I am retired and loving it 👨🏼‍🦲
Message

Home Sweet Home...

August 6, 2020 in Norway ⋅ ⛅ 23 °C

Ja, ja, det endte heldigvis i år som i fjor - hjemme 🥰

Vi forlot Abelvær i formiddag, og var litt usikker på hvor vi ville ende opp. Men etter et kort besøk hos bobilforhandlerne i Namsos, så ble hjemlengselen for stor for min kjære 🤪 Så da ble det strakeste veien hjem til hjemmelaget pizza, og vi sank ned i godstolen for å prøve å fordøye inntrykkene etter flere uker på tur 🥰Read more

Abelvær

August 5, 2020 in Norway ⋅ ☀️ 24 °C

Etter to døgn med mer eller mindre kontinuerlig plaskregn, så våknet vi nok en gang til sol fra skyfri himmel 😎

Vi har kjørt fra Brønnøysund og sørover til Abelvær i dag og står parkert ved Abelvær Båtlag. Her er det plass til 6-8 biler, sanitæranlegg med dusj, WC og vaskemaskin/tørketrommel 👍😀

Abelvær er et gammelt fiskevær og handelssted og har 116 fastboende etter telling i 2018.

Ikke nok med det, vi har skikkelig «Abelvær» med sol og 24 °C 😎

Valen Bobilparkering, Brønnøysund

August 4, 2020 in Norway ⋅ 🌧 12 °C

Etter en varm og fin kveld på Eidem, har været slått til med regn 🌧

Vi har derfor tatt ferga over til Horn og kjørt videre til Brønnøysund og Valen Bobilparkering.

Det er mye nedbør i meldingene fremover, så vi er litt usikre på hva vi skal gjøre de neste dagene 🤔Read more

Eidem, Vega

August 3, 2020 in Norway ⋅ 🌨 15 °C

Vi fortsatte videre til Eidem, på sørenden av Vega. Her er det et kjempefint friluftsområde med badestrender, turstier og snorkelløype for de som liker det våte element 👍

Vi har hatt det varmt i dag å med temp. opp til 28°C og ☀️, men det har nå normalisert seg ned til 20°C 😅😎 Vi er litt spente på natta i ft. vær, da det meldes om kraftige regnbyger i natt ⛈🌧 Vi har ikke merket noe til uværet ennå, bortsett fra litt torden i fjerne indre strøk 🌩Read more

Guristraumen, Vega

August 2, 2020 in Norway ⋅ ☀️ 24 °C

Etterpå kjørte vi til Nes hvor vi gikk en tur ut til Guristraumen, en tur på ca. 6 km det også 😅 Guri var i flg. sagnet ei Finnkjerring som ble jaget over øya, og som rømte ut i straumen og druknet 😰

Etterpå, måtte Hilde, nysgjerrig som hun er, også besøke Verdensarvsenteret 🤪 Hva hun fikk ut av det er ennå ikke bekjentgjort 🧐

Vegatrappa, Sundsvoll

August 1, 2020 in Norway ⋅ ☀️ 22 °C

Etter ei overnatting på Herøy Caravan, tok vi første ferga over til Søvika og kjørte rett til Tjøtta for å stille oss i kø for å bli med over til Vega 😅

Hilde har blitt inspirert av plassene Zorro og jeg har besøkt tidligere, så da blir det en gjentagelse for oss 🤪

Etter landkjenning Vega, bar det nok en gang til vestsiden av øya, til Sundsvoll og Vegatrappa. Skjønner ikke helt hvorfor, da Hilde har høydeskrekk så det holder, men det er vist noe med trapper da...

Ikke lenge etter ankomst var vi på vei opp trappa. Trappa har 2000 trinn og du er i mål 350 moh. Forskjellen på denne, og sherpatrappene som er integrert i terrenget, så er denne av tre og er montert på bein oppover og over steinura. Det gjør at man får litt mer følelse med høyden og hvor bratt det er 🤪

Hilde tok seg noen tankefulle pauser oppover den første delen, men hadde bestemt seg allerede, opp skulle hun 🥰

Happy over å greie det, ble det en velfortjent pause på toppen med kaffe og litt næring 🤪

Returen gikk problemfritt, så resten av ettermiddagen og kvelden ble bare nytelse med en god selvfølelse i det flotte været med ☀️ og 24°C 😎

Herøy

July 31, 2020 in Norway ⋅ ☀️ 14 °C

I dag ble det Hildes dag #3.

Vi forflyttet oss noen mil fra Dønna til Herøy. 🙂

Hilde var i det botaniske hjørnet i dag 💐🌹🌼🌸 Etcetara Botaniske utskeielser ++ på Herøy falt tydeligvis i smak og etterpå måtte hun sjekke ut livet i fjæra på Hærøy 🐚Read more

Dønnmannen

July 30, 2020 in Norway ⋅ ☀️ 22 °C

Med fare for å gjenta meg selv alt for ofte, så våknet vi til nok en dag med fantastisk sommervær ☀️😎

Personlig hadde jeg bestemt meg for å bestige Dønnmannen nok en gang, hvis bare været ble bra nok ⛰

I dag har været innfridd i fullt monn, så da var det bare å få på seg turklær og fjellsko 🤪

Dette er en krevende tur, og Hilde som ikke liker hverken høyde eller bratte fjell valgte indretjeneste og hundepass mens jeg tok en egotripp 😅

Med 22°C og så godt som vindstille, så er dette en tur hvor du virkelig får føling med melkesyra, så trikset er nok veske og å finne sitt eget tempo 👍 Da kommer de fleste til topps 😅

Jeg gikk via Hagen opp og via Nesen ned. Sistnevnte var et dumt valg 😝 Ruten er tydelivis lite brukt, og kanskje med god grunn, da den var enda mer ulendt og brattere.

Vel nede igjen ble det en forfriskende dukkert i Norskehavet (Breivika) etterfulgt av forfriskende drikke 🤩 Snakker om velvære - bedre kan det ikke bli ✊

Dønna

July 29, 2020 in Norway ⋅ ☀️ 25 °C

I dag er det Hildes dag #2, og da måtte vi trø til med enda ei øy, nemlig vakre Dønna 🥰

Øya har det meste, enten man ønsker historie, natur, fjell, sjø, kultur, mat, eller til og med fallos 🤣👍

Vi startet med sistnevnte (av ukjent grunn 🤔) og fortsatte til Dønnesfjellet (128 moh). Dette er et kjent utsiktspunkt for å få med seg solned-/soloppgangen, og det er en restaurant på toppen 👍

Vi var også innom Dønnes kirke og Dønnes Gård, før vi nok en gang endte opp i Breivika 🤪

Dønnes kirke har Norges største mausoleum (22 kister). På 60-tallet var det å krype inn i mausoleet en vanlig modighetsprøve for konfirmantene. Ikke nok med det, de åpnet også kistelokkene og så på innholdet...
    Her kan du lese mer hvis du vil :