Semenggoh - Orang Oetans in de hoofdrol

September 7, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 31 °C

In dit reservaat worden Orang Oetans gerehabiliteerd en in het wild teruggeplaatst zodra ze eraan toe zijn. De dieren zijn vaak in beslag genomen omdat ze wees zijn of gewond/gehandicapt geraakt zijn door langdurige gevangenschap door mensen.

De dieren worden twee keer per dag bijgevoegd omdat er in het reservaat zelf onvoldoende voor hen allemaal te eten is. Dit gebeurt op vaste tijden en het reservaat is dan ook maar twee keer per dag een uur open. De meeste kans heb je in de ochtend. De dieren hebben de hele nacht geslapen en hebben dan vaak meer trek in wat bananen en andere soorten fruit. We hebben geluk!

De verzorgers maken een bepaald geluid waarmee ze de dieren laten weten dat er iets te halen valt. Langzaam hoor je geritsel in de boomtoppen. Ze slingeren zich rustig van tak naar tak en komen via de touwkabels richting het platform. Wat is dit bijzonder. Er komen er drie op het fruit af. Twee volwassen dieren en een jonger dier. En wat een kracht zoals ze daar aan een arm/voet blijven hangen en rustig het fruit opeten. De verzorger gooit een kokosnoot omhoog naar een van de dieren. Die vangt de kokosnoot met gemak en slaat deze tegen de boom totdat er een barst in komt.

We gaan nog naar een andere voederplek waar de verzorgers proberen de volwassen mannetjes te laten komen. Helaas, die gaan we niet zien. Er schijnt onderling gevochten te zijn de afgelopen drie dagen. Waarschijnlijk zitten ze dieper in het woud. Toch krijgen we op de eerste voederplaats nog een kleine toegift van de andere drie Orang Oetans. Onze dag kan niet meer stuk.