Villa de Leyva - Dag 2

September 23, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 15 °C

Idag er dagen blevet brugt mere i selve byen. Vi startede ud med at se Antonio Nariños hus. Han er en vigtig person i Colombia, og nok hele Latinamerika, fordi han var vicepræsident i Gran Colombia (en form for latinamerikansk EU, som de havde lige efter de fik uafhængighed) og så var han også den første til at oversætte de menneskerettigheder, som blev skrevet ned under den franske revolution. Han blev både født og døde her i Villa de Leyva, så det var hans hus museet lå i. Vi lærte en masse om ham og om de første menneskerettigheder. Det var ret spændende.
    Bagefter gik vi lidt udenfor byen til et terrakotta hus. Det er faktisk verdens største (og nok eneste) terrakotta hus og generelt verdens største keramik-genstand. Det blev bygget i 1999 af en mand som bare synes det kunne være fedt at bo i et hus bygget af mudder. Der blev senere filmet en colombiansk musikvideo her og folk synes huset var så flot at de begyndte at komme for at se det, og nu er det et helt setup med guidede ture og alting. Han bor stadig i huset og har alt. Der er lys, fjernsyn, varmt vand og wifi. Det var ret interesant at se, og høre om hvordan han havde bygget det (han havde bygget det op i dele og så bygget en ovn rundt om hver del og brændt mudderet). Det havde taget ham et år med arbejde hverdag at bygge det færdigt.
    Alt i alt en god og spændende dag :)