Villa de Leyva

September 22, 2022 in Colombia ⋅ ☁️ 19 °C

Efter at have brugt nogle dage med Simons mor og mormor er vi nu blevet os selv igen. Igår forlod vi så Bogota og tog bussen 3 timer nordpå til byen Villa de Leyva. Det er en virkelig flot by, som er kendt for sin flotte arkitektur og hvide facader. Vi er dog kommet af en anden grund - de har også en masse fossiler her, og for dinosaur-elskeren Simon er det dermed det perfekte sted at besøge. Vi kom igår i løbet af eftermiddagen og bookede en tur til idag så vi kunne komme rundt og se en masse af de ting, som ligger udenfor byen og vi ikke kan gå til. Det viste sig så, at vi havde booket en privat tur, så vi havde egen chauffør der kørte os rundt til de forskellige steder og en guide ved hvert sted også. Først besøgte vi Sol de Muisca, som var et astronomisk område for Muisca-folket. Muiscaerne var en stor gruppe der levede i området inden spanierne kom, og de havde en befolkning på lidt mere end 1 million. 10 år efter spaniernes ankomst var de så næsten udryddet og der var ikke mere end et par tusind tilbage. Der er ingen tilbage den dag idag, men de prøver meget på at bevare det som står tilbage. Vi fik at vide at Muiscaerne, sammen med Mayaerne, var de to grupper som gjorde sig mest i astrologi og de var meget spirituelle. Vi fik også lov til at se, hvordan man regner med de boede.
    Da vi var færdige med Muiscaerne, var det blevet dinosaur-tid. Vi blev kørt til Centro de Investigaciones Paleontologicas (Center for Palæontoligiske Undersøgelser), hvor de har en masse fossiler. Villa de Leyva havde tidligere (for mange, mange millioner år siden) ligget under vand, så derfor fandt de mange fossiler af marine dyr. Vi så nogle virkelig flotte fossiler af store dyr, som det er ret vildt at forestille sig at de har svømmet rundt mere eller mindre der, hvor vi stod.
    Vi sluttede turen af med at se nogle menneske lavede søer, som det havde fået en flot blå farve grundet mineralerne i jorden. Man kunne desværre ikke svømme der, men flot var det.
    En god tur og en god start på Villa de Leyva.