Ankommet til Santa Marta

October 11, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 30 °C

Så er vi kommet til kysten og har set havvand for første gang i over en måned. Ret vildt. De sidste dage i Mompox lavede vi desværre ikke meget, fordi jeg desværre var blevet syg. Så det blev desværre til to dage i sengen uden så mange oplevelser. Søndag aften havde vi egentlig købt billetter til en natbus (i lidt panik fordi vi troede den næste bus først gik lørdagen efter), men søndag aften fik vi virkelig tropisk skybrud, hvor tordenen lød som om der blev smidt bomber ude foran vores dør. Så vi spurgte på hotellet om bussen overhovedet gik, og de sagde at det ihvertfald vsr umuligt at få en tuk-tuk i det vejr, så vi kunne nok ikke engangen komme til bussen. Der var dog mulighed for at booke en dør-til-dør transfer dagen efter der kørte klokken 9 og kun skulle tage 4 timer istedet for de 7-8 timer som natbussen skulle tage og til samme pris. Natbussen kørte heller ikke direkte til Santa Marta men til byen Barranquilla (hvor Shakira kommer fra) og så skulle vi skifte der og videre til Santa Marta. Jeg havde det stadigvæk ikke super godt, så vi droppede natbussen og fik en god nats søvn istedet. Igår tog vi så den lille minibus transfer og vi var spændte på om det ville være mere fancy end de lokale busser - det var det ikke. Det var en standard colombiansk bus, hvor de kunne presse 3 voksne og 5 børn ind på 4 pladser. Turen endte også med at tage 8 timer istedet for de 4 vi var blevet fortalt og dør-til-dør betød mere bus-til-taxa, fordi vi blev pludselig sat på en taxa (som kostede ekstra) og det var den der kørte os til døren. Men vi slap for natbussen og vi behøvede ikke at skifte i Shakiras fødeby så vi var tilfredse.
    Idag har vi været rundt og kigge i Santa Marta og været på deres lille guldmuseum og lære om de oprindelig folk som kommer fra denne her region. Den største gruppe var Tairona-folket som stadig findes, og bor primært i Tairona National Park (her skal vi hen om et par dage). De kæmpede faktisk mod spanierne i 75 år inden de kom til en form for fred. Legeringen på guldet i dette område er også anderledes end det, som vi så i Bogota, og spanierne synes det her guld var mere lav-klasse guld (lidt uhøfligt, hvis man spørger mig, men okay). Efter Guld Museet fik vi frokost og nu holder vi lidt siesta midt på dagen inden vi skal ud og lave Simons yndlingsting senere: gå i biografen ;)