Jerusalem o Betlehem

October 16, 2018 in Israel ⋅ ⛅ 23 °C

2018-10-16 tisdag

Dagen började (efter frukost) med ’face-to-face contact with Israelic authority’. Välorganiserat även om det blev lite kö i trapporna. Vi lämnade passen ifrån oss när vi checkade in på båten men nu fick vi förtroendet att ta hand om dem själv. Dock bara så länge som vi är i Israel, sedan lämnar vi in dem igen.

Vår tid för att gå igenom hela proceduren var 07:50 så det blev till att jäkta igenom morgonrutinerna.

Buss i morgonrusningen till Jerusalem. Det blev en hektisk förmiddag eftersom det fanns massor av andra turister som skulle se samma saker som vi. Vi gick i myrtakt med myrsteg och knuffades för att komma fram. Som vanligt finns det människor från en del andra länder som har en fenomenal förmåga att manövrera så att de alltid kommer fram.

Vi fick sett nästan allt som ska ses, när det var som trängst övertygade guiden oss om att platsen där Jesus tagits ner från korset inte innehöll något från denna händelse utan bara var en plats och inte något att köa för i drygt en timme.

Jerusalem är en vacker stad. Huset är byggda av kalksten och det ger en blekt beige färg. Det ser rent och modernt ut.

Efter lunch åkte vi till Betlehem och där var det minst lika trångt. Där stod folk i kö för att se grottan där Jesus föddes. Jag har alltid sett födelseplatsen framför mig som ett stall i timmer och det är också så det ser ut i de flesta krubbor och på bilder. Vid tiden för Jesus födelse använde man mestadels grottor som stall. Det är faktiskt en bra plats att föda ett barn i. Tempererat, inga stora skillnader mellan sommar och vinter. Kön till grottan var 2 1-2 timme och ingen i vår grupp kände sig nödgade att ställa sig i den.

För att komma till Betlehem, som ligger i Palestina, passerade vi den höga mur som Israelerna har byggt.

Efter tio timmars utflykt var vi trötta när vi kom tillbaka till båten.

Här är bilderna från Jerusalem. Betlehemsbilder kommer i nästa inlägg.

Mkt senare
    Vi sitter på ett café m wi-fi. Det är dock långsamt så bilderna riskerar att inte bli uppladdade. Det är alltså inte jag som har misslyckats!!!!!