Ankarede

June 10, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 17 °C

Vandaag een bijzonder mooie route gereden van Gäddede naar Ankorede waar een onbewoond Sami dorpje te zien is maar de tocht erheen is geweldig. Steeds stoppen we weer om foto's te maken. We hebben zonnig weer en de weerspiegelingen van de besneeuwde bergen in de meren zijn overweldigend.

We rijden langs Brakkafallet waar een waterval is te zien van 18 meter hoog. We zien dat er hier nog een flinke wandeling mee gemoeid is vanaf de parkeerplaats. Wij rijden verder net als de Korallgrottan.

De grot is een kalksteengrot tussen het dorp Stora Blåsjön en het meer Ankarvattnet, op het noordelijkste puntje van Jämtland in Zweden. Het is 's lands langste grot. De grot werd pas in 1985 ontdekt en tegenwoordig is ongeveer zes kilometer van de grot verkend. Bezoekers mogen de grot niet bezoeken zonder een gids. Jaarlijks bezoeken ongeveer 400 mensen de grot.

In Blajöfjäll kunnen we tanken en nog een paar boodschappen doen in een ICA supermarkt.
    We rijden verder en uiteindelijk bereiken we het Sami dorpje Ankarede. Heel mooi om te zien.

We rijden weer verder naar het Stekenjokk plateau.