Da Lat

February 10, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 27 °C

Na een 6uur-lange busrit en veel kronkelige weggetjes naar boven zijn we aangekomen in het sympathieke bergstadje Da Lat. Opnieuw is de Franse bouwstijl overal te herkennen. Later horen we van de gids dat de Vietnamezen de Franse huizen de mooiste achten ter wereld. Ik ga akkoord, Franse huizen hebben inderdaad een ongeforceerd mooie uitstraling. Overal zijn er bloemenperkjes en mooi aangelegde planten. Middenin Da Lat ligt een groot meer dat uitnodigt tot wandelen, joggen of fietsen.
    We trekken met de groep rond op een motorfiets. Deze keer niet met de handen aan het stuur, maar achterop bij een ervaren chauffeur. Onze moto-bende bestaat uit 8 Vietnamese chauffeurs. De organisatie heet “Easy-Riders” en is opgericht door veteranen die na de oorlog veel verloren zijn en op deze manier hun inkomen kunnen verzekeren. Ze nemen ons mee op een tocht door en rond Da Lat. Vier van hen spreken zeer goed Engels en geven om beurt uitleg bij iedere stop. Mijn compagnon van de dag spreekt daarentegen geen woord Engels, maar met een glimlach helpt hij mij keer op keer bij het opzetten van mijn helm. Ik vraag hem zijn naam, verder zeggen we niets.
    We stoppen aan een oud treinstation gebouwd door de Fransen, dat niet langer in gebruik is, maar nog steeds goed onderhouden wordt.
    Daarna bezoeken we de Linh Phuoc tempel. Miljoenen mozaïeksteentjes bedekken de volledige oppervlakte van de tempel. Het mozaïekwerk is zeer gedetailleerd. De stijl van de Pagode is volledig anders dan wat ik tot hiertoe zag. Het neigt eerder naar een Chinese tempel.
    Een tijdje later spring weer achterop de moto. De uitzichten onderweg zijn prachtig. We maken een korte fotostop en zien Da Lat liggen in de vallei tussen de bergen.
    We bezoeken we een surrealistisch gebouw genaamd: “crazy house”. De architecte heeft al haar fantasie op deze woning losgelaten en duidelijk wat ideeën opgedaan bij onze Spaanse vriend Gaudí. Het huis heeft tientallen weggetjes die door, op en rond de verschillende delen van het huis lopen. Het is een soort speeltuin voor volwassenen.
    Verder gaan we langs bij een bloemenplantage, een koffieplantage en beklimmen we een waterval. Het was een uiterst interessante en productieve dag. Nog een laatste keer bewonder ik het uitzicht van achter op de moto. Mijn chauffeur wijst naar het zonlicht dat onderaan de berg breekt op de mist. Het is zo waanzinnig mooi. Ik steek mijn duim op naar hem. Wij hebben geen woorden nodig om elkaar te begrijpen...