We gaan nog eens terug, dit maal met vliegtuig, 4x4 auto, zuidwest driehoek van IJsland, vliegveld - Jökullsarlon - Laki - Landmannalaugar - Sneafellsness - Reykjanes. Ditmaal met rivierdoorsteken en Slaapzaal accommodaties We hebben er zin in !

Weer op vliegveld Keflavik

August 10, 2018 in Iceland ⋅ ☁️ 8 °C

Auto schoon gespoten (bij veel tankstations kun je gratis een borstel met waterstraal gebruiken) en ingeleverd, foto's van gemaakt en inchecken,de verhuurder had geen tijd om de auto meteen na te kijken.
    De vlucht is vooralsnog op tijd. Security vond de hoeveelheid apparatuur weer interessant vanwege de dichtheid van de batterijen...
    We zitten inmiddels in het vliegtuig inmiddels en hopen over 25 minuten te vertrekken...

Hotel Vogar

August 9, 2018 in Iceland ⋅ ⛅ 10 °C

Onze accommodatie voor vannacht. We hebben 2 x 2 persoonskamers, de jongens zitten film te kijken in het donker.
    Het uitzicht is een bergje puin en een hoop. Toch kost dit 2x zoveel als onze eerste accommodatie. Het zal wel komen door de ligging...
    We kunnen niet zelf (weer pasta met rode saus) koken en dat vinden de jongens zó erg...

Wrap-up:
    We hebben alleen de dag van aankomst stromende regen gehad en een uurtje bij Thingvellir, bij allebei zaten we in de auto. De dag bij Landmannalaugar en Laki zijn we nat geworden door motregen vooral, de rest was droog en veelal zonnig. In totaal hebben we nu 2211 km gereden.

We hebben het erg naar onze zin gehad, onze grenzen verlegd en merken dat na Landmannalaugar alles een beetje gewoontjes is geworden. Ook raakten we enigszins verzadigd en vermoeid, we zijn nu toe aan vakantie 😀😎. Jammer van het slechte weer bij Landmannalaugar en dat we de Holaskjol hut moesten omboeken, hierdoor konden we ook niet naar het mooie Langisjor meer...
    De temperatuur was goed te hebben met een paar laagjes kleding.
    Na Landmannalaugar kregen we een sterke wind uit het poolgebied en was het alleen in de zon en uit de wind mogelijk om zonder jas te lopen.
    Na vorig jaar hebben we dit jaar deels in hetzelfde gebied rondgereden en vooral dingen gedaan waar we toen geen tijd voor hadden of nog niet wisten. Ook hebben we express andere routes genomen om ook daar rond te kijken.

Gaaf: 3:10 uur opstaan net de jongens en 7 km lopen om een DC3 vliegtuig wrak te bekijken met kans op regen onderweg.

Waanzinnig: Hoe lava, ijs en water dit land de afgelopen 18 miljoen jaar hebben vormgegeven. Zeker in Landmannalaugar val je van de ene in de andere verbazing.

Leuk: Een Italiaanse gids die ringen ophing aan het dakbeschot in Landmannalaugar om oefeningen te doen.

Uitdagend: Op stel en sprong een andere accommodatie vinden omdat de Holaskjol hut onbereikbaar en geëvacueerd was. Ook: Een band wisselen en laten maken voordat we het hoogland in gingen.

Doodeng: (Linda en de jongens): De Blahnukur beklimmen over een bergkam stijl omhoog en omlaag met harde wind.

Stom: Onze terugvlucht is na het boeken van de vakantie aangepast waardoor we morgen om 4:15 uur moeten opstaan...

Tjarnagrill hotdogs

August 9, 2018 in Iceland ⋅ ⛅ 10 °C

We zijn in Stapsvegur, een plaatsje vlakbij waar ook ons hotel is, een paar kilometer vanaf het vliegveld. Ze hebben hier echte hotdogs, volgens IJslandse cultuur.

De Amerikaanse truck stond ook op die parkeerplaats. Het bandje ernaast is een 14inch. Het reservewiel is na de modificatie slechts nog een thuiskomertje.Read more

Bridge between continents

August 9, 2018 in Iceland ⋅ ⛅ 10 °C

We zijn op de plek waar de midden-atlantische breuklijn aan land komt. Symbolisch kun je hier over een brug van Amerika naar Europa lopen. de zandvlakte in de kloof wordt elk jaar 2 cm breder. De drone heeft het wat beter vastgelegd omdat het vanaf hoogte nou eenmaal beter te zien is.
    De midden-Atlantische breuklijn is de langste op aarde met 75000 km.Read more

Gunnuhver

August 9, 2018 in Iceland ⋅ ⛅ 10 °C

Een heleboel stoom afblazen gebeurt hier. Iets verder staat een st(r)oomcentrale die z'n mineraalrijke water in een meertje stort.
    Imposant hoeveel energie er hier in de aarde zit en wat voor verkleuringen dat oplevert.
    Onderweg uitgestrekte lavavelden.

Brimketill

August 9, 2018 in Iceland ⋅ ⛅ 10 °C

Ooit was het een hotspot met lekker warm water maar die warmte is verdwenen, het is nu gewoon zeewater wat erin stroomt en dat is koud. Bovendien kunnen er gevaarlijke golven voorkomen wat deze idilische badderplek gevaarlijk maakt. Het wordt daarom niet meer als zwembad gebruikt.

Kleifarvatn meer

August 9, 2018 in Iceland ⋅ ⛅ 10 °C

Het meer ligt op de breuklijn en is het grootste van het Reykjanes schiereiland. Na een aardbeving in 2000 begon er ondergronds water weg te stromen tot het stabiliseerde met 20 procent oppervlak verlies.

Het was een lange weg van Olafsvik om hier te komen. We kozen ervoor om door de tunnel te gaan (1000 ISK tol), het alternatief was een klein uurtje omrijden en daar hadden we geen zin in.
    De tunnel gaat onder het fjord door met ruim 6 kilometer lengte en ik denk wel 5 flitspalen