Barbro o Sten-Åke Tjärnlund

Joined June 2015Living in: Helsingborg, Sweden

Uppe före tuppen!

January 16 in Australia ⋅ ☀️ 42 °C

En sådan otrolig morgon! Hämtad med minibuss kl 5 för färd till östra sidan av Uluru. Vi guidas av Rachel och det är bara vi fyra, ett par från Paris och en kille från New York. Rachel kör oss till en alldeles egen utsiktsplats och dukar upp en utmärkt frukost. Gryningen anländer i takt med frukosten och vi står helt betagna med kaffemugg och kamera och beundrar klippan som växer fram allt rödare när solen stiger upp vid horisonten. Så småningom packas frukosten ihop och vi åker till en plats ännu närmare klippan. Vi går sista biten och kan se och känna att stenen inte alls är så slät och mjuk som den ser ut på avstånd. Rachel är otroligt kunnig och berättar massor om aboriginernas legender runt Uluru. De har funnits här i 35000 år och alltid levt i samklang med naturen, - såväl växter som djur. De har aldrig odlat något eller haft någon slags djurhållning. Deras historia går tillbaks i många hundra generationer men är fortfarande fullt levande, förd vidare genom muntlig tradition och målningar, enligt Rachel världens äldsta bibehållna kultur. Vi besöker också en grotta med en mängd väggmålningar som först ser ut som graffiti men blir fullt förståeliga när symboliken förklaras. Det gör också att aboriginernas konst och utsmyckningar får ett helt annat innehåll.
    Även om det var jobbigt att stiga upp så tidigt efter gårdagskvällens festligheter så har den här morgonen blivit väldigt lärolik och minnesvärd.
    Resten av dagen handlar mest om resande. Vi flyger till Cairns vid kusten i nordöstra Australien, från den snustorra bastuheta mittpunkten till kustens tropiska fuktighet. För första gången blir det lite strul. Tidigare på dagen pratade vi om hur imponerande det varit med att alla detaljer fungerat så bra. Dumt, - för i Cairns visar det sig att vår hyrbil bokats en månad fel! Ett stökigt telefonsamtal till jourhavande på resebyrån i Sydney men en timme senare är det fixat så att vi kan få vår bil och köra till hotellet i Palm Cove. En sen, lång och god middag senare är det skönt att få krypa i säng.

Uluru

January 15 in Australia ⋅ ☀️ 42 °C

Uppe med tuppen igen. Bussen hämtar oss vid hotellet 6:30 för de 45 milen från Alice Springs till Ayers rock/Uluru. Väldigt bekväm buss och många stopp på vägen men lite beigt jämfört med the Ghan. Landskapet är sig likt, snustorrt och sandigt med sparsam växtlighet men vi hann ändå se såväl en gigantisk saltsjö som ett gäng väldigt nyfikna emu. Framme vid 13-tiden checkar vi in och äter en stärkande lunch i hotellets väl luftkonditionerade restaurang. Nu är det 45 grader så vi håller oss inomhus ända till 18:30 då vi blir hämtade med buss för dagens stora begivenhet, the Field of Light.
    Med stöd av lite bubbel ser vi aboriginernas heliga klippa, Uluru, färgas av den nedåtgående solen. När mörkret faller sätter vi oss till bords ute i bushen för kvällens middag. Vi får sällskap av ett ungt italienskt par som är ute på smekmånad. Den nyblivna frun gör ett utmärkt jobb som säljare för det hotell i Piemonte där hon jobbar, - hon lovar oss allra bästa VIP-service!
    Efter varmrätten kommer kvällens Startalker med sin fenomenala laserpekare. Alla ljus släcks och han hjälper oss att förstå vad vi ser på himlavalvet. Månen lyser väldigt starkt och förtar en del av effekten men det är ändå tillräckligt fantasieggande för att ge oss känslan av att vara några små, små sandkorn i ett oändligt stort universum. Kvällen avslutas med en promenad genom det fantastiska Field of Light. 50000 ljuspunkter som sakta skiftar färg och styrka. De matas genom miltals med lysande fibrer som slingrar sig fram och ligger i stora härvor, - hela upplevelsen i värmen och det kolsvarta mörkret är magisk!

Alice Springs

January 14 in Australia ⋅ ☀️ 41 °C

Dagen börjar kl 6 med en frukostpaus i vildmarken. Vi kliver ut i mörkret och ser solen sakta komma upp. Sedan upp på tåget för ytterligare 6 sköna timmar inklusive en utmärkt brunch. Vi passerar Finke river som tydligen ska vara en av jordens äldsta. Som syns är den uppochnervänd med botten överst.
    Tidig eftermiddag anländer vi till Alice Springs, slutet på vår resa med the Ghan. Härliga 44 grader hälsar oss välkomna. Som tur är behöver vi inte gå 2 km till hotellet utan kan åka shuttle buss. Incheckning och snart dags för en kort och mycket långsam promenad till närmaste pub. Det är stillsamt på stan och det känns som att till och med aboriginerna tycker att det är lite väl varmt. Vi hittar ändå en vacker men sorgsen flicka vid en parkering.
    På kvällen blir det middag på Overlanders Steakhouse, ett riktigt gammalt och välrenommerat ställe för riktiga karlar som utforskat dessa ogästvänliga och otillgängliga trakter, - vi blev mycket väl mottagna och kändes oss genast som hemma.

Äntligen - the Ghan!

January 13 in Australia ⋅ ☀️ 26 °C

Vad är 925 meter långt, väger 2100 ton, tar 294 passagerare som servas av 49 anställda? Jo, - the Ghan! Tåget går mellan Adelaide och Darwin, 300 mil tvärs över Australien från syd till nord. Vi ska bara halvvägs, 160 mil, då vi ska kliva av i Alice Springs efter 26 timmar på tåget. Här reser vi med stil! Tåget är uppdelat så att det per sektion går två sovvagnar med totalt 16 tvåbäddshytter med egen toalett och dusch i varje, en loungevagn med bar och en restaurangvagn. Ingen trängsel och utmärkt service.
    Vi rullar i lagom fart genom the Outback, som väl närmast kan liknas med öken där det bara finns låga torra buskar, enstaka träd som genomgående är brända och resten sand och sten. Lite får, några magra kor, lite kängurur och någon enstaka kamel, - enligt uppgift finns det över en miljon vilda kameler. Låter kanske tråkigt men är otroligt fascinerande och det är inget problem att sitta i timtal och bara titta. Vi passerar en gigantisk saltsjö som är helt uttorkad och ser ut att vara täckt av is. Tyvärr svårt att ge en rättvis bild då kameran har svårt att hantera den kritvita ytan. Vi äter en utmärkt middag medan mörkret faller där ute för att sedan krypa ner i våra nybäddade kojer och försöka få lite skönhetssömn på tåget som rullar fram genom natten.

Resans tråkigaste dag!

January 12 in Australia ⋅ ☀️ 29 °C

Drygt 50 mil på en spikrak väg över slätterna från Halls Gap till Adelaide. Resan går bra och utan incidenter men är nog mest intressant för den som kör då det mesta ser likadant ut hela vägen. Det enda spännande är avsnitt där det uppenbarligen har brunnit alldeles nyligen. Vi kommer fram strax efter klockan två och efter incheckning går vi ut för en sen lunch. Svårt att hitta något öppet då vi är mitt emellan lunch och middag vilket innebär att många har stängt sina kök. Vi har tur och hittar ett ställe som förutom vackra målningar har suveränt goda hamburgare, - de bästa någonsin! Det har ändrats en del men vi kommer på att det är samma restaurang där vi åt ostron med Ulf och Britt för 2 år sedan.
    Välförtjänt öl till chaufförerna och en utmärkt rosé till passagerarna så är vi snart på humör igen. Efter vår sena lunch en skön promenad utmed Karrawirra Parri, floden som går rakt genom Adelaide. Det pågår en Fransk vecka så vi stannar till och lyssnar på ett band som spelar härlig franskinspirerad swing. När vi dessutom ser reklam för Phil Collins som ska hålla konsert i Adelaide den 25 januari är Barbro beredd att planera om vår resa (vi kommer hem den 25:e!).
    I kväll har vi bartömning då det känns dumt att släpa flaskor på the Ghan. En skvätt öl, ytterligare några droppar rosé och lite annat gör att vi säkert kommer att sova gott inför morgondagens äventyr.

Mitt i naturen!

January 11 in Australia ⋅ ☀️ 27 °C

I dag styr vi norrut, bort från kusten och mot bergen i The Grampians, drygt 20 mil från kusten. Tidigt kommer vi ut i ett landskap som är platt som en pannkaka och där det är glest mellan husen. Efter 15 mil börjar det hända grejer och även om bergen inte är så höga så blir skogen tät och vi kör i en grön tunnel de sista milen till Halls Gap där vi återigen har självhushåll i ett litet hus på Dalton's Resort. Här är det rejält varmt, typ 32-34 grader, men det intressantaste börjar redan vi infarten. Två emus vandrar obekymrat på ett fält bredvid vägen. Kamerorna åker fram men det är bara början. Vi checkar in och ger oss ner på byn för en riktigt god lunch, - kängurufilé bland annat. Damerna äter lax och till det dricks en Chardonnay. Den australiensiska är slut så det blir en flaska från Paul Mas, vinmakaren i Languedoc som vi besökte både i februari och i juli! - Världen känns liten ibland.
    Efter lite inköp är vi tillbaks i vår stuga. Det finns en riktigt skön pool och efter ett svalkande dopp går vi på kängurujakt. Det är bara eftermiddag men till vår förvåning och stora glädje dyker det upp ett helt gäng typ 50 meter från vårt hus. Nu tas de bilder så det står härliga till. Så småningom är vi nöjda och drar oss inomhus för att få lite svalka. Efter en stund har vi helt plötsligt en stor, vit och vacker kakadua på förstutrappan. Den stannar en bra stund och verkar helt oberörd av vår närvaro.
    Vi tar bara lite snacks och något glas vin till kvällsmat och sätter oss bakom huset med utsikt över ett antal kängurur som betar på fältet strax intill. Då kommer ytterligare en överraskning då en hjortfamilj obekymrat promenerar ut bland våra kängurur och börjar beta på samma fält. Mamma, pappa, barn som stolta och vackra tar sitt kvällsmål inför våra ögon, - helt otroligt! Det enda vi saknar är koalorna men får höra den sorgliga nyheten att de har drabbats av en klamydiaepedemi som har dödat alla koalor i distriktet.
    Vi har ändå fått komma nära emu, känguru, kakadua och hjort på en och samma eftermiddag så vi kan inte klaga!

De tolv apostlarna

January 10 in Australia ⋅ ☁️ 19 °C

I dag turistar vi till 100%. Första stopp hos The Twelve Apostles som piskade av havet fortfarande står kvar en bit från stranden. En av dem rasade 2005 så i dag är de sju. De har aldrig varit mer än 8 och ursprungligen kallades de suggan och smågrisarna, The Sow and Piglets. Någon gång på 1920-talet då turismen hade kommit igång var det någon kreativ person som hittade på benämningen The Twelve Apostles. Visst låter det bra även om det är rena rama påhittet, ungefär lika mycket hittapå som att kalla Stockholm för The Capital of Scandinavia.
    Oberoende av vilket är det fortfarande en imponerande vy att se dessa kolosser stiga upp ur havet. Vi tar Gibson Steps och de 86 stegen ner på stranden för att också få en annan vy av en av de största raukarna.
    Efter besöket kör vi en runda ut på landsbygden på en rutt där det finns mycket hantverksmässig tillverkning av ost, choklad, fudge och öl. Vi stannar och fikar på ett sjapp i en riktig bonnahåla som heter Simpson. Ser inte mycket ut för världen men helt OK vilket också visade sig då det var en strid ström av lokala gäster med och utan hund i pickups, lastbilar och traktorer, - kul.
    Vi körde sakta genom landskapet under intensiv spaning efter koalor men den enda vi såg var på varningsskylten. På vägen tillbaka till Port Campbell kollade vi också på London Bridge (is falling down) där "brospannet" rasade 15 januari 1990. Det är fortfarande en imponerade syn!
    I kväll dricker vi rosévin, Hendricks, äter halstrade tigerräkor och tvättar för att hela och rena köra vidare i morgon.

Great Ocean Road

January 9 in Australia ⋅ ☀️ 15 °C

Vi lämnar Melbourne och ansluter så småningom till omsusade Great Ocean Road. Totalt kör vi knappt 30 mil där huvuddelen går utmed Still Havet på en väg som slingrar sig fram på bergssidan, - vackert! Vi stannar för lunch i Apollo Bay där det också blir hattprovning. Framme i Port Campbell intar vi vårt lilla hus där vi ska bo ett par nätter. Trädgården vid altanen är sällsynt välväxt. En promenad i byn för att sträcka på biltrötta ben bjuder på ytterligare dramatiska vyer och även en träff med resans första kakaduor. Inte riktigt lika fina som de vi träffade på vår förra resa men ändå rätt så coola.
    Äntligen har vi självhushåll igen så i kväll blir det gott!

Melbourne!

January 8 in Australia ⋅ ☁️ 18 °C

Favorit i repris! Britt och Ulf kommer att känna igen sig från centrala Melbourne där det mesta ligger samlat på båda sidor om Yarra river som skär rakt igenom staden. En härlig morgonpromenad utmed floden där roddarna tränar inför kommande skolmästerskap och de första omgångarna av Australian Open spelas på Rod Laver Arena. På fasaden av Immigration Museum hänger veporna som förkunnar LOVE ❤, ett nog så tydligt budskap. Vi tar spårvagnen ut till Waterfront som är en ny stadsdel ungefär som Norra Hamnen 😉 men kanske i något större skala och med något mer utmanande arkitektur. Mycket mer utvecklat än för två år sedan men fortfarande rätt så folktomt.
    På kvällen en utmärkt middag på en italiensk restaurang på Southbank följt av en skön promenad tillbaks till hotellet. I morgon far vi vidare!

Småstad till storstad

January 7 in Australia ⋅ ⛅ 22 °C

Farväl Nya Zeeland!
    Ett par timmar på vackra vägar från dramatisk kust till böljande kullar och slättland. Fyra timmars flygresa från Christchurch och efter en ovanligt smidig gränskontroll är vi tillbaks i Australien. Vi har lämnat idylliska Kaikoura med sina 2000 invånare för att komma till storstaden Melbourne med 4,4 miljoner. Vi tjänade 2 timmar på att byta tidszon men klockan är ändå mycket då vi ger oss ut för att hitta ett hyfsat ställe. Vi lyckas inget vidare och går tillbaks till hotellet som har en riktigt bra restaurang. I morgon kommer vi garanterat att lyckas bättre!Read more

Never miss updates of Barbro o Sten-Åke Tjärnlund with our app: