Your travels in a book

Learn more

Get the app!

Post offline and never miss updates of friends with our free app.

New to FindPenguins?

Sign up

• En lugn dag mitt i naturen. Sol, bad, god mat från frukost och framåt med perfekt avslutning i den malaysiska restaurangen.
    Det mest spännande var att se Giant Trevally slåss om fiskrenset som slängdes i vattnet vid marinan. Stora, starka och blixtsnabba! Det finns även gott om färggranna fiskar i mindre storlek men klokt nog undviker de att slåss om maten!
    När vi ändå var vid marinan passade vi på att dokumentera de två transportmedel som kompletterar de båtar som är basen, - helikopter och flygplan. Planet var på uppdrag så det fick bli en bild av skylten i stället.
    Dessutom har vi vår lokala underhållningsdetalj i kakaduorna som är såväl orädda som smarta. Nu blir de 80-100 år gamla så det har ju tid att lära. Vi bjöd på socker på terrassen och intresset var stort.
    Så har tyvärr ytterligare en dag passerat på detta gudomliga ställe men vi gör vårt absoluta bästa för att ta tillvara den tid vi har.

• Äntligen! - Vi har släpat snorklar, cyklop och badskor runt halva jordklotet och nu fick de till sist komma till användning. En snabb båttur till Pearl Bay där vi lämnas av för 2 timmars snorkling i korallrevet . Det räcker med 10 meter från stranden så finns ett fantastiskt landskap under ytan. Koraller i alla upptänkliga färger och formationer men framför allt fiskar! Fiskar i alla storlekar, enstaka fiskar, fiskar i stim, fiskar som vi aldrig sett förut. Helt otroligt att bara ligga på ytan och se ner på allt det som sker där under. Vi har sett mycket som kan kallas magiskt på vår långa resa och den här världen under ytan är ett självklart tillägg på listan, - underbart!

Vattnet är så varmt så det går utmärkt att vara i ett par timmar. Lite speciellt ändå att dra på Stinger Suit som skydd mot eventuella maneter. Känns först lite märkligt men efter en stund inget man tänker på. Tyvärr finns det inte några bilder som dokumenterar vårt äventyr förutom de Britt har låtit oss kopiera, - se Barbro mannekänga strax före dopp.

Dagen avslutas med en suverän middag i ett litet "hus" direkt på strandkanten där vi verkligen kan njuta av personlig service och en meny som kan få den störste gourmet att gråta av lycka. Vår långa resas absolut bästa måltid. Osannolikt att sitta med havet rullande in utanför husknuten och den tropiska natten sänka sitt mörker över oss. Fortfarande minst 25 grader, precis lagom en lördagskväll i februari!

Då vi inte har så många bilder från dagen har vi först lagt till en bild från frukostmatsalen men också en bild från Inner Reef där vi hoppas snorkla nästa gång om det inte blåser för mycket.

• I dag blev det inte gjort speciellt mycket nytta! Vi hänger runt det gigantiska poolområdet, läser, badar, äter lunch och tar det väldigt, väldigt lugnt. Det mest upphetsande är att stifta närmare bekantskap med alla kakaduor som håller till på vår ö. Fräcka rackare som inte drar sig för att stjäla det de kan från såväl frukostbord som överallt annars där de kan hitta godis de gillar. Till och med en riktig tuffing som hoppade in i vår lägenhet och snodde en påse mintkola! Han var ändå bussig och delade med sina kompisar precis utom räckhåll för oss. Han var inte ens rädd för Barbro! Vädret är tropiskt så helt plötsligt kommer en regnskur som verkligen störtar ner för att sedan avlösas av blixtrande hett solsken. Vackert så man får ont i magen och härligt, härligt!Read more

• Man får det man förtjänar även om det kan ta tid att komma dit.
    Uppstigning 05:00, transport till Cairns flygplats, en dryg timme till Hamilton Island. Vi kommer fram och tas omedelbart emot av representanter för One&Only Hayman Island. De leder oss till vår "motorbåt", tar hand om vårt bagage och skjutsar oss till vår ö som ligger ute i Stora Barriärrevet. Vi blir väl omhändertagna och incheckningen sköts på båten. Båtresan tar runt en timme och vi anländer samtidigt som några andra gäster anländer med helikopter.

Det här är som en dröm om en ö i Söderhavet. En underbar strand, två poolområden, restauranger, barer, segelbåtar, snorkling, windsurfing, kajaker, vandringsleder, - omgivet av regnskog som är fullt av liv, här finns allt man kan föreställa sig, Anläggningen har 160 rum men det är inte fullt. Samtidigt finns det inte något annat på ön så det finns gott om plats. Det finns bara en negativ företeelse, - maneter eller stingers som man säger här. Dom har inte sett någon på länge men vill ändå att man ska ha på sig en så kallad stinger suit om man ger sig ut i vattnet. Det är nog ett råd vi ska följa då dessa maneter kan ha upp till 20 meter långa "trådar" som är så giftiga att man till och med kan dö om man kommer i kontakt med dem. I dag har vi nöjt oss med dopp i poolen men om det inte blåser för mycket blir det nog snorkling i morgon.

• Det går upp och ner på vår resa. I går blev det ingen dagboksanteckning för det var en lång dag i huvudsak på flygplatser och i flygplan. Alla vet hur kul det är... Från Auckland till Cairns via Brisbane med typ 3 timmars väntan på vardera flygplats. Det enda två intressanta händelserna var först att de fick för sig att Britt hade rester av sprängämnen i sin väska vilket ledde till stort pådrag med röntgen och bombhund, samt sedan att Barbros väska var trasig när vi anlände Brisbane. I Britts fall tog det tid innan hon blev frikänd, i Barbros fall fick hon en ny väska (mycket bättre!) av Quantas. Resten var mest långtråkigt! Vi var till sist framme vid vårt Reef House i Palm Cove vid 23-tiden.

I dag var det mycket roligare! Uppe med tuppen, hämtade 7:10. Så småningom tåg upp över bergen till Kuranda och snabbt vidare till RainForeStation. Nu är vi långt upp på Australiens västkust och befinner oss i tropikerna. Typ 32 grader varmt och 98% luftfuktighet, - underbart! Här träffar vi krokodiler, koalor, kängurur, Wallabies, Dingos, Tasmanian Devils men också något riktigt läskigt, - stinging trees eller Gympies-Gympies. Vi hade ingen aning men blev visade på ett fjuttigt litet träd som är dödligt! Finns enligt utsago överallt i regnskogen och har ett fruktansvärt starkt gift som man får i sig bara man rör vid bladen. Ska vi dra tillbaks till Nya Zeeland? Märkligt med den stora skillnaden där Australien är fyllt med sådant som tar livet av en medan NZ inte har något farligt förutom höga berg och vänstertrafik.
    Hemresan gjordes via 9 km lång linbana och det var helt osannolikt att sväva fram ovanför regnskogen och att se ner på den enormt täta grönskan. Träden som sticker upp känns oändligt höga och det är omöjligt att se marken långt där under.

En fantastisk dag fylld med intryck och massvis med bilder för att hjäpa minnet. Det är synd att bara 6 får plats här!

I morgon bitti upp kl 5 för fortsatt transport till vår sista anhalt innan vi vänder kosan hemåt och våren i Helsingborg 😆

• Möjligheten att få vara med och segla en båt som varit med i America's Cup kan man inte missa! Vi kan väl knappast påstå att vi seglade båten ensamma men det hade säkert inte gått lika bra om vi inte varit med 😉. 4 heltids- plus 20-talet deltidsanställda kryssar ut från hamnen för 2 timmars segling i Stilla Havet. En mäktig känsla då 25 ton segelbåt med skyhög mast och 250 kvm storsegel lugnt lutar sig lite grann åt sidan och skjuter fart genom vattnet. Det känns verkligen att det finns en otrolig kraft i den här racerbåten. På väg hem hissar vi en gennaker (stort försegel nästan som en spinnaker). 350 kvm som ger oss maximal fart på hemresan, - underbart! Båten var med och representerade Japan i America's Cup 1995. Den gick dock inte till finalen vilken vanns av Nya Zeeland. Den såldes till England som använde den som förlaga till sin egen satsning. De lyckades inte bygga en ny båt som var snabbare och misslyckades med sin satsning. Båten köptes av en konsortium på Nya Zeeland och har efter upprustning använts för att underhålla sådana som oss. En fantastisk upplevelse!

Mottagna av våra kära hustrur tar vi färjan till Devenport, ett jättefint litet samhälle ute på en halvö. Där aväts en utmärkt lunch innan vi återvänder till City. Dagen avslutas med en suverän avskedsmiddag på finkrog, Euro, där ostronen smakade extra bra i den nedåtgående solen. Det blev ett väldigt bra avslut på våra veckor på Nya Zeeland och i morgon ska vi vända åter till Australien.

• Från lilla gulliga Russel till Nya Zeelands enda storstad, Auckland. 1,4 miljoner, 1/3 av landets hela befolkning. Vi bor Downtown några kvarter från hamnområdet som bubblar av nybyggnation, stora båtar, restauranger och ett brusande folkliv. Det är riktigt storstadskänsla men samtidigt urläckert med vatten några meter ifrån vart man än går. Segling är folksport och det kryllar av marinor och segelbåtar i hela den stora vik där Auckland ligger längst in. Nya Zeeland har vunnit America's Cup två gånger och det syns! På kajpromenaden visades också ett väldigt sympatiskt sätt att uppmana cyklisterna att ta det lugnt och med ett leende!

På vägen från Russel åt vi lunch på ett udda ställe som har en gårdstupp som heter Lord Hector och som nyligen också förärades med en prins-titel som tack för sina storartade insatser för turistindustrin. Där stötte vi också på en döing som satt i sin bil med en lapp på bröstet med texten: "This bench is dedicated to the men who lost the willing to live whilst following their partners around the shoe shops of Albany". Så kan det gå...

• Det här är nog det bästa/mysigaste stället vi har varit på under våra 6 veckor på resande fot. Småskaligt och nära med en underbar strandpromenad och en hamnpir där det är ständig aktivitet. Otroligt vänliga och sympatiska människor med ett ostressat sätt som ger utrymme för intressanta samtal.

I dag delade vi på oss för första gången; Britt och Barbro tog snabbåt till en ö som vi hittade på vår Discovery Tour i går. En riktig paradisö med grönt vatten och en mycket badvänlig strand, en utmärkt restaurang och väldigt lite folk. Samtidigt en intensiv båttrafik och mycket att titta på.

Ulf och Stenis på halvdags fisketur på havet. Vi fiskade snapper på 38 meters djup. Rättvist då vi fick 3 var även om Jeff från Melbourne slog oss med sin tungviktare. Mycket trevligt med delfinbesök på köpet. Hajen som vägdes i hamnen var tyvärr inte fångad av oss.

Middag hos Sally's på strandkanten där vi i solnedgången åt vår egen fångst tillagad av restaurangens kock, - här kan man verkligen prata om färsk fisk!

Det går inte att undvika att nämna vår kompis Tom, han dök upp som späckhuggare "Old Tom" i Eden på Australiens sydkust, som bogserbåt i Melbourne och nu som major i Russel, - undrar var han kommer att visa sig nästa gång?

• Äntligen! Solen lyser, vågorna slår vänligt mot strand, sjömännen står redo med sin packning käckt över axeln och en flicka vid sin barm, - till havs! Nja, nu tog vi kanske i lite för mycket men vi har haft en fantastisk dag på havet i Bay of Islands med sina 144 öar.

Efter avfärd kom vi rätt så snart i kontakt med ett gäng delfiner, typ 12 - 15 som inte lät sig störas utan lugnt dök efter mat strax utanför hamnen i Russel. Vill du veta var det ligger ska du klicka på kartsymbolen som finns här i överkanten så kan du zooma in till vår nuvarande hemort, långt upp på norra Nya Zeeland. Tyvärr var det extremt svårt att fotografera från en gungande båt och delfiner som visade sig 2 sekunder i taget men ändå suveränt (för oss som var där) med flera delfinbarn som simmade tätt intill sina mammor. Vi har lagt in den enda bilden av typ 50 som ändå visar att det fanns delfiner!

Fortsatt med långsam fart utanför viken där James Cook klev iland som första västerlänning 1769 och träffade maorierna. Vidare i hög fart över ett gungigt hav till "Hole in the rock", en märklig klippformation med en tunnel rakt igenom en klippö i yttersta havsbandet. Fortsätt rakt österut och du hamnar i Los Angeles! Försiktigt tar skepparen oss rakt igenom klippan, definitivt en annorlunda upplevelse!

Vi vänder hemåt men stannar till i Otehei Bay och avnjuter en sen men utmärkt BBQ-lunch. Ett riktigt fantasiställe där vi sitter i skuggan vid stranden på en ö i Stilla Havet, äter, dricker och mår väldigt, väldigt bra! Återstår en halvtimme på havet så är vi hemma i Russel igen.
    Mätta, runda, goda och glada avslutar vi dagen med picnic på vår egen terrass i solnedgången efter en underbar dag!

• En riktigt lång resdag så det blir gott med sovmorgon. Först knappt 15 mil till Waitomo och de världsberömda Glowworm Caves. Lång guidad promenad ner genom grottorna som upptäcktes 1888 via den flod som rinner rakt in i underjorden. Vår guide, Mira, som är maorier har en fantastisk sångröst och när hon stämmer upp i en maorisk kärlekssång i den största men kolsvarta grottan blir stämningen magisk. Det alldeles unika är ändå avslutningen då vi under absolut tystnad glider i båt genom grottor som lyses upp av 10 000-tals lysmaskar, - går inte att beskriva! Det är av naturliga skäl förbjudet att fotografera så bilden är plockad från nätet. Inte speciellt bra men kan förhoppningsvis förmedla lite av upplevelsen.

Fortsättningen av dagen har inte varit lika förtrollande....
    45 mil på dåliga vägar med mycket trafik och många vägarbeten. Köer och väldigt långsamt förbi Auckland och sedan ett vägval av vår GPS som ledde till 6 mil på den kurvigaste väg vi någonsin skådat. Som alla andra vägar på Nya Zeeland har den 100 som maxfart men vi lyckades åstadkomma en snittfart på 56 trots ett intensivt rattande. Till sist ändå framme vid Russel och vårt boende på Arcadia Lodge. Känns helt ok och efter en god middag i hamnen ska vi nog sova gott!

• En resfri dag med vackert väder och intressanta utflyktsmål. Först en promenad i Whakarewarewa forest en skog fylld med Redwood, träd som kan bli 600 år gamla och över 100 meter höga, världens högsta trädart. Den här skogen är drygt 110 år gammal med träd som planterades då man ville utröna vilka arter som kunde vara bäst för skogsindustrin. Gigantiska träd med spikraka stammar och kronor som försvinner högt uppe i himlen. En fascinerande vandring!

Vidare till de fyra vackra sjöarna som ligger några kilometer från Rotorua. Kristallklart vatten, vackert och gott om fisk! Fikapaus vid Lake Tarawera som är den största av de fyra.

Tillbaks till Rotorua som ligger vid Nordöns näst största sjö, Lake Rotorua. Den är lite speciell för i en av vikarna som dessutom ligger nära stan är vattnet ljusgult av allt svavel som bubblar upp från botten. Viken heter helt logiskt Sulphur Bay och det är tur att vi inte bor nära för det luktar f..n. Som så mycket annat i Nya Zeeland är det naturskyddsområde och märkligt nog är viken packad med fåglar. Vattnet är helt syrefritt så det växer ingenting där så fåglarna får sticka iväg och käka på andra ställen.

Efter lunch tog vi en promenad i Maoriernas egen stadsdel, Whakarewarewa. 1/3 av innevånarna i Rotorua är Maorier och många av dem bor här. Det är ingen turistfälla och de tillåter inga turistbussar men man är välkommen att gå runt. Här bubblar det kokande vatten ur marken lite här och där, det finns många speciella byggnader och deras snidade figurer finns överallt. Man känner igen vissa ansiktsuttryck från golfbanan....

• En kortare resa (18 mil) från Tongariro till Rotorua. Mycket att kolla på vägen där Ulf först gick igång på Turangi som är flugfiskarnas paradis där till och med vägskyltarna berättar att det är fiske som är grejen.
    Så småningom kommer vi till ett område där det pyser av ånga överallt. Vid Huka falls råkar vi hamna på Huka Prawn Park där man kan meta räkor! Man använder vatten från de termiska källorna som gör att räkorna växer till sig väldigt fort och så kan man fiska dem i de uppbyggda dammarna, - absurt!
    Fortsatt resa till Waiotapu där det bubblar över allt. Barbro testade temperaturen i en av åarna som rinner genom området, - varmt! Samtidigt är vattnet som bubblar upp ur underjorden inte bara varmt utan också rätt så läskigt.
    Framme i Rotorua tar vi in på Bed & Breakfast hos John på Robertson House. Så småningom upplockade för bussresa och äventyr i en Maorisk by. Kul och intressant avslutat med middag tillagad i en grop med ved, lavasten, kyckling, lamm och grönsaker som har samsats övertäckta i 3-4 timmar, - jättegott!
    Nu är det dags att också sova gott!