Luxor - Karnak

October 22, 2018, Red Sea ⋅ ☀️ 29 °C

2018-10-21 söndag

Inga sovmorgnar här inte! Andra morgonen i rad när klockan ringer redan 05:00. Jag stiger alltid upp före Henrik eftersom mina morgonrutiner tar längre tid, så han får lite extra snooze-tid.

Dagens utflykt var ännu längre än gårdagen. Totalt 14 timmar varav 7 timmars restid.

Först var det öken och öken och .... Jag förstod först inte att det var en öken eftersom det bara var grus och berg. Min föreställning om öken är böljande sanddyner som flyttar sig med vinden och att sanden är som den finaste badstrandssand.

Efter ungefär halva bussresan blev det grönare och vi såg mera jordbruk. På flera ställen såg vi, efter svenska mått mätt, en liten åkerplätt som var uppdelad i ett tiotal kvadrater med en liten jordvall mellan. Det var tydligt att det odlades olika grödor i dem så min gissning är att det rör sig om växelbruk för att inte utarma jorden.

Längs med vägen fanns ett antal checkpoints. Fartgupp gjorde att bussen tvingades köra långsamt och inne i bussen krängde det ordentligt. En checkpoint bemannades av poliser och vakter. Ibland satt de i små torn (måste vara oerhört trångt och varmt), ibland var de beväpnade, ibland satt de vid ett skrivbord vid vägkanten där de mest ambitiösa sågs föra någon sorts lista över trafiken. Oftast påminde de mest om en ledighets-kommitté där de drack kaffe/te, rökte och småpratade.
    Verkade oförargligt men man tänka sig att nätverket av checkpoints ger de styrande möjlighet att övervaka och snabbt kunna införa begränsningar i medborgarnas möjlighet att förflytta sig.

Vi hade två sevärdheter att besöka under denna utförd. Först besökte vi Karnak, som är ett imponerande tempel, och sedan Konungarnas dal med sina gravkammare. Båda ligger i närheten av staden Luxor, Nilen samt den forntida staden Thebe.

Karnak hade vi ingen kunskap om före den här utflykten så jag har inte heller letat och sparat ngn information om Karnak. Därför finns det inte någon bakgrundsfakta.

Först konstaterade vi att det var varmt. Väldigt varmt och det fanns inte tillstymmelse till vind. I går i Petra hade vi i alla fall då och då en svalkande vind som gjorde värmen uthärdlig.
    Imponerande byggnadsverk; stort, högt och förvånansvärt väl bevarat. Att bygga och dekorera alla pelare och väggar krävde god ingenjörskunskap. När man skulle tillverka en pelare gjordes den i flera delar, ungefär två meter höga. Sammanfogningsytorna polerades blanka och när man sammanfogade dem använde man en sorts cement som gjordes på stenmjöl av samma sort som pelaren.

Byggnadsställningar, som vi är vana att se dem, hade man inte utan man samlade hop sten och jord till en kulle som stöttade väggen man skulle bygga. Denna kulle växte i takt att väggen blev högre. När väggen var klar användes kullen som arbetsplats för stenhuggare och gravörer som dekorerade väggen uppifrån och ner. Kullen minskades i takt med att dekoratörerna arbetade sig neråt. Dekorationerna var ibland som nutida serier, dvs de skildrade ett skeende.

Templet hade en viktig mätapparatur. En Nilometer där man mätte hur högt Nilen steg efter regnperioden. Det var en av härskarens huvuduppgifter att beveka gudarna, bla med offer, så att Nilen innehöll så mycket vatten som möjligt. Hela Egypten var beroende av Nilen och dess vatten. Kunde jordbruken kring Nilen inte producera tillräckligt mycket livsmedel så svalt folket. En Farao som flera år i följd misslyckades med sin uppgift att påverka regnen satt löst.