Takayama

March 19, 2018 in Japan ⋅ ☀️ 7 °C

Het kleine stadje gelegen op 300 kilometer ten zuidwesten van Tokio is vier eeuwen oud.
    We bezoeken een belangrijk oud overheidsgebouw. de stijl is zeer typisch Japans: schoonheid in alle eenvoud. Een groot contrast met de boeddhistische tempels die ik zag, waar goud en vele ornamenten overheersen.
    We lopen rond in het centrum van de stad waar de oude houten huisjes zorgen voor een authentiek beeld. Vele van deze huisjes werden destijds door samoerai gebouwd. Verschillende leuke souvenierswinkels, restaurants en streetfoodstandjes zijn er te vinden. Hier vind je tal van leuke Japanse geschenken, waaronder ook saké. Deze wijn op basis van rijst is een echte Japanse specialiteit. In de winkel kunnen we veertien verschillende soorten saké proeven. “Geen enkele groep is er ooit in geslaagd om ze allemaal te proeven”, laat onze gids ons weten. “Uitdaging aanvaard!”, denken wij. Een klein uur later is het zover: Het laatste glaasje van een reeks goede en minder goede saké’s glijdt naar binnen. We leerden ondertussen een Brits meisje en twee Amerikanen kennen en hebben veel plezier samen. Samen saké drinken schept een band...😉
    Die avond keren we terug naar ons hotel, dat ook over een onsen of natuurlijk warmwaterbad beschikt. De temperatuur is echt gloeiend heet. Daarna drinken we een bekertje macha (soort groene thee). Perfect om op te warmen na een koude regenachtige dag...Ik ben immers niet meer in Zuid-Oost Azië. De temperatuur herinnert mij eraan dat ik steeds dichter bij huis kom.