Roadtrips to The Netherlands

July 2018 - March 2024
An open-ended adventure by Chf74
Currently traveling
  • 2,090days

"Chesse, is that a windmill..."

July 19, 2018 in the Netherlands ⋅ ⛅ 23 °C

Efter en den rejäla cykelturen dagen innan så var det dags för lite asfalt i silverpilen. Dvs biltur på landet igen.. Hade fått tips om en ost marknad i Gouda på torsdagar. Och den varade endast mellan 10-12.30, så det var att sätta klockan på SEMESTERN... Sattes på klockan 8. Fick typ dra upp kidsen, för att kunna hinna dit. Tog väl runt 40 min att åka dit. Den här gången lastade vi cyklarna på bilen, och det var smart. Med tanke på varenda turist i regionen var väl i Gouda då. Fick en p-plats lite utanför, men det var bara att cykla in. Doing the Netherlands style, use the bycykle.
    Ostmarknaden bestod av en massa gouda ostar på pallar och man fick se "bönder" o köpare köpslå om dessa. De hade något speciellt handslag när de köpslog.
    Det fick man se x-antal gånger. Sedan kom det fram en kör med äldre damer i typ olika folkdräkter och sjung gamla nederländska sånger. Det var den ostmarknaden. Som jag sa till Jeannette hela Gouda hembygdsförening var i sitt esse.
    Så klart hade marknad på torget samtidigt. Där köpte vi självklart en gouda ost samt äntligen en ny hatt till mig... Så efterlängtad.. Hatten alltså...
    Gick runt i staden och och insöp atomsfären. Trevliga o mysiga städer de har i Nederländerna. Efter Charlie fått sin dagliga pommes frites o Kevin sin glass drog vi vidare
    Hade hittat ett ställe på vägen till Kinderjik, som fick bli en bensträckare. Hollands lägsta punkt, har ju sett Sverige lägsta punkt så det var ju ett måste.
    Det var som i Sverige en stolpe i ett industriområde. Men been there...
    Drog sedan till Kinderjik som finns på Unisco lista på det som skall bevaras. Det är 19 väderkvarnar vid en kanal. Och där var vi inte ensamma...
    Efter cirklat runt ett bra tag så hittade vi en p-plats en bit därifrån. Men tur vi hade cyklarna med oss. Det var bara att trampa på. Btw vi var bra hungriga eftersom vi inte hittat t-röd till stormköket på vägen. Hade med oss mat för tillagning på stormkök. Men det fick bli mat på den lokala puben. Riktigt gott o inte så dyrt som jag hade trott. Turistfälla + pub = dyrt...
    Kollade in dessa kvarnar och dess utställning. Intressant trodde de var för malning av säd, men det användes för pumpning av vatten. Som sagt Holland ligger under havsytan.
    Efter detta drog vi hem för lite chill vid husvagnen. Jag drog ut på en cykeltur i grannskapet för lite Geocaching. Fanns några runt campingen som kunde inte vara ologgade...
    Och glöm inte att krama varandra i trafiken och over and out.

"Another city under our feets..."

July 20, 2018 in the Netherlands ⋅ ☀️ 22 °C

Nu kör vi på med städer. Dags att upptäcka Haag eller Den Haag som det heter på Nederländska. Vi bor väldigt bra där vi bor. Närheten av 2 stora städer att upptäcka. Så idag blev det Haag med hjälp av kollektivtrafik. Tog buss och sedan spårvagn i 45 min in till Haag. Spännande tyckte grabbarna.
    Första stället var ett miniatyrland vid namn Madurodarm. Hela Holland i miniatyr i denna park. Kostade ca 15 euro per man, men helt klart värt det tyckte jag efteråt. Vilken fin miljö att gå runt i och titta på alla modeller. Först såg det "litet" ut men det var precis lagom. Man hade en bra överblick, för grabbarna sprang iväg på egen hand. Själv gick man runt o strossade och njöt av det fina hantverk som det var uppbyggt. Det roliga var att det var liv i "städerna" som de byggt upp. Det var inte bara byggnader utan trafik som rörde sig bland husen.
    Charlie var helt fascinerad av alla modelltåg som for runt. Han satt bara och kollade på dessa tåg och hela landskapet.
    Kevin sprang runt och tryckte på alla knappar han kunde hitta. Om ni kommer till Haag missa inte detta så fint.
    Sedan begav vi oss ut till Scheveningen, där vi var för några dagar sedan med husvagn och ingen bra kombo då. Nu var det bättre.
    De är som ett stort nöjescentrum, massa casino, hotell o restauranger. Och de har en känd pir man kan gå ut på, påminner lite om Birminghams pir. Längst ut har de satt upp ett pariserhjul och ett torn man kan hoppa bungyjump och zipline ifrån. Gött o sitta där med en kall Weisebeer o titta på.
    Sprang på en mamma med sina 2 barn från Sverige som var där o kollade. Satt o kollade på hennes ungar när de hoppade o åkte zipline. Lite väl dyrt för en kort zipline. 25 euro kunde de ta för det. Hennes telefon dog så jag fick hjälpa till o filma lite
    Efter detta åkte vi in till Haag Centrum för att få i oss lite mat o titta på centrum. Hamnade på en grekisk restaurang med riktigt god mat. Sedan gick vi runt o kollade och insåg att klockan började springa iväg.
    Men mysig stad här med. Vi var väl hemma vid campingen vid 23.30 efter en lång dag. Bra slut i benen.
    Imorgon blir det nog en annan stor stad Rotterdam.
    Tills dess, krama varandra i trafiken and over and out.

"Houses in KUBik..."

July 21, 2018 in the Netherlands ⋅ ☀️ 24 °C

Ännu en världsstad att besöka i Holland. Denna gången satte vi riktningen mot Rotterdam. Vad vi visste om Rotterdam var typ stor hamn, fina hus.
    Fick tips från en gammal skolkamrat om att deras saluhall skulle vara fin och en tur i hamnen.
    Vilken saluhall och alla dessa husen runt omkring, så grymma. Går inte att beskriva ett måste om ni kommer till Rotterdam. Bara gå runt där in o provsmaka mat från världens hörn. Sedan hittade pappa sitt ställe. "World of drinks" över 700 sorters öl på ett ställe. Där skulle man vilja bosätta sig ett tag. Man gick runt bland alla dessa öl och valde en så serverades den i baren i butiken. Härlig känsla.
    Sedan satte vi tassarna mot ett huskomplex i närheten gjort som kuber. Riktigt nice, fanns även en visning lägenhet i området. Och det var intressant att se hur de såg ut på insidan. Värt sina 3 euro. Dessa lägenheter kostar 3 miljoner. Så har man lite över o ett var till salu, så...
    Vi kom överens att ta en tur i hamnen som skall vara rejäl. På vägen dit gick vi förbi en flaggparad, dvs minst 250 flaggstänger vid kanalen med olika länders flaggor. Där åt vi mackor som vi hade med oss. Ungarna gillade o kolla alla dessa flaggor.
    Båtturen skulle ta ca 75 min och kostade ca 35 euro för oss. Och det var en rejäl båt och fick goa platser på taket. Det stekte bra där med solen. Satt och njöt av hamnen medan båten åkte framåt sippande på en kall öl. Livet kunde inte vara sämre. Tyckte det var mycket intressant o se hamnen. Även ungarna uppskattade turen.
    Sedan var det en tur till city med spårvagn och kolla hur det såg ut där. Fachinerade hus få jag säga i denna stad. Men någon gammal stad fann vi inte mest massa affärer på gågator.
    Tog lite fries på ett ställe och bestämde att vi drar hem till campingen och grillar.
    Just det vi tog tåg till Rotterdam istället som till Haag spårvagn. Lite snabbare tog det. Till Haag tog det ca 45 min med spårvagn och till rooterdam ca 25 min.
    Gick från stn till campingen till barnens"glädje" de var sådär med att gå. Men fram kom vi. Kvällen avslutades med att vi började att packa ihop för imorgon var vi tvungna att dra vidare, få se var vi hamnar. J vill ha lite strand o bad...
    Tills dess krama varandra i trafiken och over and out.

"Shining day at the nuclear plant.."

July 22, 2018 in the Netherlands ⋅ ⛅ 22 °C

Dags att dra söderut genom Holland, vi tackar Delft för denna vistelse. Kommer gärna tbx hit. Här var det vackert samt mycket att se. Har nog missat en massa.
    Kom iväg vid 11 på förmiddagen och rullade neråt. Hade fått tips från vår nya holländska granne om ett par öar som låg vid kusten som var fina men MYCKET folk. Dit skall vi...Ena ön skulle visst innehålla massa tyska ungdomar, medan andra ön var lugnare. Intressant med den grannen han gick verkligen runt med holländska trätofflor hela dagarna. Trodde det var man hade på sig vid speciella tillfällen, som knätofsar. Är bra sugen att köpa ett par...
    Nog om det, vi körde nedåt och det var varmt.. Just det vi har en AC som fungerar ibland. Men skall inte klaga för mycket bilen går ju framåt. Vilka vägar och dessa vyer man passerar. Har tävlingen i bilen att den som ser en väderkvarn eller TV-torn först vinner. Det är nästan jämnt mellan TV-torn o väderkvarnar i Holland.
    Stannade vid en av dessa passager som går på en vall mellan öar. Det var en kamerasymbol på skylten. Snygg utsikt över bukten, men titta där, där ligger ju sälar o solar sig. Helt vanliga gråsälar låg där o gasade sig i solen. Kul o se, ungarna var i extas.
    Åkte vidsrw, J hade som uppgift att hitta en camping men det var fullt överallt. Stannade till vid en strand och intåg vår lunch som gjordes i vagnen. Hade en tanke att fricampa där, men det var visst förbjudet. Vi var inte ensamma på den platsen.
    Paniken började komma smygande, var skall vi sova efter fått nej på alla vi frågat.
    Efter ett tag så hittade vi en Minicamping, ny företeelse. De hade platser, o vi hade plats för natten samt det var nära stranden enl hemsidan.
    Vägen dit passerade vi måååånga hamnar typ oljehamnen i Göteborg. Dvs inga städer eller fält. Var lite frågande när vi kom in på en väg som var lika bred som husvagnen och spikrak o lång. Hur gör man vid möten? Slapp det iaf. Rullade in på campingen som var rätt sliten och vid världens ände. Närmsta granne var en stor vall mot havet, sädesfält samt ett kärnkraftverk. Strålande.
    Ägarna var ett par hippie människor. Men så trevliga, bjöd på öl vid inskrivningen och var glada för vi har de första svenskarna på deras camping.
    Härligt ställe få jag säga hade sin charm samt det var lugnt o tyst. Det var verkligen en kontrast till de andra platserna vi vart på.
    Följde med familjen till stranden som låg ca 1km från campingen, en liten strand precis framför kärnkraftverket. Ungarna var nöjda, de fick bada. Själv fick man sätta sig i bilen i 20 min för att handla mat. I Holland på söndagar så får man ha koll på öppettider.
    Avslutade kvällen med BBQ och satte oss på vallen och kollade natten över Nordsjön. Så underbart o vackert.
    Satt o njöt av kvällen/ natten till 2 på natten i bara linne o shorts, och njöt av landet...
    Krama varandra i trafiken och over and out.

"More toys for the boys..."

July 23, 2018 in the Netherlands ⋅ ☀️ 25 °C

Efter vaknat av fågelkvitter och en lugn morgon, var det dags att packa ihop, 50 procent av familjen ville åka där det fanns mer folk samt mer för barnen. Jag o Charlie kunde tänka oss en natt till. Det var verkligen avkoppling på den här Minicamping. Vet att jag satt till 2 på natten innan o skrev lite i dagbok här på finding pengings. Underbar natt, en och annan fågel flög förbi o ljuden från båtarna som låg för ankar. Härligt.
    Vi slängde in allt i bilen o husvagnen och satte kompassen på Yerseke. Där J hade bokat en plats. Enl gps tog det ca 25 min dit. Men valde ej motorväg på gps, få lite lantlig idyll är härligt. Men räkna inte med breda vägar. Glad att vi inte har fullbredd på vagnen. För vissa vägar är inte breda, kul o få möte.. not. Men det brukar lösa sig, raka vägar och inget som skymmer.
    Kom fram till campingen som låg vid hamnen. Det var en villavagnscamping med några få vanliga platser. Kul de hade lunch stängt på en camping så vi fick jaga någon som kunde visa var vi skulle ligga.
    Fick en plats där vi fick putta in vagnen med draget in mot en häck, tvärtemot i Sverige är det krav på att ha draget utåt. Konstigt men skulle väl passas sig med de andra på campingen. Btw 90 procent var belgare på campingen o resten tyskar. Och vi... Inte mycket svenskar på campingarna i Holland. Vi skall vara här i 3 nätter enl J. Den hettan som var på campingen efter man tryckt in i vagnen i häcken. Fick bli bad på stranden låg ca 500 m från campingen. Härlig strand med märkbart hög o lågvatten. Och SVALKANDE Nordsjö. Jag o Kevin drog iväg sen o handlade lite i staden. Idag var det det tacos på menyn så på med Mexico musik o steka köttfärs i en het husvagn, kändes lite som "hotter than hell,," Våra tyska grannar kolla lite extra när vi satt o åt tacos o mexikansk musik strömmade ur högtalarna.
    Sedan var det dags för grabbarna att duscha medan jag drog ut på en cykeltur i omgivningarna. Fanns ju cacher att samla. 😁 Motion och hobby i en skön combo.
    Sprang på en annan holländsk familj som oxå var o cachade I staden. Kul o möta likasinnade. Avslutade dagen med häng framför husvagnen och njöt av den varma kvällen.

Lite lugnare på programmet de här dagarna. Mest sol o bad.
    Tillsdess krama varandra i trafiken och over and out.

"Doctor, doctor please tell me..."

July 24, 2018 in the Netherlands ⋅ ☀️ 27 °C

Idag var det stranden som gällde. Packade ihop allt o tog cyklarna till stranden som sagt ca 500 m från campingen. Helt ok strand, men med märkbart hög/ lågvatten. Härligt o ligga o kolla på båtarna medan man solade. För trafik var det.
    Kevin hade fortfarande ont i sitt öra, så vi bestämde att ta honom till en doktor. Jag tog på mig att köra killen. Är lite väl rastlös för att ligga på en strand.
    Slog på Google för närmsta sjukhus. Låg ca en 15 min bort. Efter velat runt ett tag i närheten av sjukhuset såg jag en skylt där det stod emergensi eller liknande, det måste vara akuten sa jag till Kevin.
    Steg in och det var väldigt lugnt där, gick fram till receptionen och frågade hur det gick till samt förkläde symtomen. "Det här ett mentalsjukhus" fick jag till svar. Hmm sa jag o tittade på Kevin o SA vill du in här...😊
    Fick beskrivning och nytt ställe att leta upp.
    Hittade akuten, när vi kom in o såg ganska frågande ut. Kom det fram en gammal dam med knapp på bröstet som sa "helper". På bra engelska förklarade hon hur det gick. Men gick o registrerades vid en disk först. Btw hade ringt Försäkringskassan innan för vi hade inte med oss ett "färskt" kort för Kevin. Man kan få ett provisoriskt via mail och det fungerade sådär. Antagligen har jag dålig PDF läsare eller så har Försäkringskassan en dålig version av PDF. För det stod bara att någon har en dålig version av PDF.
    Såg nada på det papperet. Men det gick med det gamla kortet o Kevins pass.
    Blev skickade till en ny reception där vi skulle vänta tills en läkare kunder ta emot oss. Fick ett nummer till ännu en reception, sedan fick vi träffa en specialist för öron, ögon och hals. Doktorn var mycket fachinerad att jag jobbade på Volvo. För nästan alla doktorer kör Volvo i Holland. Japp även han. Tog en stund att förklara skillnaden mellan Volvo PV o Volvo group.
    Doktorn undersökte Kevin o SA att han endast hade infektion i örkannalen. Fick ett recept för örondroppar o värktabletter. 45 min senare var vi ute, hade kunnats dra ner till en halvtimme pga språket. Bra vård o service. Sedan till apoteket o hämta örondroppar o värktabletter.
    Kom tbx till familjen och tog ett snabbt bad till.
    På kvällen så ville jag äta musslor, för där vi bodde fiskades alla Hollands musslor. Istället för att gå till stan så testade vi campingens restaurang. De hade musslor, en hel hink gör ca 21 euro. Det var riktigt gott.
    Avslutade kvällen med att gå till hamnen och se havet. Härlig kväll.
    Tills nästa gång, krama varandra i trafiken och over and out.

"its coming something from heaven..."

July 25, 2018 in the Netherlands ⋅ ⛅ 29 °C

Vakande mitt i natten att det smattrade på taket till husvagnen. Både jag och J flög upp och försökte rädda det som fanns. Vi hade inte satt upp tältet. Så kylen o de kläder/skor som låg utspridda.
    På morgonen fick vi äta inne i husvagnen för första gången på den här semestern. Lite mysigt. Vi hade att bestämt att dra från Yerseke idag, med tanke på vädret samt vi hade sikte på Eftling. Som är en stor nöjespark i Holland. Och enligt deras hemsida så var det sista lugna dagen innan holländaren går på semester. Så vill man ha lite folk så rekommenderas det.
    Packade ihop det blöta i bilen och packade ihop och styrde mot Eftling. En resa på en timme. Hade hittat en camping som låg ca 600 m från entrén, och helt överkomligt pris.
    Blev lite frågande när vi kom dit och såg skylten Minicamping hade ju minnen från detta.
    Det var varmt den här dagen ca 35 grader så vi valde en plats i skuggan. Snabbt ut med det blöta så det kunde torka. Campingen var riktigt mysig, grabbarna var överlyckliga att det fanns gratis trampbilar att låna. Samt det fanns djur, vanligt på campingarna att det finns djur. Kul.
    Sedan skulle vi dra iväg till ett ställe i Tillburg. Hade fått ett tips från kollega på jobbet att det bryggdes ett speciellt öl i den staden. La trappe, bryggs av munkar i ett kloster.
    Sökte på Google Maps om man kunde ta sig dit med kollektivtrafik, skulle ta ca en timme från där vi bodde. Tog cykeln till bussstn, för buss till centrum. Där vi vänta en timme på bussen till klostret. Och den bussen gick verkligen kringel o krok. Men fram kom vi.
    Tyvärr fanns det ingen visning, men ett jättemysigt ställe att avnjuta deras öl i klosterträdgården. Sicken känsla att dricka deras öl i dess trädgård. Det var en sådan avslappnad atmosfär. Njöt till max.
    Tyvärr när vi skulle gå så var deras affär stängd så de blev ingen souvenir hem.
    Tog samma rutt hem, och efter beräkning så skulle jag hinna o handla mat med cykeln. Så vi kunde grilla när vi kom till husvagnen. En härlig dag. Efter detta var det tidigt i säng. Sätta klockan igen på semestern, detta för att komma in när det öppnade på Eftling. Grabbarna var bra spända att åka dit.

"Spinning around, and up and down..."

July 26, 2018 in the Netherlands ⋅ ☀️ 32 °C

Idag var det äntligen torsdag som Kevin uttryckte sig. Ungarna hade längtat till denna dag. Dags att se vad Eftling har att erbjuda. Har hört o läst att det skall vara en av Europas bästa nöjespark. Tom busschauffören vi åkte med igår sa att detta var bättre än Disney world I Paris.
    Vi hade satt klockan för att vara där när de öppnade. Dvs kl 10, och det skulle bli en varm dag.
    Efter betalat ca 1700 för hela familjen, var det dags för hela familjen att göra nytta för dessa. Fördelen med Eftling är att allt ingår, lite som ett sommarland.
    Vi var lätt förvirrade hur vi skulle gå, svårt få överblick. Sa till J den verkar inte vara så stor när jag gjorde en uppskattning via kartan.
    Vi gick till den stora trä-bergbanan först. J och Kevin åkte den först och de var bra nöjda. Drog den senare med Kevin och den var bra och rolig. Skakade riktigt skönt. Trä-bergbanor är sköna.
    Jag o Charlie kollade hur en liknande flumeride fungerade. Men bara kollade, för Charlie kan vara lite feg. Så jag o Kevin åkte den sen, och det kallar jag flumeride. Jag får säga de bygger upp attraktionerna på ett väldigt bra sätt, dvs mycket att se på runt omkring. Tex när man står i kö. Blir inte långtråkigt.
    J o Charlie åkte farfarsbilarna, där man var tvungen att svänga med dessa. Till ungarnas stora glädje.
    Skall inte gå igenom alla attraktioner men de var bra. Som sagt de bygger upp det snyggt runt alltihop. Och det var riktigt kul att åka det mesta. Enda som var kasst var spökhuset, höll inte måttet . Vi hamande även på en show de hade med stuntsmän o hästar och tama korpar. Riktigt bra.
    De hade även byggt upp byar runt omkring man kunde gå runt i. Men saga tema. Det var riktigt bra gjort ungarna var lyriska.
    Vi hade valt en bra dag, inte mycket folk. Längst fick vi vänta 20 min på en attraktion. Annars var det nästan att kliva på. Men det var VARMT.. ca 36 grader, mycket vatten blev det. Holländaren valde nog bort att gå en sådan varm dag. Tur för oss...
    Hade med oss mackor som åts under en ca 20 min lång båttur på en, med över 100 fåglar som oxå ville äta mackor.
    När de stängde hade det ett grymt avslutningsnummer med en fontän, musik, eld o ljus.
    Sedan skulle vi få oss något att äta, men de hade de löst med att ha öppet några restauranger öppna lite längre. Fick typ det sista de hade kvar på den restaurangen.
    Gick tbx till campingen där alla var nöjda o trötta. Tur vi kunde gå till campingen, för de kunde ta 10 euro för parkering o 1 euro för cykel...
    Men jag får säga efteråt att det var en grym nöjespark, o värt det. Klart den bästa i Europa, Japp bättre än Liseberg. Bara sagoslottet de hade tog ca 15 min att åka igenom.
    När vi kom tbx, så stack jag ut på MTB tur o fick mig ett par cacher runt campingen. Blev en tur ca 7 km. Efter det var man bra trött, en dusch och sedan sängen, bra trött.
    Imorgon drar vi vidare mot Apertoft. Tills dess, krama varandra i trafiken och over and out.

"Run to the hills..."

July 27, 2018 in the Netherlands ⋅ ☁️ 33 °C

Dags att packa ihop och dra mot nytt mål. Denna gång siktet på Apeldorn. Där J har en gammal vän som bor. Som vi tänkte träffa och se hur de har de.
    Nu var det körtid på ca 1,5 timme. En sak som är bra med Holland är att det är inga sträckor. Allt är nära, som en holländare sa det tar ca 3,5 h att åka från söder till norr. I Sverige hade man kommit till Linköping från GBG...
    Vi tog en liten omväg via Latrappe igen för att kolla om affären var öppen, hade ju missar den förra gången. Men tyvärr öppnade den om en timme när vi kom dit. Få bli en annan gång.
    Drog vidare mot Apeldorn, och det var motorväg nästan hela vägen, hade hittat en liten omväg över en vall. Det är kul o köra över dessa vallar, sådan utsikt..
    J hittade efter ett tag en camping som låg i ett naturområde med pool och barnklubb. Det blir nog bra.
    Först in o härja i stan för att handla mat. Som jag klagat innan, vad är det med folk och rädslan att använda kort. För affärerna är inte pigga på att ta kreditkort eller vanligt kort. Så där hade vi handlat mat för ca tre dagar ungefär 67 euro och de tog inte emot kort. Var ju den kassan borta. Dags att leta upp en bankomat. Jo då finns det bankomater som inte tar visa eller liknande. Bara holländska postend kort. *Suck* Ut o leta efter en ny bankomat, med husvagn på släp. Det gick men trångt.
    Hamande till slut på campingen, och insåg att de verkligen har berg i Holland. Berg o berg, Det var kullar. Det var annorlunda att gå uppför och nedför på campingen. För den låg typ i en sluttning. Btw Hollands högsta "berg" är 302 m.
    När vi kom fram till campingen tror ni att de tog emot korten. Neopren, fick bli cash igen. O jag fick ett litet spel igen över detta. Fattar inte det...
    Det var en riktig trevlig camping med djur, pool och fina toaletter. Vi var de enda utländska där, resten holländare. Men holländare är bra på engelska.
    Bestämde att vi stannar nog 2 nätter här.
    Gick med killarna på något spår med barnklubben i skogen bredvid. De fick möta lite personer som var utklädda o satt lite varstans i skogen. Fattade hälften vad som sades, typ. Men kul hade vi.
    Kvällen avslutades med häng vid vagnen. Ungarna spelade fotboll med holländska ungar hela kvällen tills de inte såg bollen mer.
    När vi satt där på natten jag o J, såg vi på mobilen att det skulle bli regn. O vi hade inte satt upp tältet för det var varmt. Men kl 01löste vi det, och upp kom det. Charlies kommentar på morgonen var, hur kom det tältet upp...
    Tills vi hörs igen, krama varandra i trafiken och over and out.

"This boots are made for walking..."

July 28, 2018 in the Netherlands ⋅ 🌧 23 °C

Idag hade vi sovmorgon, man är ju ändå på semester. Vi skulle träffa J's vän sedan gammalt idag vid 15. Innan dess så hade vi några timmar att slå ihjäl. Fick bli en biltur i grannskapet. Väldigt fin natur har de runt Apeldorn. Mycket skog o kullar.
    Hamnade till slut vid en stadspark liknande Slottskogen i Göteborg. Djur, lekplatser och ett högt utsiktstorn. Så där strossade vi runt med en glass i näven. Fick se vildsvin samt en vy över Apeldorn.
    Sedan till Jeannettes vän med familj. De bodde i ett typiskt radhus. När vi kom in till dom så började hela vår familj att ta av sig skorna, som man gör när.man går in i ett hus. Men holländare är visst som engelsmän, här går man med skor inomhus...
    Kändes obekvämt. Vi pratade om skillnaderna mellan Sverige o Holland. Verkar vara dyrt att leva i Holland gentemot Sverige. Samt vi har billigare sjukvård. Tex holländare får betala minst 100 euro varje månad till någon form av pott för sjukvården. Men om de uppsöker tex vårdcentralen så är det gratis.
    Och husen är dyra samt små. Vi pratade med ett annat par ang huspriser i Holland, och när vi nämnde vårat hus. Så var det oj vilket stort hus ni har samt tomt.
    Efter vi fick smaka på en holländsk bakelse hos dem, som påminde lite om våran glassbakelse. Så åkte vi iväg och skulle äta äkta holländsk pannkaka.
    De har rejäla pannkakor här. Men här får man en stor pannkaka. Det speciella med dessa är att man kan få de med fyllning på. Typ som en pizza. Det var riktigt gott. Kändes i början sådär men sedan gick det ner. Trevligt och gott. Kul o testa nytt.
    När vi kom hem så drog jag iväg på en MTB tur i skogen. Fixade lite cacher samt fick lite motion. Gött när man kan kombinera nytta med nöje.
    Var bra sliten när jag kom hem igen, som sagt backigt var det i området, men kul o köra i skogen.
    Krama varandra i trafiken och over and out.