Dag 40: Find Whales

January 18, 2023, South Pacific Ocean ⋅ ⛅ 16 °C

Na de toch teleurstellende dag van gister. Gaan we vandaag met goede moed terug naar het verzamelpunt voor het walvis spotten. Eenmaal aangekomen bleek er 1 uur vertraging te zijn, we wisten niet helemaal waarom maar het zat ons niet lekker. Na een uur afwachten konden we uiteindelijk toch inchecken en gaan we dus het water op.

Eenmaal vertrokken komen we na een kleine 10 minuten al een paar Hector dolfijnen tegen, dit zijn de zeldzaamste dolfijnen ter wereld. Zeer klein maar actieve dolfijntjes.

We vervolgen de zoektocht naar walvissen, in dit jaargetijde zijn dat voornamelijk potvissen. Doormiddel van een soort microfoon sporen ze de potvissen op. Echter na twee tussenstops geen enkel teken van de potvis. Na ca. 45 minuten op het water verplaatsen we ons wat meer richting de kust. Aan de linkerflank zie ik (met verrekijker) nog een ander schip van het zelfde bedrijf de zelfde kant op varen. Hier moest dus iets te zien zijn. In eerste instantie waren we opweg naar een groep donker gestreepte dolfijnen maar plotseling horen we iets veel groters in het water, jawel een bultrug 🐋! Eenmaal aangekomen bleef hij zich regelmatig laten zien. Na het vertrek van de andere boot horen we door de speaker de kapitein grappen dat hij nu uit het water gaat springen. Na nog geen 5 minuten jawel de eerste ‘breaching’ wat een adembenemend aanzicht is dat. De volgende 30 minuten is een werkelijke show van de bultrug met nog zo een fantastisch sprong en meerdere staartslagen op het water. De donker gestreepte dolfijnen gingen zich er ook mee bemoeien, wat de bultrug niet zo fijn vond. Het gevolg een bultrug die continu om zijn as draait om met zijn grote zij vinnen op het water te slaan.

Dit was daadwerkelijk de kers op te taart op een fantastische reis😍!

Morgen gaan we alles opruimen en de camper inleveren. Vrijdag vliegen we terug naar het koude Nederland.