Salt Lake City centrum

August 24, 2023 in the United States ⋅ ⛅ 29 °C

Donderdag 24 augustus

Vandaag onze eerste dag in N-A en we willen vandaag rustig van start gaan. We gaan Salt Like City bezoeken.

SLC is midden negentiende eeuw gesticht. De mormonen werden vervolgd en hebben hier een nieuwe nederzetting gesticht door een kerk te bouwen. De grond hier is zo slecht dat deze nog door niemand toegeëigend was en daarom gemakkelijk een nederzetting kon worden gesticht.

De oudste gebouwen hier zijn dus jonger dan 175 jaar. Voor Noordamerika is dit historisch, voor Europa is dat nog jong.

Wanneer je naar de plattegrond van SLC kijkt zie je het wegenpatroon in de vorm van grotere en kleinere vierkanten een kenmerk van practische planning zonder belemmeringen. Ook het vliegveld is zeer ruim opgezet, aan ruimte geen gebrek.

De mormonen drukken nog een grote stempel op SLC zowel qua ontstaansgeschiedenis, te zien in museum en op te zoeken in bibliotheek, en huidige gebouwen. Er zijn kerken, een opleidingscentrum en tuinen. Allemaal met een luxe uitstraling en goed verzorgd. In deze droge warme stad liggen de tuintjes er geweldig bij. Veel vrijwilligers zijn actief binnen de kerk.

We hebben het museum, de bibliotheek en een aantal gebouwen van de mormonen bekeken. Totaal toch 15 km gelopen in de hitte. Het zitvlees is er weer af.

Ook de overheidsgebouwen hebben we met een bezoekje vereerd. SLC is de hoofdstad van Utah en huisvestigt de parlementsgebouwen: Utah State Capitol en de City Hall. Het Capitol heeft een zeer luxe uitstraling (en doet ons aan een ander capitol denken) en was tot onze verbazing vrij toegankelijk. Geen poortjes , controles of dergelijke.

Het centrum van de stad is ook zeer mooi aangelegd en goedverzorgd.

We hebben ons bezoek afgesloten met een echt Amerikaans diner in een hall met heel veel eettentjes.

Morgen begint onze trektocht.