Satellite
Show on map
  • Day 55

    Falun

    July 9, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 18 °C

    We hoefden vandaag maar 18 km te rijden naar onze volgende bestemming, de kopermijn.

    De Zweedse naam voor het monument is Kopparbergslagen. Het bevindt zich bij Falun, rondom de berg Kopparberget. Het is een unieke getuige van de industriegeschiedenis van Zweden. De kopermijn was in werking sinds het einde van de 8e eeuw. In de 17e eeuw werd dit gebied het belangrijkste industriegebied van Zweden en was zeer belangrijk voor de nationale economie. Vanaf de 18e eeuw ging het echter bergafwaarts. Uiteindelijk is de mijn op 8 december 1992 gesloten.

    Typisch voor dit monument is het grote gat in de grond, de "Great Pit". Dit gat is ontstaan in 1687 door een enorme instorting. Hierna is het gat steeds groter geworden door de mijn activiteiten. Nu is het 95 meter diep en 350 meter breed. Er is een uitzichtpunt waarvan je de "Great Pit" goed kunt bekijken. De maximale diepte van de mijn is 600 meter en de diepste mijnschacht is op 440 meter.

    Rond het gapende gat van de mijn staan oude, originele mijn gebouwen.

    In Falun vindt men vele historische gebouwen en in de omgeving zijn er veel overblijfsels van de periode van industriële bloei. Wij maken de wandeling rond het grote gat en ergens in het midden staat een pizzeria die heerlijke pizza's op het menu heeft staan 😋

    Het zeker de moeite waard om de kopermijn te bezoeken. Je kunt ook naar beneden via kronkeltrappen en paden maar dat hebben wij maar niet gedaan. Leek ons beter 😉
    Read more