Shamrock dag 1, aankomst 🚗🐑

June 11, 2022 in Canada ⋅ ⛅ 21 °C

Zaterdag 11 juni

Na een fijne rit van 6 uur met Darryl naar Chaplin, Saskatchawan werd ik opgepikt door 2 lieve dames uit Amerika, Florida: Janice en Janet. Zij zijn oom vrijwilligers. Na nog een ritje van een klein uurtje naar het zuiden waren we eindelijk bij de boerderij. Bij aankomst mocht ik Janice meteen helpen met 2 lammetjes eten geven. Hun moeder heeft ze verstoten, dus ze moeten flesjes krijgen. Er waren nog 2 Fransen als vrijwilliger, Lea en Guillome, maar zij vertrokken op maandag
    De boerderij is van Larry (49 jaar) en Liezel (42 jaar). Ze hebben 2 kinderen Liam (in juli 7 jaar) en Lincoln (1,5 jaar). Bij aankomst een geweldig ontvangst met al meteen heerlijk avondeten!

Er lopen puppies rond van de waakhond. Deze waakhonden zijn hele dagen bij de schapen en beschermen ze tegen coyotes.

Het is dus een schapenboerderij, en ze verdienen geld met het verkopen van de lammetjes voor vlees. Maar ze hebben het zwaar de afgelopen jaren. Er is al 4 jaar een enorme droogte. Daardoor is er in de omgeving slecht voer en is het voer dat wel goed is veelte duur. Per pak stro was het eerst $12 en nu $40. Normaal kunnen ze in het veld staan en gras eten, maar er zijn te weinig schapenscheerders, dus de schapen hebben teveel wol en daardoor voelen ze de elektrische lijnen niet en ontsnappen ze. Dan eten ze groenten van de buren en dan kan Larry daar weer voor betalen. Ook gaat er niet goed elektriciteit door de hekpalen door de droogte omdat er te weinig vocht in de grond zit om de stroom te geleiden. De afgelopen dagen zijn er al veel schapen overleden en veel lammetjes zijn klein en halen het niet. Het was al snel duidelijk dat het geen sprookje is, maar Larry vind het heel erg dat zijn schapen zo moeten lijden. De droogte is schijnbaar in het hele zuiden van de provincie. Er zal vast nog meer zijn dat hij heeft verteld. Maar dat typ ik wel bij een volgende dag!