March 2018 - March 2021
Currently traveling

Nagoya

March 15, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 19 °C

Landade lite före utsatt tid. Gruppen består av 22 pers, alla pigga o glada. Hämtades av guiden Peter som blandat m guidejobb här i Japan undervisar japaner i business English i New York. Härlig kille. Nagoya blev mycket förstörd under andra världskriget men blev snabb återuppbyggd. Är egentligen en industristad med främst de storaToyotafabrikerna. Vi körde runt i stan o omgivningar men stannade sedan efter en suveränt god lunch länge vid Nagoyas berömda slott, från 1612 o var försvarsfästning mot fiender. Den berömda Tokugawafamiljen som styrde landet fram till att kejsaren fick högsta makten i slutet på 180å-talet.
    Eftersom ingen kunnat sova på planet åkte vi så småningom till hotellet, jättefint o centralt. Härligt stort eget rum. Välbehövlig dusch för att sedan bege oss ut till välkomstmiddag på mysig restaurang.

More Nagoya

March 15, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 19 °C

Slottet var omgiven av vallgravar och från toppen av det hade man en fin utsikt över den 3 miljoner stora staden. Överallt på området syntes många gulliga skolbarn i uniformer på utflykt. 23 grader o strålande sol. Körsbärsträden har blommat klart här, men vi kommer garanterat att se massor senare i Kyoto.Read more

Kväll Nagoya

March 15, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 15 °C

Effter en fantastisk middag med massa smårätter och varm (!) sake gick vi en runda på stan. Sen tillbaks till hotellet o fina toan. Sover förhoppningsvis gott i natt.

Till Tokyo

March 16, 2018 in Japan ⋅ 🌧 7 °C

Efter en tidig frukost, tog vi T-bana till stationen där Shinkansen skulle avgå. Häftigt trångt men bara vänliga ansikten. Resan till Tokyo gick fort och landskapet visade många te-odlingar. Shinkansen var imponerande!Read more

Första dan i Tokyo

March 16, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 7 °C

Under tågresan pt vi vår medhavda ”o-bento” , inköpt matsäck, för att kunna gå vidare snabbt när vi kommit fram.
    Väl framme gick vi vidare till tbanan för förd till Shibuya, som är Tokyos pulserande mittpunkt med gatukorsningar där folk strömmade i alka riktningar, reklamen dånade på fasaderna och dör den berömda hundstatyn Hachi för dagen fått sällskap av några kattor.Read more

Tokyo forts.

March 16, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 7 °C

Sedan fortsatte vi med tbana till ett besök i Japans största shinto helgedom, som var en stor kontrast till stadens puls. Vi gick genom en enorm tarii-port, vidare genom fridfull skog, planterad som gåva från folket till kejsarens helgedom när den byggdes .Read more

Mer Tokyo

March 16, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 6 °C

Sedan ner på Takeshita street, som är en ungdomens gatukvarter. Proppat med ungdomar klädda i i Mangastil. Kul. Därpå tbana igen, men nu flr incheckning på hotellet dit bagaget körts från Nagoya. Sen ut på egen hand ned nyfunnen vännina o middag på genuin suchi- restaurang. Trötta men nöjda ser vi nu fram mot morgondagen.Read more

Sista dagen i Tokyo

March 17, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 7 °C

Hels dagen har vi antingen gått eller åkt tbana. Började med besök på fiskmarknaden, ett myller av fiskare, olika fisksorter o en o annan krydda, bla den gröna wasabin man ser på bilden. Tyvärr missade vi när det var auktion kl 06.00, men många vanliga människor kan också komma hit o handla till sina suchis.Read more