Satellite
Show on map
  • Day 38

    Calgary (Stampede dag 4) 🤠

    July 13, 2022 in Canada ⋅ ☀️ 24 °C

    Woensdag 13 juli

    Mijn laatste dag stampede! Ik had tickets gekocht voor de rodeo. De onderdelen:

    1) Bareback
    Rodeo op een paard zonder zadel, 8 seconden blijven zitten
    2) Barrel racing
    Te paard rondom 3 tonnen gaan, snelste paard wint. De snelste tijd was 17.13 seconden.
    3) Tie down roping
    Ze laten een kalf los en een man met lasso gaat er achteraan te paard. Lasso om de nek, het paard trekt de lijn strak, rijder springt eraf, legt het kalf op zijn rug en bind de poten bij elkaar. Snelste tijd wint = ik dacht dat de snelste tijd 6.1 seconden was.
    4) Wild pony racing
    MAM! Dit is voor jou, elke keer als ik van een paard viel. Dat was niks haha!! Bij wild pony racing zijn er 3 kids (leeftijden tussen 8 en 11) per team. Er hangt een touw aan de nek van een kleine pony. De 3 kids houden beet. Ze laten de pony los en het doel is dat 1 gewicht is aan het einde van het touw, 1 bij het hoofd komt en er semi mee worstelt en de 3e moet er proberen op te springen. Als de 3e voor 2 seconden kan blijven zitten winnen ze. Van de 7 teams was het er 1 gelukt. De rest was nog steeds hilarisch om te zien, omdat de pony vaak 2 of 3 meesleepte aan het touw en ze kwamen dan niet overeind haha.
    5) Saddle bronc
    Rodeo paard maar dan met zadel
    6) Steer wrestling
    2 man rijden naast een groter kalf (6 maanden dacht ik) en 1 springt van zijn paard af, pakt het kalf bij de horns en in het momentum probeert hem om te leggen. Als alle 4 de poten dezelfde kant op wijzen en het kalf op zn rug ligt stopt de tijd. Snelste tijd wint = 4.1 seconden.
    7) Bull riding
    En ja, deze rodeo had stier rijden. 8 seconden blijven zitten..

    En ja. Geen van deze mensen sporen. En helaas bij de rodeo binden ze vaak de testikels van het paard of stier zodat het bokt. Barrel racing staat er om bekend dat het ontzettend slecht is voor de benen van het paard omdat de bochten zo kort zijn. Je zou ook wat kunnen zeggen over de kalveren die gebruikt worden voor de show. Ik wilde gaan zodat ik een echte rodeo kon afvinken! En ik heb wel alle respect voor de ontzettend goede rijders en prachtige paarden. De meeste paarden kunnen niet zo goed zijn en er zo goed uit zien zonder goed verzorgd te worden.

    En dat was de Calgary Stampede voor mij! Ontzettend tof dat ik dat mee heb kunnen maken!!
    Read more