Uydu
Haritada göster
  • Gün 5

Agia Nikolaos op Zakinthos

27 Temmuz 2023, Ionian Sea ⋅ ☀️ 30 °C

De briefing hield in dat we werden voorbereid op de overtocht maar Zakynthos. Tussen de 2 eilanden heeft de wind vrij spel dus gezien de flinke wind die er al staat vertrekken we al om 09.00u in de hoop daar om 13.00u aan te komen.
    Met een lichte spanning, maar ook zin in een stuk hard kunnen zeilen met halve wind varen we de haven uit.
    Al snel merken we dat onze keuze om de dinghy achter de boot te hangen niet werkt. Door de vaart begint hij water te scheppen en wordt het een soort van drijvend anker. Na wat zwoegen en sleuren lukt het ons om met de flinke deining het bootje op het voordek te krijgen.
    Met goede moed beginnen we aan de oversteek. Opeens komt de wind steeds van een andere kant en hij valt weg naar 5 knopen en daarmee valt ook onze spanning weg. We moteren wat en onze dubbele rif in beide zeilen lijkt erg overdreven, de zeilen gaan daarom voluit.
    We houden de koers aan recht naar de haven, en dat is schuin op de golven.
    Dan komen er een paar grotere golven en blijkbaar is dat de aankondiging van heel snel opkomende wind. We gaat van 5 naar 15 knopen en de golven worden ook steeds hoger. De wind blijft aantrekken dus de zeilen moeten snel een rif krijgen en daarvoor moet bij de mast een knop worden omgeschakeld. Dat is opeens een hele toer geworden en ik pak nu toch maar de zwemvesten onder het bed vandaan. Zelfs zo'n actie kost moeite en laat de nodige blauwe plekken achter.
    De knop wordt omgezet en nu kan het grootzeil naar binnen getrokken worden. De wind trekt nog verder aan de en de golven slaan nu ook over het dek en we veranderen in 2 verzopen katjes.
    De koersen richting het eiland en dichter bij de kust moeten we wachten en blijven cirkelen tot wij aan de beurt zijn om de haven binnen te kunnen varen. Aanmeren met inmiddels 24 knopen is best spannend. We gaan voor anker en Rob stuurt de boot perfect tussen 2 andere boten met de achterkant naar de kade. Helaas blijkt het anker te krabben, dus zetten we de boot vast op de mooringlijn.
    We zijn blij dat we liggen en proosten opgelucht met een ankerbiertje. Bij aankomst was gevraagd of we mee willen gaan naar de blue caves. Een rotspartij die je kan bezoeken. Door de harde wind is deze excursie verplaatst naar de ochtend. Wij willen graag uitslapen en bedanken daarom voor dit uitstapje.
    De rest van de middag keuvelen we lekker aan. Strandje, snorkelen, ijsje, heerlijk! De havenmeester heeft de plekken voor ons geregeld waardoor we wel verplicht bij zijn restaurant gaan eten. Daar heerst een Griekse chaos en als de een zijn maaltijd afrekent krijgt de laatste zijn voorgerecht. Deze dag gaat de geschiedenis boeken in als de dag van het driehoek raadsel. Rob slaapt er zelfs slecht van omdat hij er maar niet achterkomt hoe de driehiek werkt. De hele flottielje is hier de hele dag mee bezig. Net als andere raadsels zoals: het land van geen idee, aapje aapje olifantje en i see the moon in the spoon zorgt het voor veel hilariteit.
    Okumaya devam et