Satellite
Show on map
  • Day 41

    Điện Biên Phủ

    August 14, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 30 °C

    Asjemenou, wat is hier aan de hand?! Onderweg naar de stad Điện Biên Phủ (DBP) rij ik achter een scooter met twee militairen erop. Eentje heeft een bazooka op zijn schouder hangen en de andere een of andere leipe machinegeweer. Met volle verbazing blijf ik een tijdje achter de twee militairen rijden. Totdat ze me in de smiezen hebben. Ze minderen vaart en komen naast me rijden. Ik dacht ohw boy, nu gaan we het krijgen. Maar ze beginnen beide met volle enthousiasme te lachen en te zwaaien! Gelukkig.. Maar toch. Twee mensen op een scooter met een bazooka en een machinegeweer. Dat is toch bizar?! Stel je dat eens in Nederland voor.

    Maar goed, de stad heeft ook een grote geschiedenis op het gebied van oorlogen. Zo was de slag bij Điện Biên Phủ de laatste in de Vietnamese onafhankelijkheidsoorlog. Op de D1-heuvel is een gigantisch monument geplaatst om bezoekers te herinneren aan deze belangrijke historische gebeurtenis en zijn er her en der door de stad oude tanks, kanonnen of militaire uitrustingen te vinden.

    Dat vindt deze jonge erg interessant en ga ik op pad om wat extra cultuur op te snuiven. Zo neem ik een kijkje in het DBP-museum, de A1 Hill, wat belangrijke tunnels en bunkers, en een militaire begraafplaats. Erg indrukwekkend om dit allemaal met eigen ogen te kunnen zien, echter mist er de uitleg over de geschiedenis of wat er gebeurt is. Mijn verbeelding is creatief ingesteld, maar dat wilt niet zeggen dat het ook daadwerkelijk gebeurt is. Lang leve Google dan maar!
    Read more