• Day 36

Op stap met Donatien

February 22, 2023 in Benin ⋅ ☀️ 29 °C

Zondag nam Veerle afscheid van Gohomey. Donatien nam ons op sleeptouw naar Ouidah en Cotonou. In Ouidah bezochten we de tempel van de koninklijke pythons. ‘s Avonds worden de (niet giftige) slangen vrijgelaten in het dorp. De bewoners vinden het een hele eer als een python hun huis binnenglijdt… ‘s Morgens keren de pythons zelf terug naar de tempel of brengen de bewoners de heilige dieren terug. Als een auto toevallig een python doodrijdt, moet de chauffeur zich gedurende 3 uren laten zuiveren door een priester in een klein laag hutje. Bijgeloof is hier heel erg aanwezig!
    Daarna reden we de ‘Route des esclaves’ af tot aan de Atlantische oceaan. Tussen de 16e en 18e eeuw werden hier zo’n 2 miljoen slaven op boten gezet richting Brazilië. Vóór hun vertrek stopte men die mensen enkele weken in kleine donkere hokken om hen te laten wennen aan de overtocht. Tijdens de bootreis liet 20% het leven. Gruwelijke toestanden…