Satellite
Show on map
  • Day 6

    Kopenhagen, Rundetarn

    September 18, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 22 °C

    Veertig jaar geleden was ik ook een midweekje in Kopenhagen, veel daarvan is in mijn geheugen weggezakt, maar niet de Rundetarn! Die heb ik toen zo leuk gevonden dat ik deze ook dit keer persé wou beklimmen! Waarom dan wel? Wat maakt deze toren anders dan alle anderen? Wel, het is de manier waarop je naar boven loopt, geen eindeloze smalle wenteltrappen maar een brede baan die in 7 en een halve spiraal naar boven voert. Voor mij vooral ideaal omdat ik stil kan gaan staan wanneer ik wil zonder dat ik een hele meute mensen op een wenteltrap ophoud.

    Wat ik niet meer wist is dat de toren aan een kerk vastzit (na één wentel kan je in de kerk kijken) en dat er boven een sterrenkundig observatorium zit. Maar goed, ik heb een kaartje gekocht en ben op mijn gemak naar boven geklommen. Het is toch best een pittige beklimming, ook zonder trappen. Het verhaal gaat dat hier ooit een koningin in een koets getrokken door acht paarden naar boven is gereden. Wat een kabaal zal dat hebben gemaakt!

    Onderweg kan je een tentoonstelling over wolven bekijken, een middeleeuws toilet, een planetarium in de stijl van Copernicus en je kan een blik werpen in het holle middelste van de toren. Afleiding genoeg dus.

    Het laatste stuk gaat wel via een paar trappen en dan ben je boven op het plateau. Schitterend uitzicht op de stad natuurlijk en via nog een aparte trap kom je in het observatorium met een oude telescoop in een roodbonte koepel. Het was allemaal nog leuker dan ik me herinnerde en ik ben blij dat ik deze uitdaging wèl ben aangegaan!
    Read more