• Day 11

Sogamoso og Lago de Tota

September 14, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 11 °C

Dansk: Igår forlod vi Bogota og tog bussen ca. 3 1/2 time nord til byen Sogamoso. Det er egentlig bare vores base, fordi vi idag gerne ville på tur til verdens anden højeste sø (man kan sejle på) efter Titicaca-søen. Derfor lavede vi ikke så meget igår andet en at transportere os selv herhen. Idag har det været min fødselsdag, så en perfekt dag at tage på tur (det var også planen fra starten ;) ). Vi gik tilbage til busterminalen, som vi ankom til igår, og tog en bus ca. 1 time til et område ved søen der hedder Playa Blanca (hvid strand). Vores hostel-ejer fortalte da vi ankom, at der var en restaurant her og man kunne også tage bådture ud på søen herfra. Så det var præcis det vi skulle. Selve søen ligger i 3.015 meters højde, men vi må have været højere oppe for vi skulle gå ned af en stejl sti for at komme ned til vandet. Hernede kunne vi hoppe på en båd, der sejlede os rundt på søen i en time ca og fortalte lidt facts om området. F.eks. at det er dette område der producerer næsten alle Colombias løg (meget vigtig viden). Efter en flot sejltur på søen var vi blevet sultne og gik op på restauranten for at få noget frokost. Her kunne vi sidde med udsigt over søen og spise frisk ørred der var fanget dernede. Det var virkelig lækkert. Da vi havde spist gik turen tilbage til Sogamoso (på vej tilbage skulle vi bare vente i vejkanten på bussen og så vinke til den og håbe den tog os med. Det gjorde den heldigvis). Nu er det bare afslapning resten af dagen og vi har købt kage til at spise senere, da jeg jo ikke er blevet fejret nok ;)

English: Yesterday we left Bogotá and took the bus about 3 1/2 hours to the town of Sogamoso. We are mainly staying here as a base to go to the Tota-lake. Tota-lake is the worlds second highest navigationable lake after Lake Titicaca and is at 3.015 meters above sea level. So when we got to Sogamoso yesterday we didn’t do much but today it was my birthday and the perfect day to go on a trip (this had kind of been the idea the whole time). So we went back to the bus terminal which we arrived at yesterday and took the bus about an hour to an area around the lake called Playa Blanca (white beach). Our hostel owner had told us yesterday that this place has a nice restaurant and you can also do boat tours onto the lake from here. So that is exactly what we wanted to do. We had to walk down a very steep path to get to the beach from where we could hop on a boat. The boat ride took about an hour and we got a lot of great information along the way - like the fact that this area produces almost all the onion for the entire country. After a lovely boat ride we walked all the way back up to get some food. Here we could get fresh trout that had been caught in the lake with a view of the lake as well. The food was great and afterwards we took the bus back to Sogamoso (that worked by standing by the side of the road and just waving down the bus when it came by). Now we’re just going to relax the rest of the day and we got some cake for later since it is still my birthday ;)