Tokio (1)

March 30, 2018 in Japan ⋅ ☀️ 16 °C

Tokio sprak al lang tot mijn verbeelding. Dit beeld werd gevormd door filmscènes, reclamecampagnes, modebladen... Ze zorgden voor een speciale interesse in deze intrigerende stad. Nu ik de stad gezien heb, blijkt veel van mijn verbeelding realiteit te zijn: te gekke streetstyle fashion, anime (Japanse tekenfilms) en manga (Japanse strips), grote game arcades, harajuku fashion, massa’s mensen in brede straten en torenhoge gebouwen met neonlichten, videoschermen en kleurrijke reclameborden, je vindt het er allemaal. Maar er is nog zoveel meer! Het is een stad die nooit slaapt, waar altijd wat te doen valt. “Verveling” staat niet in het woordenboek van de Tokio.
    Aangezien deze stad zo groot is en uit heel wat verschillende wijken bestaat, besluit ik om deze post in twee delen op te splitsen. Beginnende met de wijken in Tokio, die al mijn verwachtingen invullen:

1. Shibuya: Het kloppend hart van Tokio (al heeft Tokyo er wel meer). Het is de eerste plek die we bezoeken in de stad en geeft ons het instant Tokyo-gevoel. Grote massa’s mensen steken over op de Shibuya-crossing. Men beweert dat dit wel eens het drukste kruispunt in de wereld zou kunnen zijn: Er steken ongeveer 1000 mensen per keer over op dit kruispunt. De zebrapaden lopen hier in elke richting over de weg heen en het groene licht stuurt alle voetgangers tegelijkertijd, kris-kras over het kruispunt. Het is een zeer moderne wijk, met reclameborden, neonlichten, hippe bars en shops met ubercoole kledij. We bezoeken er ook het cat café MoCHA, waar je per tien minuten betaald om met een dozijn katten te knuffelen. Er zijn drankautomaten en kattensnoepjes te koop. Daar zijn ze natuurlijk gek op! Maar gelukkig staat er een stop op de verkoop van de snoepjes en zijn er tal van regels die het welzijn van de katten verzekeren. Een aanrader voor elke kattenliefhebber zoals ikzelf!
    2. Harajuku/Shinjuku: De wijk Harajuki, dat deel uitmaakt van het gebied Shinjuku, is vooral bekend omwille van de kleurrijke streetstyle fashion. Je vindt er meisjes en jongens met een zeer buitengewone kledingstijl. Vele van hen halen inspiratie uit de anime-en mangawereld. Hoe gekker de outfit, hoe liever. Vaak gaan de meisjes heel romantisch en meisjesachtig gekleed (“Lolita”). Ze dragen pastellen jurkjes met onderrokken, gecombineerd met kanten sokjes en grote strikken in het haar. Maar je ziet ook donkere outfits met een gothic ondertoon. Hoe dan ook, telkens met een overvloed aan accessoires. Deze kledij en accessoires kan je terugvinden in Takeshita-dōri, dé winkelstraat voor Harajukuliefhebbers.
    Verder is Shinjuku een zeer drukke wijk met opnieuw skyscrapers, videoschermen en alles wat je kan bedenken bij een moderne wijk in Japan. In de buurt genaamd “Golden Gai” vindt je ook het de drukstbezochte cafés en clubs van de stad. Karaoke is in Japan zeer populair en karaokebars zijn in overvloed aanwezig in Shinjuku.
    3. Akihabara: Een paradijs voor mensen met een gezonde, al dan minder gezonde obsessie voor manga, anime en games. Maar je moet echt geen “geek” zijn om deze buurt te appreciëren. Het is een deel van de Japanse cultuur en een lust voor het oog.

Al deze wijken zijn te bezoeken in één dag met dank aan het zeer goed uitgewerkte en stipte metrostelsel.