Het huis met het blauwe dak

August 13, 2017 in Iceland ⋅ ⛅ 16 °C

We zijn na alle omzwervingen en de 'Golden circle' route aangekomen in onze accommodatie.
    Het is dus geen trekkershut maar één kamer in een omgebouwd woonhuis. Wij hebben de kamer met dakkapel rechtsboven. Keuken en badkamer / wc moeten we delen, prima voor 2 nachtjes. GSM bereik is slecht maar soms hebben we wifi

We konden merken dat na Vík (meest zuidelijke punt) het minder druk werd op de weg. De weg voerde veelal kaarsrecht over lava velden en lange 'ein breid brú' bruggen met passeerstroken.
    Op een gegeven moment kwamen we in de buurt van de Vatnajökull, de grootste gletcher van Europa. Eronder liggen nog diverse vulkanen verscholen en het gletcher ijs vloeit tussen een aantal gletchers omlaag als vingers over een bergpas. Erg mooi allemaal.
    Omdat vanuit de oostzijde van de Katla een soort as-storm ontstond in oostelijke richting, kleurt het land met de ondergaande zon goudkleurig.

De Nederlanders in de Saab volgen dezelfde route en hadden ook bij de IJsland specialist geboekt. Ze stonden bij het zwembad van Hofsós een week terug achter ons geparkeerd. Nu slapen ze dus ook hier.