en samen brengen we de avonden door op het kamp....en verzorgen we de warme kruikjes voor de aapjes....en het is lekker rustig als iedereen weg is! Helaas werd de rust wel verstoord afgelopen vrijdag door een possum welke in de kooi van de toucans geslopen was en een toucan gebeten had. We waren tot laat in de nacht bezig om hem....en later nog drie anderen....te vangen. Voor de zekerheid hadden we de toucans een nacht verhuisd naar de clinic om de volgende dag eerst het lek in de kooi te zoeken. Met Bram ben ik tevens bezig om een Walibi park te bouwen...en speelpark voor de aapjes van quarantaine ergens onderweg in de jungle op de dagelijkse wandelroute. Ik he been mooie bamboe loopbrug gemaakt en andere leuke speeltuigen. We hopen het park deze week af te krijgen.

Kortom....de dagen vliegen voorbij.....het weer wordt er helaas niet beter op...veel wind en regen....en koude nachten. De strobedden hebben inmiddels onze vorm aangenomen en worden steeds harder. We hebben besloten om tot zaterdag 15 mei te blijven!