• Day 4

Vinturism, Luxenburg och franska gränsen

July 26, 2022 in Belgium ⋅ ⛅ 24 °C

Frukost i Wasserbillig och sedan bilåkande längs med Mosel på vägen Rte du vin. Vinprovning hos producenten Caves des Cremants Poll-Fabaire , större producent inte så inspirerande men köpte några flaskor och cremant Luxemburg var super god.
    Påväg från Mosel med sikte på Luxemburg var vi på en utsiktsplats där de låg en mindre ekovineri där vi knackade på och köpte ett dessertvin av sonen.

Luxemburg var vackert, fint indelat i uppe och nere. Tyvärr hade vi bråttom till vårt bnb nära den franska gränsen tillbaka i Belgien så vi fick ta en snabb sväng om i Luxemburg.

Vi bodde på BnB Gaume, bed and breakfast Gaumaise, chambres et table d'hôtes. Underbart! Supervacker by, alla pratade enbart franska. Men vi kunde köpa till middag och det var supergott. Mycket var lokalt odlat och mannen rökte och torkade tex skinkan själv och på frukosten fick vi hemmagjord pastej. På kvällen såg vi Sverige förlora stort med England.