• Day 377

Ambue Ari week 4

May 16, 2010 in Bolivia ⋅ ☀️ 27 °C

Het was weer een bijzondere week! Het weer was in het begin van de week erg slecht. Veel regen en dus veel waterplassen en vochtige kleding. Daarna werd het droog en hadden we hele heldere nachten met een mooie sterrenhemel....maar erg koud! Er werden extra dekens uitgedeeld en we sliepen met onze werkkleding aan....het was echt niet te harden! Ook de camera had last van vocht...en moest drogen in de zon om er weer iets mee te kunnen doen. Sommige foto´s zijn ook niet scherp....het is niet anders.

We hebben de deur en de ramen van onze ¨slaapzaal¨ afgedicht met stukken zeil om de warmte binen te kunnen houden…dat hielp.

Heleen is druk geweest in de quarantaine en was om de dag moeder van Faustina…welke met de dag zwaarder en activer werd. De andere dagen was ze druk met alle andere dieren en met schoonmaken….lange dagen!!

Samen met Bram heb ik een speeltuin gemaakt voor de apen van Quarantaine…we hebben het officieel geopend, met bananen milkshakes en nootjes, op afgelopen vrijdag en hebben het Walibi genoemd. De apen zijn er niet weg te slaan…gelukkig hadden we ook een ladder gemaakt om ze weer uit de bomen te halen.

Met Popular was het wisselend deze week. Het blijkt een lastige kat te zijn…en dat bleek deze week. Noemi had vorige week geopperd om deze week samen met hem te gaan lopen maar vanaf vorige week donderdag heb ik Popular alleen verzorgd…ze was te druk met allerelei andere katten….en met alle onrust in de organisatie m.b.t. tot het mogelijke bezoek van de afgezette president van Inti wara Yassi (wegens diefstal) en het mogelijke bezoek van de imigratiedienst aan het park. Er zijn veel vrijwilligers voor langere tijd waarvan de visa verlopen zijn. Overigens schijn je voor Bolivia maar 90 dagen per jaar te krijgen…..wel bijzonder voor een land wat veel te bieden heft aan travelers…en het geld goed zou kunnen gebruiken. Popular had wisselende dagen….veel slapen…onrustig…en op een dag heft hij me drie keer proberen te bespringen of en me diverse keren geprobeerd een haal te geven….zonder gevolgen. Iedere dag heb ik zijn dike wandeltouw meegenomen de kooi om hem eraan te kunnen laten ruiken…en aan te wennen. Helaas is de tijd te kort geweest om hem de kooi uit te krijgen…en was er geen bijdrage van Noemi. Ik hoop dat hij op korte termijn een grotere kooi krijgt…en dat er iemand komt voor langere tijd….en hem aan de runner krijgt of het bos in….hij verdient het!

Verder heb ik wederom in de keuken gestaan om chocolade mousse te maken….er waren zoveel enthousiaste reacties gekomen dat twee meiden alle ingredienten hadden gekocht en me smeekten om een workshop. De dag erna stond ik weer tart te bakken voor de hele groep met Rowan…zonder al te veel ingrdienten….

Veel katten hadden last van de koude deze week. Eén van de drie zesters (Er zijn drie zuster puma´s in het park genaamd Inti Wara Yassi) had een flinke infectie aan haar bek. Er was veel discussie tussen Zandro en Iber (de ¨vets¨ van het park) en enkele afgestudeerde vet vrijwilligers in het park over de diagnose. Toen ´s morgens tijdens de annuncios geroepen werd dat de infectie het gevolg was van het gebruik van repelente van één van de vrijwilligers sprongen er een aantal mensen uit hun vel. De relatie tussen de vrijwilligers en de ¨vets¨ van het kamp is sowieso niet echt geweldig….de vets spelen graag schaak…en schaken ook graag met jonge meisjes. Zandro, de hoofdvet en tevens directeur van het kamp, heeft een relatie met één van de jonge, permanent wondende, meisjes op het park. En Iber vind de dames ook interressanter dan de dieren…tot de rest van zijn familia op het park kwam wonen….toen werd alles anders….

Woensdag avond zijn we met Bram en Eva wezen eten in Guarayos...piza en Pique Macho….veel te veel, mar erg lekker. We hebben een erge leuke tijd met ze gehad…..en zonder hun aanwezigheid waren we waarschijnlijk al eerder weg geweest.

Vrijdag mochten we als dank voor onze inzet mee wandelen met de drie zusters. Het was een bijzondere ervaring! Deze drie kitten zijn gered uit de buik van hun moeder en leven in middles al meer dan vijf jaar samen op het park…en zijn net huisdieren, mar dan veel groter en wilder. Je kunt er, in tegenstelling tot Popular, mee wandelen en spleen…en laten zich uitgebreid knuffelen. Je moet wel reddelijk tegengas geven als ze ¨kopjes¨geven…anders lig je om. De wandeling werd niet helemaal afgemaakt omdat Inti er bij ging liggen…en in slaap viel. Ja….sommige mensen hebben wel een hele drukke werkdag!´S avond was er een BBQ in Santa Maria georganiseerd…en hebben we wat gedronken en lekker vegetarisch gegeten. Voor het feest was voor de dierenliefhebbers een varken geslacht en was men de hele dag bezig geweest om hem boven een berg afvalhout een kleurtje te geven….uiteindelijk bleek hij niet gaar te zijn….en veranderde de BBQ in een souper met gekookte hamlapjes…het was wel gezellig…..en anderen waren wederom te gezellig.

Zaterdag ochtend hadden we nog een halve dag…..om afscheid te nemen van alle lieve dieren en wat internet adressen te noteren van mensen waar we leuk contact mee hebben gehad. Ik had nog net tijd om mijn laatste project aft e maken. Een soort poppenhuis voor de apen met allerlei hoekjes en gaatjes waar eten verstopt kan worden….ook hier waren ze niet weg te slaan.

Om 2 uur vertrok de bus en werden we uitgezwaaid. Onderweg naar Santa Cruz….onderuitgezakt in een lekkere luie cama stoel…..hebben we de maand nog eens doorgenomen…..wat een bijzondere maand….bijzonder mooie ervaring….en wat een bijzondere locatie.

Mogelijk is dit onze laatste reis per bus…..op weg naar een echt bed….een warme douche….en nog 18 nachtjes vakantie voordat we naar huis gaan.