Bagan

December 12, 2017 in Myanmar ⋅ 🌙 1 °C

Bagan is vooral bekend om zijn Pagoda’s en is daarom zeker een aanrader. Daarbuiten is het een klein, maar gezellig stadje.
    We gaan net buiten de stad op bezoek in kleine dorpen, waar veel traditionele ambachten worden uitgevoerd. Ze weven er prachtige stoffen en maken allerlei potten en decoratie uit bamboe. Alles met de hand. Het ene nog mooier dan het andere. Jammer genoeg weer geen plaats in de rugzak om veel van dit moois mee te nemen.
    De huizen zien er best mooi uit in vergelijking met de huizen in de jungle in Thailand. De gewoven bamboo zorgt voor een afgewerkt uitzicht.
    De mensen zijn weer zo vriendelijk en zo mooi. We worden overal uitgenodigd om een kopje thee te drinken en krijgen overal geroosterde pindanoten die ze zelf teelen. Ze maken er onder andere ook olie van.
    De schoolbel gaat, het is middagpauze. De meester draagt een prachtig exemplaar van de traditionele longyi, want zo noemt de modieuze doek om het middel, weet ik inmiddels. Ik vraag of ik een foto mag nemen. Verlegen, maar toch vol trots zegt hij “ja”.