Växjö

July 21, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 31 °C

We hebben een heerlijke koele nacht gehad. De nieuwe Maxxfan op het dak doet zijn werk toppie. Soms was het zelfs koud 😅

Vandaag nog een warme dag. Het is 34 graden geworden maar we mopperen niet.
    We rijden naar Växjö dat maar 40 km van ons vandaan ligt.

Het zou een leuke en gezellige stad moeten zijn en dat is het ook. We zijn verbaasd.

We vinden een CP in het centrum waar we ook nog mogen blijven slapen en er is plaats voor 5 campers. Dat is mooi meegenomen. Ons bedje heerlijk in het centrum 😀 wat wil een mens nog meer.

Als eerste bezoeken we de Dom in Växjö. Je ziet hem al snel vanuit de verte door zijn 2 rode torens en hij ligt in het centrum.

Hoewel er veel twijfel bestaat of de Sigfrid-legende historisch correct is, is het waarschijnlijk dat in de jaren 1000 een houten kerk werd gebouwd op de plaats waar de huidige kathedraal staat. Er zijn geen overblijfselen meer van de houten kerk, maar er zijn munten uit de vroege middeleeuwen gevonden, waarschijnlijk een overblijfsel van een middeleeuws kerkgebouw. Evenzo is er aan de oostelijke gevel van de huidige kathedraal een runestone met een christelijke inscriptie die waarschijnlijk een verband heeft met een oudere middeleeuwse kerk.

Rond het jaar 1170 werd het bisdom Växjö gevormd door uit het oudere en grotere bisdom Linköping te breken. Het is ook uit deze tijd dat de parochie van Växjö (Wexio) voor het eerst wordt genoemd in schriftelijke bronnen. Het bisdom had een kathedraal nodig en daarom werd begonnen met een nieuwe constructie in steen, waarschijnlijk rond de oude houten kerk. Het was een gangbare manier van bouwen, zodat je tijdens de bouwperiode de oudere kerk zo lang mogelijk kon gebruiken.

We lopen verder richting het centrum en komen eerst nog bij het Växjö-meer.

We bekijken het station met zijn glazen wand, eten een ijsje en drinken een colaatje om af te koelen en bezoeken een loppis.