Laatste dag : Nog even de stad in

May 17, 2018 in China ⋅ ⛅ 25 °C

Onze laatste dag in Shanghai begint met een wandeling naar de bakker. Na het ontbijt met een typisch Europees rose brood, toch volgens de Chinezen, meet iedereen de ruimte op in zijn bagage om eventuele gaatjes nog op te vullen. We bezoeken eerst de Confucius tempel, een oase van rust en kalmte in deze hectische stad. Vervolgens via de achterafstraatjes en een winkelcentrum naar de Taoïstische tempel van de witte wolken waar we een ceremonie meemaken waarbij de zilveren bootjes in rode zakken de hemel worden ingestuurd via de vlammen. Ernaast ligt nog een stukje van de stadsmuur van het oude Shanghai en we brengen toevalligerwijs een bezoek aan het plaatselijke pakjessorteercentrum. Terug in ons vertrouwde metrostation proberen we onze metrokaart terug in te wisselen maar hiervoor zouden we twee haltes moeten terug reizen. Het zitprotest van Liliane haalt niets uit en dus moeten we onze yuans goed tellen om onze laatste maaltijd bij de Japanner te kunnen betalen. Terug op het appartement douchen we de drukkende hitte even weg en herpakken sommigen hun bagage om toch maar al onze buit veilig in België te krijgen.
    Gepakt en gezakt worden we uitgewuifd en genihaoed door de medebewoners van ons flatgebouw. Op straat houden we een taxi aan die ons velig bij de foute terminal aflevert. Maar als echte wereldreizigers trekken we onze plan en geraken zelfs zonder problemen en aanstekers langs de grenscontrole en de security. Nu nog twee uurtjes wachten voordat we op het vliegtuig onze dag kunnen afsluiten met een wijntje.