Hoi An

February 13, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 21 °C

En de prijs voor het gezelligste en charmantste stadje gaat naar....HOI AN. Gelegen in een delta, vlak aan de zee in midden-Vietnam ligt een stadje dat ieders hart sneller doet slaan. Je kan er verdwalen in een netwerk van kleine straatjes met winkeltjes en gezellige restaurants. De gele gevels en duizenden lampionnetjes kleuren de straten en zorgen voor het typische beeld van Hoi An. Veel gebouwen dateren uit de 16de en 17de eeuw en een groot deel ervan is intact gebleven, wat er voor zorgt dat Hoi An een groot levend museum van architectuur is geworden.
    De stad telt honderden kleermakers die goed, maar niet duur zijn. Het perfecte excuus om een stuk te laten maken perfect op maat (Woeps, betrapt 😉).
    Nog twee dagen en het is Chinees nieuwjaar. Doorheen de stad en langs de rivier zijn verschillende lichtinstallaties en versieringen aangebracht, die de stad nog meer doen weghebben van een Oosters sprookje.
    We participeren in een fietstocht die ons naar het groene stuk buiten de stad brengt. We fietsen weer langs oneindige groene rijstvelden, zoals er doorheen heel Vietnam te vinden zijn. Maar vervelen doet het nooit. We gaan langs bij een man die rijstwijn brouwt op traditionele manier. De man verloor een been tijdens de oorlog, maar heeft een glimlach die de hele kamer doet oplichten. Diezelfde dag maken we onze eigen noedels, die we later opeten verwerkt in een heerlijke noedelsoep.
    15 februari: Het is vandaag oudejaar. We gaan lekker eten en trekken richting het water, waar straks het vuurwerk de eerste minuten van het nieuwe jaar zal verlichten. Overal is het feest. En dan is het zover, de klok slaagt 12u ‘s nachts. Tientallen vuurpijlen worden tegelijkertijd de lucht in geschoten. Er wordt niet gekeken op een pijltje meer of minder. Terwijl het vuurwerk de lucht blauw, rood, groen en wit kleurt, verlichten duizenden kleine drijvende lichtjes de rivier. Chúc Mừng Nǎm Mới! Het jaar van de hond wordt mijn jaar. Ik ben alvast goed begonnen, al zeg ik het zelf. 👌