New to FindPenguins?

New

Your travels in a book

Learn more

Get the app!

Post offline and never miss updates of friends with our free app.

• Heldag nr 1 i Melbourne med utflykt till Williamstown en timme från city, drygt 30 grader så skönt med en båttur. Så varmt att inte ens måsarna vill vara i solen. Helt otroligt med utbyggnaden i hamnområdet där den ena skyskrapan efter den andra växer upp och där den gigantiska containerhamnen får sin tillväxt längre ut från stan. Framtidstron har inga gränser! Stötte dessutom på Tuffa Tom (Garielsson) som låg vid kajen och laddade. Sen lunch utmed Yarra river och så småningom sushi på en fenomenal restaurang med ALLT på matsedeln. Avslutning med att Ulf vinner 1000 spänn på rouletten i det fullständigt absurda, gigantiska casinot som är granne med hotellet. Knökfullt med kineser som förlorar dollar snabbare än en gris blinkar.Read more

• Från Walhalla med 20 invånare till Melbourne med 4 miljoner. Från Star hotel med 12 rum till Crown Promenade med 435 rum på 26 våningar (vi bor på 17:e). Frågan är om inte Walhalla egentligen är häftigare. Promenad och lunch i City Centre, en tur med spårvagnen på Cirkle Line så har man läget rätt mycket under kontroll, dessutom med turen att hitta lockande visdomsord om kall öl. Australian Open pågår med arenan mitt i stan och bildskärmar över allt. Vi äter en suverän middag hos Adrian (ägaren) på Box Seafood och lullar sedan hemåt i mörkret. Det mest spännande var annars att vi fastnade i hissen tillsammans med 3 andra men räddades så småningom av en heroisk insats då S-Å slet upp dörrarna med ett kraftfullt grepp. En rätt OK dag med andra ord.Read more

• Ytterligare en etapp närmare Melbourne. Långt upp i bergen ligger Walhalla, i dag med 20 bofasta, i slutet på 1800-talet med 3 500 invånare. Guldrush från 1863 - 1914, återuppbyggt från 1990 och framåt.  Vi bor på stans finaste (enda) hotell, Star hotel,  med 12 rum. Märkligt nog superbra! Stan döptes av en skandinavisk gruvchef en gång i tiden. Väldigt speciell och fascinerande miljö kryddat med en långsam tågresa i den djupa ravinen som leder upp till staden. Kul!Read more

• I dag var det riktigt lugnt. 2 nätter på samma ställe ger utrymme för lite mer avslappnade aktiviteter. Fantastiskt ställe med stor fiskeflotta och ett innanhav som är väldigt speciellt med en strandbarriär som är 15 mil långt. Ostron till lunch och stekt havsplock till middag; pilgrimsmusslor, flygfisk och lite annat gott. En härlig dag!

• Det blev en lång biltur genom stora skogar kantade av överkörda Wallabies. En trevlig paus i Eden med en intressant historia och suverän utsikt över havet. Här passerar valar i augusti-november på sin migration norrut från Antarktis. Från ett utsiktstorn sköts gevärsskott då valarna siktade och då gick man ut med sina fångstbåtar. Späckhuggare som var "bofasta" hjälpte till att jaga in valarna mot harpunerna. En trogen späckhuggare kallades "Old Tom (Gabrielsson)" och hans skelett finns att beskåda på det lokala valfångstmuseet. Så småningom anlände vi till vår stuga vidd Lakes Enrrance där vi nu tar det lugnt med två övernattningar. Några hyfsade köttbitar på grillen, lite bubbel och två pyttesmå Tequila före maten och sedan en god middag med lokalt rödtjut i glasen. Det är inte synd om oss!Read more

• Efter camping är vi mer civiliserade och tar in hos Peter och Sharon i deras gäststuga. Barbro måste jobba en stund i vårt frukost-/vardagsrum men sedan blir det äntligen bubbel alternativt en jätteliten whisky före middagen. Självhushåll vid grillen och en mangosallad som går till historien. Några flaskor rött med stöd av en suverän utsikt över kullarna och med havet i bakgrunden. Synd att klaga...Read more

• Efter Marriot på piren i Sydney blir det camping hos Paperbark Camp. Tält på styltor för att inte bli uppäten av vilda kängurur (?). En aning varmt (42 grader) på vägen dit men så småningom hyfsat ändå. Fenomenal middag på Kingfish (fisk) i huvudbyggnaden som är det enda stället där det finns el. Skumma djur som rasslar i skogen men vi sover ändå rätt så bra i vårt tält. Egen toalett och dusch i anslutning till tältet är rätt så civiliserat. Efter en suverän frukost fortsätter färden söderut.Read more

• Sista dagen i Sydney måste vi självklart kolla läget på Bondi Beach. Tyvärr blev det ingen dokusåpa med oss i huvudrollen men väldigt varmt, sandigt och vågigt. Kul att bada med surfarna på lagom avstånd och härligt varmt i vattnet. Oerhört snygga i våra nyinköpta hattar i känguruskinn även om Barbro vägrade, - hon har alldeles för bra smak. I morgon drar vi söderut!

• Lång promenad utmed kajerna till Chinatown. Härlig lunch i Darling Harbour där vi plötsligt träffade Charlotte som vi annars har saknat på resan. Hon jobbar i kollektivtrafiken i Sydney. Härlig föreställning på Operan och skaldjur på kajkanten. Another day in paradise!

• Båttur runt och ut ur Sydney Harbour visar hur sanslöst fint det är. Djupa vikar med sandstränder och segelbåtar, villaområden som klättrar upp från vattnet, breda badstränder ut mot Stilla havet, strandpromenader fyllda med barer och restauranger. Ett zoo med australiensisk profil och de läskigaste reptiler vi någonsin sett. Sen middag på Flying fish, härligt goda ostron! Enda bekymret är att reskassan krymper med förfärande hastighet...Read more

• 28 grader, en stilla bris från havet, operahuset och Sydney Harbour Bridge upplysta i sommarnatten. Kängurufile och krokodilsvans på tallriken, Cabernet Sauvignon i glaset, goda vänner runt bordet, ordentligt trötta efter lång natt på flyget men ändå suveränt lyckliga och glada. Det ska va gott att leva...

• Incheckade på Pier One, - en enkel lunch innan uppackning, uppfräschning, planeringsmöte i baren och en första promenad utmed vattnet. Finns det måhända någon hyfsad skaldjursrestaurang? Alla lite slitna efter en lång natt hos Malaysia Airlines.