Ann en Adrian Jong

Joined April 2019Living in: Cómpeta, Spain

Tobøl

Yesterday in Norway ⋅ ☁️ 17 °C

Vanmorgen vroeger dan normaal vertrokken omdat we een relatief lange reis voor de boeg hadden en we de saaie snelwegen zo veel mogelijk vermijden. Maar met een snelheid van tussen de 70 en 100 lijkt het soms niet op te schieten. Harder mag niet, men houdt zich aan de snelheden omdat de boetes zeer hoog zijn. En we vroegen ons al af wie er in deze afgelegen, dunbevolkte gebieden erop toeziet dat iedereen zich aan de wet houdt. Wel het stikt er van de camera's! De temperatuur was onderweg soms aangenaam, tot wel 20 graden. Om 16.00 bij ons B&B in Noorwegen aangekomen. Prachtig gelegen aan een meer.
    De Noren die we tot nu toe ontmoet hebben zijn verre van extravert maar wel vriendelijk. We mochten meteen de pan met elandsoep (Elk, of Moose zoals ze hier zeggen) leegeten. Lekker! Door de gastheer afgelopen jaar geschoten. De wolven krijgen er ook te pakken en er zijn er minder. De gastvrouw brengt de post rond en ziet ze vroeg of laat nog wel. Wij moeten het met de waarschuwings borden doen tot nu

Onderweg: het Götakanaal

Yesterday in Sweden ⋅ ☁️ 16 °C

Toen we dit kanaal overstaken moest ik denken aan alle detectiveromans van Sjöwall & Wahlöö uit de jaren 60. " De vrouw in het Götakanaal" , " De verschrikkelijke man uit Säffle" e.a. speelden zich in deze contreien af.
    De boeken zijn boeiender dan de omgeving: zoveel kmrts naaldbos... géén wonder dat er veel hout industrie is. Je bent blij als er weer mooie meren opduiken of pittoreske verzamelingen boerenbedrijven. Of een knalgeel koolzaadveld dat je al op afstand ruikt. Eerst, dagen terug, dachten we dat er iets met de auto was, die geur van gesmolten plastic.
    Tot slot moet Ik niet vergeten dat we heftige buien hadden onderweg, en ook dat het zweedse leger aktief was. Voor wat kleur hebben we op deze grijze dag maar geen tank foto geplaatst.

Göpetorp 2

May 17 in Sweden ⋅ ☁️ 8 °C

Wel een school gezien in Tolg, maar geen enkel kind. Toch moeten ze er zijn, gezien alle speeltoestellen in tuinen en de "rij voorzichtig, spelende kinderen" bordjes. En bij de bushalte stonden 3! Kinderfietsen.
    En we weten ook niet of het getal achter de plaatsnamen bij afslagen van de hoofdweg nu slaat op het aantal kmtrs of op het aantal huizen.........
    Vandaag waren we in Växjö (zeg wekjeu), wat inkopen, tanken,een ruine bekeken die een belangrijke rol speelde in de zweeds-deense oorlogen en rondgelopen met koffie. Keurig stadje, zoals het meeste in Zweden héél verzorgd is. Schoon.
    Ook hier lijden de boeren onder de droogte van afgelopen jaar. Ze importeerden hooi uit... Nederland. Wij dachten dat ze in Nederland zelf hooi importeerden. Ze zullen wel blij zijn met de regen van vandaag.
    Morgen op tijd weg naar Noorwegen 😊

Göpetorp

May 16 in Sweden ⋅ ☀️ 13 °C

Probeer het eens te googlen: drie huizen en een paardenbak én een gastenverblijf waar wij zitten. 2nachten geboekt omdat we de skyride wilden doen in de buurt (zwieren aan kabels tot 70 mtr boven de grond en tot75 km/pu. Helaas uitverkocht. Dus maar gewandeld en veel meer kun je in deze omgeving niet doen. Het is wel mooi, landelijk, en volgens bewoners dichtbevolkt. We hebben een school en een kerk tegenover elkaar gezien. Bij 2 huizen. Helaas was een dorpsfoto iets teveel. En een paar inwoners in evenzoveel huizen . Echt een rustzoekers gebied dus.
    We hebben weer eens een lekkere wandeling gemaakt. En proberen wijs te worden uit het Zweeds....🙄

Borstahusen camping

May 15 in Sweden ⋅ ⛅ 16 °C

Nadat we na een mooie tocht door Denemarken met fraaie herenboerderijen en geelschittetende koolzaadvelden, na een mooie brug over de Grote Belt eindelijk The Bridge over de sont naar Malmö.
    En hier stopt de wereld volgens onze Dacia navigator 🤐 dus begint het avontuur echt: met een echte kaart (en Google maps als achtervang) . Mbv de camping gids zijn we dan hier beland en nemen we een borrel voor onze tent in het zonnetje! Mogen alle middagen zo zijn!Read more

Struxdorf

May 14 in Germany ⋅ ⛅ 13 °C

Vanmorgen na het ontbijt vertrokken uit Mönchengladbach naar Struxdorf, niet ver van de grens met Denemarken. Onderweg muren van vrachtwagens gepasseerd. Veel wegwerkzaamheden. Eenmaal een koffie-en plaspauze en behalve het hygiënisch toilet een weinig interessante tocht. Maar uiteindelijk wel de moeite waard. De omgeving van ons einddoel is heel landelijk: Struxdorf. Een aantal prachtige huizen in een soort parkachtig, bosrijk en landbouw gebied. Onze b&b ziet er mooi uit, een stuk bos omheen als tuin met pauwen, bijzondere kippen en konijnen. Binnen 3 Perzische katten.
    En het leuke weerstation dat we in het gehucht zagen.

Wegrestaurant

May 14 in Germany ⋅ ⛅ 14 °C

Een bijzonder toilet onderweg, dat was tijdens deze rit het meest opzienbarende 😉 geen wonder dat een toilet bezoek 70cent kostte. Hoewel, het rijden langs 100derden kms vrachtwagens, zowel in onze richting als tegemoet komend: ongelooflijk. Wat wordt er toch allemaal van de ene kant van Europa naar de andere gesjouwd? En moet dat allemaal van de diesel af? Gelukkig mochten ze elkaar niet inhalen bij de vele wegwerkzaamheden.
    De haven van Hamburg is zéér imposant. Torens van containers en wouden van kranen.
    Maar het mooiste was toch wel het koolzaadveld met een eenzame windmolen.

Het andere Hambach

May 13 in Germany ⋅ ⛅ 13 °C

We begonnen de dag met een carwash. Door de vele regenbuien was de auto heel smerig. Met een vuile auto kun je niet reizen. Safety first.
    We waren al bij een slot Hambach (lees Speyer) maar deze bruinkool dagbouw mijn Hambach is wel heel wat anders. Gigagroot wordt dit millieubelastende fossiele bedrijf afgebouwd en misschien wordt het een groot meer, zo zijn de plannen. Indrukwekkend!
    De regio is nog steeds trots op haar bruinkool industrie. Op internet lees je er meer over.
    Nadien Tante Else bezocht in het bejaardentehuis in Brachelen. En de kegel wedstrijd meegemaakt.De dag beëindigd bij Ute en Claus.Heel Gezellig.

Never miss updates of Ann en Adrian Jong with our app: